BRATISLAVA 29. apríla (SITA) - Ministerstvo hospodárstva SR (MH) sa dištancuje od obsahu článku týždenníka Domino fórum, podľa ktorého nový závod Kia Motors pri Žiline môže stáť slovenský štátny rozpočet viac ako deklarovaných takmer 9 mld. Sk. “Uverejnené informácie sú vytrhnuté z kontextu zmluvy a tým vyvolávajú skreslený pohľad na celú transakciu,“ uviedol hovorca MH Alexander Škurla.
Ministerstvo vzhľadom na požiadavku investora vo svojej reakcii odmietlo zverejniť obsah zmlúv medzi spoločnosťami Kia, Hyundai Mobis a mestom Žilina a SR. Rezort hospodárstva však prisľúbil zverejnenie výšky štátnej pomoci pre obe zahraničné spoločnosti, akonáhle budú odsúhlasené Úradom pre štátnu pomoc. "Podstatné je však to, že my sme danú zmluvu netvorili sami pre seba, ale pri jej tvorbe sme vychádzali z požiadaviek kórejského investora tak, aby sa rozhodol vybudovať automobilku na Slovensku, a nie v inej krajine,“ uviedol v reakcii Škurla. Podľa neho zámerom rokovaní bolo, aby 3 tis. ľudí priamo a ďalších 10 tis. nepriamo cez subdodávky bolo zamestnaných na Slovensku, a nie napríklad v Poľsku. “Neboli sme v pozícii, aby sme mohli investorovi diktovať podmienky, za akých investuje na Slovensku,“ dodal hovorca MH.
Ako informuje stredajšie vydanie Domino fóra, ktoré malo k dispozícii finálnu verziu zmluvy medzi SR a automobilkou, v zmluve je pasáž, z ktorej nepriamo vyplýva, že avizovaná výška investičných stimulov v prospech Kia nemusí byť konečná. "Skutočná výška štátnej pomoci pre regionálny rozvoj bude závisieť od skutočnej výšky nákladov, ktoré vzniknú firme Kia. Ak budú vyššie, ako stanovuje príloha tejto zmluvy, Slovensko poskytne na regionálny rozvoj ďalšiu pomoc," cituje týždenník zmluvu.
Slovensko podľa týždenníka zaplatí úroky, ktoré vzniknú firme Kia napríklad v súvislosti s úvermi, ktoré si vezme na výstavbu automobilky. SR údajne tiež prisľúbila, že bude v styku s Európskou komisiou zastupovať záujmy Kia. To by podľa Domino fóra znamenalo, že ak komisia napadne napríklad výšku dotácie, Slovensko bude hájiť záujmy súkromného podniku a nie vlastné ekonomické záujmy. Slovensko taktiež bude musieť v prípade neschválenia určitej časti pomoci zo strany regulačných orgánov dohodnúť s automobilkou alternatívne formy podpory, uviedol týždenník.