Budapešť 13. mája (TASR) - Lacný európsky tovar sa už objavil na pultoch maďarských predajní. Zatiaľ sa ponuka rozšírila iba v oblasti mliečnych výrobkov, ale tento kruh sa čoskoro rozšíri. Konštatuje to dnešné vydanie maďarského hospodárskeho denníka Napi Gazdaság.
Podľa informácií denníka sa v ostatných niekoľkých dňoch objavili v nadnárodných obchodných reťazcoch v Maďarsku zahraniční dovozcovia. Výsledky ich rokovaní sú mimoriadne dôverné, isté zatiaľ je, že o presadenie sa na trhu prejavili záujem holandskí, slovinskí, francúzski, ale aj slovenskí producenti mlieka a mliečnych výrobkov, dánski, írski spracovatelia mäsa, talianski, španielski, francúzski vinári a juhoeurópski ovocinári.
V prvých dvoch týždňoch po vstupe do Európskej únie sa podľa obchodnej riaditeľky obchodného reťazca CBA Katalin Neubauerovej prihlásili s lacným tovarom najmä dovozcovia z bývalého východného bloku, ale teraz sú už v Maďarsku aj nemecké a francúzske spoločnosti s mimoriadne bohatou ponukou.
Obchodná "bomba" podľa jej názoru vybuchne v nadchádzajúcich týždňoch, ale cenová vojna potrvá iba niekoľko mesiacov. Dovozcovia totiž teraz ponúkajú iba nadprodukciu, ich likvidáciou sa zahraniční výrobcovia budú snažiť obsadiť prijateľnejšie cenové pozície.
Predseda obchodného úseku Celoštátneho združenia podnikateľov (VOSZ) László Krizsan sa domnieva, že po počiatočnom klopaní na dvere maďarského maloobchodu, akoby tie "vykopli oboma nohami". Podľa jeho slov sa zhruba za pol roka objavia nové produkty, ozajstná cenová vojna, alebo boom tovaru vypukne asi na jeseň, pred Vianocami. Dovtedy sa pravdepodobne viacerí predstavitelia potravinárskych odvetví v Maďarsku dostanú do takej zlej situácie, v akej je teraz mliekarský priemysel.
Maďarský maloobchod je jedným z najkoncentrovanejších trhov v porovnaní s ostatnými novými členmi únie, preto sa dal očakávať rast záujmu o tento trh. Uviedol to tajomník Celoštátneho obchodného zväzu György Vámos, podľa ktorého doterajší 11 až 13-% podiel tovaru dennej spotreby z dovozu sa môže do konca roka aj zdvojnásobiť, čo bude pôsobiť mimoriadnym tlakom na maďarských výrobcov.
(spravodajca TASR Ladislav Vallach) pop