Špeditéri v Česku nemôžu prevážať tovar z colníc

Praha 6. mája (TASR) - Nielen niekoľkodňové oneskorenie v preclení zásielok kvôli nefunkčnému softvéru colníkov, ale aj zrušenie takzvaného národného ...

Praha 6. mája (TASR) - Nielen niekoľkodňové oneskorenie v preclení zásielok kvôli nefunkčnému softvéru colníkov, ale aj zrušenie takzvaného národného tranzitu pridáva adrenalín do žíl zamestnancom deklarantských i špedičných firiem v Česku.

Až v pondelok - teda v prvý pracovný deň po vstupe do Európskej únie - sa mnohí z nich dozvedeli, že nemôžu prekladať tovar z jednej colnice do druhej. 1. mája totiž prestal platiť takzvaný národný tranzit, ktorý to umožňoval. Namiesto neho colníci uznávajú tranzit spoločenstva, ktorý má platnosť na celom území únie. Ten ale firmy nemajú.

To teraz prekáža dovozcom, ktorým tak uviazol tovar na niektorom z colných prekladísk, odkiaľ nemôže pokračovať ďalej. A robí to problémy napríklad aj tým, ktorí si dosiaľ dávali tovar odoslať na najbližšiu colnicu, kde si ho nechávali v colnom sklade. Z neho potom tovar podľa potreby po častiach preclievali. Nemuseli tak jednorazovo vyplácať colníkom v plnej výške clo ani DPH a šetrili si voľné peniaze. V colnom sklade má svoj tovar napríklad dovozca kávy firmy Atika alebo dovozca vín Bacchus, ktorý dodáva vína reštauráciám do jedného dňa od objednania.

"Práve dnes prišiel tovar z USA pre nášho zákazníka, ktorý ho chce preposlať do colného skladu do piatka, a my mu nemôžeme vyhovieť," povedala riaditeľka špedičnej firmy, ktorá nechcela byť menovaná, pretože si chce zachovať dobré vzťahy s colníkmi. O tom, že bude zrušený tranzit, na ktorý firma mala platnosť ešte do septembra, sa dozvedela až 30. apríla.

Podobne reagovala aj riaditeľka špedičnej firmy RGW Express Marie Zvěřinová. Vôbec nikto nás neinformoval," uviedla.

"Všetci vedeli, že prestávajú platiť národné predpisy a platí európsky colný kódex," odmietol výčitku pracovník generálneho riaditeľstva ciel, ktorý má tranzitný režim na starosti, ale nechcel byť menovaný, pretože nie je oprávnený hovoriť s tlačou.

Firmy teraz horúčkovito vypracovávajú žiadosti na nové osvedčenia, zháňajú dokumenty a obiehajú banky, aby im poskytli nové záruky na colný dlh, ktoré sú na tranzit nevyhnutné. Lenže napríklad ČSOB potrebuje aspoň 5 dní na vystavenie záruky a generálne riaditeľstvo potrebuje aspoň týždeň na posúdenie žiadostí s množstvom dokumentácie.

"Sme pod tlakom času," posťažovala sa Zvěřinová. Náhradným riešením by mohlo byť preclenie tovaru na základe plnej moci od klienta. To však nevyhovuje napríklad tým dovozcom, ktorí chcú mať tovar v colnom sklade. Podľa Zvěřinovej sú ale klienti väčšinou ochotní počkať.

Problémy mnohých českých firiem však môžu využiť ich konkurenti, ktorí patria nadnárodným špedičným spoločnostiam. "My žiadne komplikácie nemáme, pretože naša materská spoločnosť v Rakúsku nám tranzit spoločenstva zapožičala," uviedol riaditeľ firmy Cargo Partner ČR Jiří Jelínek.

Vo výhode sú aj špedičné firmy, ktoré už pred májom pracovali s takzvaným spoločným tranzitom, ktorý sa využíval podobne ako tranzit spoločenstva. Tie totiž Generálne riaditeľstvo ciel ČR na rozdiel od ostatných písomne upozornilo, aby si nezabudli tento tranzit upraviť. "Bolo iba nutné zabezpečiť vyčiarknutie názvu krajín z povolení, ktoré sa od 1. mája stali členmi EÚ," poznamenal marketingový manažér Čechofrachtu Aleš Trnečka.

V stredu sa už na mnohých colniciach v Česku darilo urýchľovať konanie. "Už nám sľúbili, že keď teraz podáme žiadosť, zajtra ráno nám to vyclia," povedal Jelínek z Cargo Partner na ruzynskom letisku. Ešte v apríli sa však podľa neho na ruzynskej colnici vyclieval tovar najneskôr do štyroch hodín.

"Už teraz je jasné, že sa nám nepodarí stihnúť dohovorenú loď v Hamburgu," uviedol pracovník z ICS Intercontinental Cargo Services, ktorý nechcel byt menovaný. Náklad pre túto loď je totiž stále v Prahe, kde firma už od pondelka čaká na jeho preclenie. Ďalšia loď ale z Hamburgu vypláva až za týždeň. "Exportérovi penále nehrozí, ale peniaze za tovar dostane o týždeň neskôr," dodal zdroj z ICS Intercontinental.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 874
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 786
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 551
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 378
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 226
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 040
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 804
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 997
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 034
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 879

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Spolupracuje aj s firmou Apple. Peniaze na výskum ale nedostal

Spoločnosť Highchem s pätnástimi zamestnancami a vyše miliónovými tržbami nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

Neprehliadnite tiež

Brusel chce regulovať hranolčeky, môžu chutiť inak

Únia rokuje o nariadení, ktoré obmedzí teplotu fritovania zemiakov. Chuť hranolčekov to môže zmeniť.

Chcete stovky eur? Firmy zvyšujú odmeny za odporučenie nových ľudí

Na úradoch práce sa míňajú šikovní ľudia, preto firmy začali robiť nábor inak.

Zadržaný manažér VW v kauze emisií chce priznať vinu

Schmidta zatkli začiatkom januára na Floride.

Bratislava môže dostať novú linku, v Maďarsku vznikli nové aerolinky

Aerolínie založil honorárny konzul Maďarska na Srí Lanke, pôvodne chcel lietať dlhé trasy do Číny či Thajska.