OD 1. MÁJA VZNIKAJÚ DVE SAMOSTATNÉ LETISKOVÉ SPOLOČNOSTI ZASTREŠUJÚCE BRATISLAVSKÉ A KOŠICKÉ LETISKO, NÁSLEDNE SA ZAČNE S VÝBEROM PORADCU PRI PRIVATIZÁCII

Prioritný majetok letísk nebude môcť investor predať

BRATISLAVA 29. apríla (SITA) - Budúci strategickí investori do bratislavského, ale aj košického letiska, nebudú môcť nakladať s prioritným infraštrukturálnym majetkom, ako sú napríklad pristávacie dráhy.

To znamená, že ho investor nebude môcť predať, alebo založiť. "V prípade, že by sa stiahol z podnikania v letisku, tento majetok by musel odpredať späť štátu," uviedol vo štvrtok na tlačovej besede minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič. Už v sobotu 1. mája vzniknú samostatné letiskové spoločnosti pre bratislavské a košické letisko, následne sa začne s výberom poradcu pri výbere strategického investora. "Poradca bude musieť preukázať, že za posledných 10 rokov už v takýchto prípadoch radil," uviedol Prokopovič. Ako dodal, poradcu zaplatí strategický investor.

Poradca podľa šéfa rezortu dopravy pomôže definovať strategický podiel, ktorý by sa investorovi predal. Tento podiel by mal investora motivovať aj investovať a nielen očakávať zisk z prevádzky letiska. Podľa riaditeľa sekcie civilného letectva Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Branislava Kvasnicu bude v prípade bratislavského letiska investor pravdepodobne musieť postaviť ďalší terminál, ktorý by v horizonte 5 až 10 rokov vyriešil problém hodinovej špičky. Súčasná kapacita letiska je síce 700 tis. pasažierov ročne, avšak práve hodinová špička sa už blíži k hrane zvládnuteľnosti. "V krátkej dobe sa tiež budú prestavovať už existujúce priestory," dodal.

Pri hľadaní strategického investora sa budú podľa Kvasnicu venovať aj otázke letiskových poplatkov. Tie by mohli klesnúť, ak sa zvýši objem prepravy, ale následne môžu v dôsledku investícií opäť vzrásť. Poradca tiež pomôže určiť podiely v letiskových spoločnostiach, ktoré prejdú na vyššie územné celky (VÚC) a mestá. "Nevieme, čo nám navrhne ako strategický podiel, môže to byť v Bratislave a Košiciach rozdielne, takže teraz ťažko povedať, čo by dostala samospráva," uviedol Prokopovič. Podmienkou však bude aj to, aby takýto prevod nebol v rozpore so zákonom. Ako príklad uviedol privatizáciu podnikov Slovenskej autobusovej dopravy, kde Protimonopolný úrad SR upozornil, že VÚC nesmú v SAD získať podiel, keďže riadia legislatívu v dotknutých regiónoch.

Letiska v Sliači, Poprade a Piešťanoch, ktoré sa pretransformujú na letiskové spoločnosti v budúcom roku, sú definované ako regionálne. Podiel samosprávy a miest v týchto spoločnostiach bude výrazne vyšší. Podľa Prokopoviča si štát pravdepodobne nechá len menší podiel na začiatok, určite však nie strategický. "Bude to skôr kontrolný podiel, aby sa to tam hneď po prevode bezhlavo nepredávalo," uviedol.

Tender na výber strategického investora sa uskutoční súbežne pre obidve letiská. Podľa Prokopoviča je záujem o bratislavské letisko značný, a to napríklad aj zo strany viedenského letiska vo Schwechate, leteckej spoločnosti Austrian Airlines, ale aj argentínskej a taiwanskej spoločnosti. V prípade košického letiska prejavili vážnejší záujem dve spoločnosti, náznaky sú však aj zo strany leteckých a letiskových spoločností z východnej Európy. Nový terminál košického letiska by mal byť odovzdaný do užívania už koncom septembra, podľa Prokopoviča sa však už od 1. júna bude využívať príletová časť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 698
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 855
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 401
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 479
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 416
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 255
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 505
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 643
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 453
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 189

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOMOV

Prieskum Polis: Voľby by vyhral Smer, SNS preferencie klesli

Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop