V PRIEMERE ZA ŠTYRI MESIACE SPOTREBITEĽSKÉ CENY MEDZIROČNE VZRÁSTLI V ÚHRNE O 8,3 %

Medziročná inflácia v apríli dosiahla 8 %

BRATISLAVA 10. mája (SITA) - Spotrebiteľské ceny sa v apríli v porovnaní s marcom nezmenili. V marci sa spotrebiteľské ceny medzimesačne zvýšili o 0,1 %. Na medziročnej báze dosiahla aprílová inflácia ...

BRATISLAVA 10. mája (SITA) - Spotrebiteľské ceny sa v apríli v porovnaní s marcom nezmenili. V marci sa spotrebiteľské ceny medzimesačne zvýšili o 0,1 %. Na medziročnej báze dosiahla aprílová inflácia 8 %. Informoval o tom Štatistický úrad SR. V priemere za štyri mesiace spotrebiteľské ceny medziročne vzrástli v úhrne o 8,3 %. Informoval o tom Štatistický úrad SR.

V apríli sa medzimesačne nezmenili ceny pôšt a telekomunikácii a rozličných tovarov a služieb. Zvýšili sa však ceny v odboroch doprava o 0,6 %, hotely, kaviarne a reštaurácie o 0,5 %, odevy a obuv, bývanie, voda, elektrina, plyn a iné palivá, zdravotníctvo a vzdelávanie zhodne o 0,4 %, alkoholické nápoje a tabak o 0,1 %. Klesli ceny potravín a nealkoholických nápojov o 0,9 %, rekreácie a kultúry o 0,4 % a nábytku, vybavenia domácnosti a bežnej údržby domu o 0,3 %.

Zníženie cien potravín ovplyvnili najmä nižšie ceny olejov a tukov o 3,4 %, mlieka, syrov a vajec o 2 %, mäsa o 1,1 %, cukru, džemu, medu, sirupov, čokolády a cukroviniek o 1 %, rýb o 0,7 % a ovocia o 0,1 %. Zvýšili sa ceny zeleniny o 1,1 %, chleba a obilnín o 0,5 %. Ceny nealkoholických nápojov klesli o 0,5 %. Pokles cien mäsa spôsobilo zníženie cien bravčového mäsa o 2,5 %, hydiny o 1,6 % a údenín o 0,8 %. Zvýšili sa ceny hovädzieho mäsa o 0,2 %. Na pokles cien ovocia vplývalo zníženie cien stolového hrozna o 3,4 %, kiwi o 3,1 %, citrónov o 2,8 %, jabĺk o 1,7 % a pomarančov o 1,6 %. Zvýšili sa ceny banánov o 0,2 % a mandarínok o 0,1 %. Rast cien zeleniny ovplyvnili vyššie ceny zemiakov o 5,6 %, papriky o 2,9 %, cibule o 2,1 % a paradajok o 1,9 %. Klesli ceny šalátových uhoriek o 9 %, karfiolu o 6,8 %, bielej kapusty o 2,7 %, cesnaku o 1,4 % a karotky o 0,2 %. Rast cien v odbore alkoholické nápoje a tabak ovplyvnilo zvýšenie cien alkoholických nápojov o 0,3 %. Ceny tabaku sa nezmenili. V odbore odevy a obuv vzrástli ceny obuvi o 0,5 % a odevov o 0,3 %.

Na zvýšenie cien v odbore bývanie, voda, elektrina, plyn a iné palivá pôsobili vyššie ceny skutočného nájomného plateného nájomníkmi o 2,1 %, iných služieb vzťahujúcich sa na bývanie o 1,6 %, odvozu, likvidácie odpadu a sanitárnych služieb o 0,8 %, tovarov pre pravidelnú údržbu a opravy obydlia a pevných palív zhodne o 0,2 %. Znížili sa ceny služieb pre pravidelnú údržbu a opravy obydlia o 0,6 % a plynu o 0,1 %. Ceny vody, elektriny a tepelnej energie zostali na marcovej úrovni.

Pokles cien v odbore nábytok, vybavenie domácnosti a bežná údržba domu spôsobili nižšie ceny tovarov a služieb pre bežnú údržbu domácnosti o 0,6 %, nástrojov, zariadení pre dom a záhradu o 0,4 %, nábytku, zariadenia, podlahových krytín a kobercov a domácich spotrebičov zhodne o 0,3 %. Vzrástli ceny bytového textilu o 0,2 %. Nezmenené zostali ceny skla, stolového riadu a potrieb pre domácnosť.

