V NOVOM NÁVRHU JE OPROTI V SÚČASNOSTI PLATNEJ NORME ZMENA HLAVNE V DEFINÍCII EKONOMICKEJ SILY, KTORÁ PODĽA BRUSELU NEMÔŽE BYŤ DEFINOVANÁ ŽIADNYM KONKRÉTNYM ČÍSLOM

Schválili novelu zákona o obchodných reťazcoch

BRATISLAVA 13. mája (SITA) - Zákon o obchodných reťazcoch, ktorý má zabraňovať veľkým obchodným reťazcom zneužívať ich ekonomickú silu voči dodávateľom a ktorý Európska komisia (EK) označila za diskriminačný ...

BRATISLAVA 13. mája (SITA) - Zákon o obchodných reťazcoch, ktorý má zabraňovať veľkým obchodným reťazcom zneužívať ich ekonomickú silu voči dodávateľom a ktorý Európska komisia (EK) označila za diskriminačný voči obchodným reťazcom pôsobiacim na slovenskom trhu, by sa mal novelizovať. Vládny kabinet totiž vo štvrtok schválil návrh novely, tento však ešte musí prejsť parlamentom. "Pokiaľ by novela v parlamente prešla v takej podobe, ako ju schválila vláda, je istým kompromisom medzi Slovenskom a Európskou úniou (EÚ)," skonštatovala po rokovaní vlády štátna tajomníčka Ministerstva hospodárstva SR (MH) Eva Šimková. Ako pokračovala, aj EK ubezpečuje, že zákon potom nebude hodnotiť ako prekážku voľného pohybu tovaru.

V novom návrhu je oproti v súčasnosti platnej norme zmena hlavne v definícii ekonomickej sily, ktorá podľa Bruselu nemôže byť definovaná žiadnym konkrétnym číslom. Za ekonomickú silu podnikateľa sa považuje stav, keď jeho podiel na trhu presiahne 5 % alebo celkový ročný obrat je vyšší ako 1,5 mld. Sk. "Toto je podľa pravidiel EÚ neprípustná definícia, preto sa pojem ekonomickej sily predefinoval na taký, ktorý vyjadruje závislosť dodávateľa na obchodnom reťazci, avšak neohraničuje ju percentom," skonštatovala Šimková. Podľa nového znenia by sa za ekonomickú silu malo považovať, ak je dodávateľ na prevádzkovateľovi obchodného reťazca závislý a musí mu poskytnúť výhodnejšie zmluvné podmienky ako by poskytol inému odberateľovi. Druhá oblasť úpravy zákona sa týka spôsobu označovania výrobkov.

Protimonopolný úrad SR (PMÚ) navrhoval pôvodne zákon o obchodných reťazcoch zrušiť, pričom namietal najmä proti definícii ekonomickej sily. "Po rokovaniach s MH a Legislatívnou radou vlády však úrad dospel k názoru, že tento pojem nie je v rozpore s názorom PMÚ pokiaľ ide o koncentráciu alebo použitie pravidiel hospodárskej súťaže," dodala Šimková. Za zrušenie zákona sa vyslovila aj Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR a spotrebné družstvo Coop Jednota Slovensko. Rozpor medzi "dvoma tábormi" tak naďalej podľa Šimkovej ostáva. "Tábor zastupujúci výrobcov poukazuje na to, že obchodné reťazce používajú voči nim praktiky, ktoré nie sú v súlade s bežnou politikou obchodovania. Druhý tábor zastupujúci obchodné reťazce zase tvrdí, že ich politika sa ničím nevymyká bežným praktikám v obchodných vzťahoch," dodala.

S novelizáciou naopak súhlasili poľnohospodári a potravinári. "Podporili sme novelizáciu, aby zákon nebol v rozpore s požiadavkami EK, sme však proti zrušeniu zákona," povedal pre agentúru SITA predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) Ivan Oravec. Napriek tomu, že zákon by v novelizovanej forme stratil výrazne na sile, stále by v ňom podľa Oravca zostalo niekoľko dôležitých ustanovení. "Aj veta, že obchodník nemôže vyžadovať ceny nižšie ako výrobné, má svoj význam," konštatoval.

Podľa návrhu novely zákona o obchodných reťazcoch vo forme, ako ho schválil vládny kabinet, zostala zachovaná napríklad aj výška pokuty, ktorá sa mala pôvodne znížiť. Obchodníci by tak za porušenie niektorého z ustanovení zákona museli zaplatiť rovnako ako doteraz až do 10 mil. Sk. Podľa Oravca je však v súčasnosti podstatné, že zákon sa bude novelizovať a nie rušiť. Výrobcovia ešte majú k novele niekoľko pripomienok, tie by však chceli presadiť až pri prerokúvaní normy v Národnej rade SR.


Agentúra SITA vydala k správe zvukovú správu.


pb;md;gf;kk

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 562
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 110
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 385
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 455
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 390
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 872
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 584
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 440
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 439
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 858

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop