SME

Vstup EÚ zrýchli a liberalizuje dopravu

Bratislava 29. apríla (TASR) - Ako členský štát Európskej únie (EÚ) bude SR v najbližších troch rokoch čerpať z Kohézneho a štrukturálnych fondov 476 ...

Bratislava 29. apríla (TASR) - Ako členský štát Európskej únie (EÚ) bude SR v najbližších troch rokoch čerpať z Kohézneho a štrukturálnych fondov 476 miliónov EUR na železničné či diaľničné infraštruktúrne projekty.

Možnosť čerpania europeňazí na modernizáciu medzinárodných železničných koridorov, letiskových terminálov a výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré Slovensko spoja s úniou a prispejú k lepšej interoperabilite európskych dopravných sietí, je jednou z kladných stránok vstupu do EÚ.

SkryťVypnúť reklamu

Financie z únie získa SR napríklad na diaľničný úsek D1 Mengusovce-Jánovce, ale aj na ťah D1 Sverepec-Považská Bystrica, ktorý leží na priamke, spájajúcej Bratislavu a Žilinu. Diaľničné spojenie z Bratislavy do Viedne a zo Žiliny do Gdanska zaradil len nedávno Európsky parlament (EP) medzi prioritné projekty európskych dopravných koridorov. Únia v horizonte troch rokov finančne podporí aj modernizáciu železničných tratí Piešťany-Nové Mesto nad Váhom a Žilina-Krásno nad Kysucou.

Cestní dopravcovia vidia hlavný prínos pristúpenia k EÚ v zrušení prepravných povolení na vykonávanie medzinárodnej nákladnej prepravy a ich nahradení eurolicenciami. Na tie bude mať nárok každý dopravca po splnení stanovených kritérií, ich počet nebude na rozdiel od doterajších povolení obmedzený, uviedol TASR expert na medzinárodnú cestnú dopravu František Turák.

SkryťVypnúť reklamu

Eurolicencie budú slúžiť na tranzit, bilaterálnu i treťoštátnu dopravu. Oblasti kabotáže, u ktorej budú môcť štáty využiť ochranné sedemročné prechodné obdobie, sa eurolicencie netýkajú. Licencie prispejú podľa Turáka k väčšej konkurencii medzi slovenskými dopravcami. Zahraničných kamionistov sa podľa neho dopravcovia zo SR neobávajú, ich konkurenčná výhoda totiž spočíva v cene, operatívnosti, serióznosti a pracovitosti, dodal. Obavy však môžu mať slovenskí dopravcovia v súvislosti so sprísnenými kontrolami technického stavu vozidiel, predovšetkým v Rakúsku. Medzinárodná nákladná doprava s nečlenskými štátmi únie bude i naďalej fungovať na báze povolení. Turák však apeluje na ich recipročné zrušenie, čo by prispelo k ešte väčšej liberalizácii.

SkryťVypnúť reklamu

Cestní dopravcovia očakávajú do vstupu do EÚ navyše aj skrátenie prepravných časov o pol dňa až o jeden deň.

Vstup do EÚ postihne v oblasti prepravy negatívne časť zamestnancov špedičných spoločností, ktorí v dôsledku zníženia colno-deklarantskej administratívy stratia prácu. Podľa odhadov špeditérov by malo ísť približne o tisíc ľudí, vrátane zamestnancov colných oddelení veľkých podnikov či železníc. V Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s., bude musieť z celkového počtu 181 colných deklarantov opustiť svoje pracovné miesta minimálne 51, uviedol hovorca firmy Miloš Čikovský.

"V leteckej doprave bude mať vstup do únie vplyv na skrátenie časov výstupných kontrol pasažierov," povedal hovorca Slovenských aerolínií (SA), a. s., Marek Reviľák. Členstvo v spoločenstve navyše zníži pre leteckých dopravcov administratívnu náročnosť získavania povolení na výkon leteckej prepravy z iného štátu, než v ktorom majú svoje sídlo. Vstup do únie zároveň podľa Reviľáka zvýši medzi dopravcami konkurenciu. Po 1. máji už vstupujú na slovenský trh zahraničné spoločnosti Lufthansa a Austrian Airlines.

SkryťVypnúť reklamu

Pokiaľ ide o bezcolný a bezdaňový predaj na letiskách, takzvané duty free shops budú fungovať aj po vstupe do únie, avšak nakupovať za nižšie ceny budú môcť len tí cestujúci, ktorí preukážu, že cestujú z alebo do nečlenského štátu.

Ceny áut by mali podľa distribútorov v dlhšom časovom horizonte rásť, a to v dôsledku vyšších bezpečnostných kritérií, ale aj zrušenia výnimiek, ktoré dnes umožňujú uplatňovanie odlišných cien tej istej značky pre odlišné trhy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (19. 4. 2024)
USD 1.068
AUD 1.657
CZK 25.254
JPY 164.820
CAD 1.469
GBP 0.856
HUF 393.930
PLN 4.326
CHF 0.970
SEK 11.637

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  4. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  5. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  6. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  7. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  2. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  3. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  4. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  5. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  6. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  7. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 674
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 669
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 211
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 4 106
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 109
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 917
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 387
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 269
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 97 827
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 545
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 245
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 33 660
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 30 948
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 644
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 896
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 899
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Predseda vlády SR Robert Fico.

Privítal záver o využití aj súkromných zdrojov na oživenie domácej ekonomiky.


TASR
Ilustračné foto

Batériové úložiská tak predbehli plyn, vodné aj jadrové elektrárne.


SITA
Výstražná tabuľa a technológia zariadenia plynovodu na prepojovacom bode Budince – reverz.

Rokovalo sa aj o Balkánskej ceste.


TASR
Ilustračné foto

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť analyzovala novelu dôchodkového systému.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 97 827
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 545
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 245
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 33 660
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 30 948
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 644
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 896
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 899
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu