OD 1. MÁJA VZNIKAJÚ DVE SAMOSTATNÉ LETISKOVÉ SPOLOČNOSTI ZASTREŠUJÚCE BRATISLAVSKÉ A KOŠICKÉ LETISKO, NÁSLEDNE SA ZAČNE S VÝBEROM PORADCU PRI PRIVATIZÁCII

Prioritný majetok letísk nebude môcť investor predať

BRATISLAVA 29. apríla (SITA) - Budúci strategickí investori do bratislavského, ale aj košického letiska, nebudú môcť nakladať s prioritným infraštrukturálnym majetkom, ako sú napríklad pristávacie dráhy.

To znamená, že ho investor nebude môcť predať, alebo založiť. "V prípade, že by sa stiahol z podnikania v letisku, tento majetok by musel odpredať späť štátu," uviedol vo štvrtok na tlačovej besede minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič. Už v sobotu 1. mája vzniknú samostatné letiskové spoločnosti pre bratislavské a košické letisko, následne sa začne s výberom poradcu pri výbere strategického investora. "Poradca bude musieť preukázať, že za posledných 10 rokov už v takýchto prípadoch radil," uviedol Prokopovič. Ako dodal, poradcu zaplatí strategický investor.

Poradca podľa šéfa rezortu dopravy pomôže definovať strategický podiel, ktorý by sa investorovi predal. Tento podiel by mal investora motivovať aj investovať a nielen očakávať zisk z prevádzky letiska. Podľa riaditeľa sekcie civilného letectva Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Branislava Kvasnicu bude v prípade bratislavského letiska investor pravdepodobne musieť postaviť ďalší terminál, ktorý by v horizonte 5 až 10 rokov vyriešil problém hodinovej špičky. Súčasná kapacita letiska je síce 700 tis. pasažierov ročne, avšak práve hodinová špička sa už blíži k hrane zvládnuteľnosti. "V krátkej dobe sa tiež budú prestavovať už existujúce priestory," dodal.

Pri hľadaní strategického investora sa budú podľa Kvasnicu venovať aj otázke letiskových poplatkov. Tie by mohli klesnúť, ak sa zvýši objem prepravy, ale následne môžu v dôsledku investícií opäť vzrásť. Poradca tiež pomôže určiť podiely v letiskových spoločnostiach, ktoré prejdú na vyššie územné celky (VÚC) a mestá. "Nevieme, čo nám navrhne ako strategický podiel, môže to byť v Bratislave a Košiciach rozdielne, takže teraz ťažko povedať, čo by dostala samospráva," uviedol Prokopovič. Podmienkou však bude aj to, aby takýto prevod nebol v rozpore so zákonom. Ako príklad uviedol privatizáciu podnikov Slovenskej autobusovej dopravy, kde Protimonopolný úrad SR upozornil, že VÚC nesmú v SAD získať podiel, keďže riadia legislatívu v dotknutých regiónoch.

Letiska v Sliači, Poprade a Piešťanoch, ktoré sa pretransformujú na letiskové spoločnosti v budúcom roku, sú definované ako regionálne. Podiel samosprávy a miest v týchto spoločnostiach bude výrazne vyšší. Podľa Prokopoviča si štát pravdepodobne nechá len menší podiel na začiatok, určite však nie strategický. "Bude to skôr kontrolný podiel, aby sa to tam hneď po prevode bezhlavo nepredávalo," uviedol.

Tender na výber strategického investora sa uskutoční súbežne pre obidve letiská. Podľa Prokopoviča je záujem o bratislavské letisko značný, a to napríklad aj zo strany viedenského letiska vo Schwechate, leteckej spoločnosti Austrian Airlines, ale aj argentínskej a taiwanskej spoločnosti. V prípade košického letiska prejavili vážnejší záujem dve spoločnosti, náznaky sú však aj zo strany leteckých a letiskových spoločností z východnej Európy. Nový terminál košického letiska by mal byť odovzdaný do užívania už koncom septembra, podľa Prokopoviča sa však už od 1. júna bude využívať príletová časť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 962
  2. Od septembra opäť po starom 5 563
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 581
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 2 853
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 813
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 795
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 225
  8. Ako sme jazdili v socializme 1 181
  9. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 079
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 034

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Ramsaymu premiéra vyšla, slovenskí hokejisti zdolali v príprave Česko

Víťazstvo je dobré, ale vieme, že musíme hrať lepšie, priznal nový kouč Slovákov.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

EKONOMIKA

Kedy dostanete 13. a 14. plat? Fico podporil Dankov návrh

Koalícia sa zrejme dohodne na úľavách.

KOMENTÁRE

Odsedel si trest za protest proti okupácii ČSSR. Neľutuje

Zorjanov príbeh je ťažko uveriteľný.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

Babiš má prísť o eurofondy, znie z europarlamentu

Politici si musia vybrať, či budú sedieť vo vláde, alebo budú ich firmy čerpať eurofondy, tvrdí nemecká europoslankyňa.