V zdravotníctve sa cenový index zvýšil vplyvom vyšších cien zdravotníckych a farmaceutických výrobkov, terapeutických prístrojov a zariadení o 0,4 % a zdravotníckych služieb iných ako nemocničných o 0,2 %. Ceny nemocničných služieb zostali na úrovni predchádzajúceho mesiaca.

Zvýšenie cien v doprave ovplyvnil rast cien prevádzky prostriedkov osobnej dopravy o 1,2 %, vzrástli totiž ceny pohonných hmôt a mazív o 1,4 % a údržby a opráv o 0,7 %, klesli ceny náhradných dielov a príslušenstva o 0,2 %. Ceny dopravných služieb vzrástli o 0,1 %. Ceny nákupu dopravných prostriedkov sa nezmenili.

V odbore pošty a telekomunikácie sa nezmenili ceny poštových, telefónnych a faxových služieb. Znížili sa ceny telefónnych a faxových prístrojov o 3,1 %.

Pokles cien v odbore rekreácia a kultúra ovplyvnili nižšie ceny dovoleniek s programom o 1,2 %, audiovizuálnej a fotografickej techniky o 0,5 %, iných veľkých zariadení dlhodobej spotreby pre rekreáciu a iného vybavenia pre rekreáciu, záhradu a domáce zvieratá zhodne o 0,3 %. Zvýšili sa ceny novín, kníh a kancelárskych potrieb o 0,2 % a rekreačných a kultúrnych služieb o 0,1 %. Rast cien v odbore vzdelávanie súvisel s vyššími cenami predškolského, základného vzdelania o 1,6 % a vzdelania, ktoré nie je definované úrovňou o 0,1 %. Nezmenili sa ceny vysokoškolského vzdelania.

Zvýšenie cien v odbore hotely, kaviarne a reštaurácie bolo ovplyvnené rastom cien stravovania o 0,5 % a ubytovacích služieb o 0,2 %. V odbore rozličné tovary a služby sa nezmenili ceny osobnej starostlivosti, poistenia a finančných služieb inde neklasifikovaných. Zvýšili sa ceny osobných predmetov inde neklasifikovaných o 0,2 %, sociálnych služieb a iných služieb inde neklasifikovaných zhodne o 0,1 %.

V apríli medziročne vzrástli spotrebiteľské ceny v úhrne o 8 %. Rýchlejšie ako v úhrne rástli ceny v odbore vzdelávanie o 33,1 %, alkoholické nápoje a tabak o 15,4 %, bývanie, voda, elektrina, plyn a iné palivá o 12,8 %, doprava o 11 %, zdravotníctvo o 10,8 %, hotely, kaviarne a reštaurácie o 9,1 %. V odbore rozličné tovary a služby sa zvýšili ceny o 7,8 %, potraviny a nealkoholické nápoje o 4,6 %, rekreácia a kultúra o 3,8 %, odevy a obuv o 1 %. Znížili sa ceny za nábytok, vybavenie domácnosti a bežnú údržbu domu o 1,2 % a za pošty a telekomunikácie o 0,9 %.

Index spotrebiteľských cien sa v apríli oproti marcu v domácnostiach zamestnancov nezmenil a v domácnostiach dôchodcov sa znížil o 0,1 %. V apríli v porovnaní s aprílom 2003 bol index spotrebiteľských cien vyšší za domácnosti zamestnancov o 7,8 % a dôchodcov o 8,3 %.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  2. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  3. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  4. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  6. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  7. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  9. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  10. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 12 341
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 835
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 970
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 990
  5. Kam do tepla v januári? 2 526
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 409
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 354
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 218
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 307
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 083

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

DOMOV

Dobré ráno: Fico je fašista, odkazuje Harabin

Konšpirácie už nestačia, Harabina chcú za prezidenta

KOMENTÁRE

Profesionálni kresťania objavili novú diskrimináciu

Úrady si účtujú poplatok za akýsi administratívny úkon.

Neprehliadnite tiež

Spoločnosť Apple investuje do ekonomiky USA stovky miliárd dolárov

Firma Apple chce do USA premiestniť časť z hotovosti, ktorú má v zahraničí.

Ekonomika USA do začiatku roka 2018 dynamicky rástla

Rast miezd a cien bol v USA mierny a situácia na trhu práce bola napätá.

PSD2: Bez zvolenia banky nič neprevedú

Históriu transakcií uvidia tretie strany aj bez autorizácie klienta.

PSD2: Treba ustrážiť, komu dávate súhlas a na čo

Osobné údaje klientov budú môcť noví hráči speňažiť, napríklad podľa histórie transakcií môžu lepšie cieliť reklamu.

Vďaka PSD2 vzniknú k účtom lepšie aplikácie

Európska smernica: cez nové aplikácie budete môcť obsluhovať účty vo viacerých bankách naraz.