Bratislava 28. apríla (TASR) - Takmer 9 miliárd Sk, ktoré od slovenskej vlády získa juhokórejská automobilka Kia na výstavbu nového závodu pri Žiline, nemusí byť ešte pre daňových poplatníkov konečnou sumou. Navyše, ak by investor svoj projekt z nejakého dôvodu v Žiline ukončil, nemusí vláde vrátiť už uvoľnené investičné výpomoci.
Podľa týždenníka Domino fórum takéto riziká pre krajinu vyplývajú z utajenej zmluvy medzi Kia a slovenskou vládou. V zmluve je totiž podľa týždenníka uvedené, že skutočná výška štátnej pomoci pre regionálny rozvoj bude závisieť od skutočnej výšky nákladov, ktoré vzniknú firme Kia. Ak by teda Kia zainvestovala viac ako prvotne zverejnených 30 miliárd Sk, môže si od vlády nárokovať ďalšie zdroje. Oslovený ekonóm Martin Barto pre Domino fórum uviedol, že z toho vyplýva riziko nekontrolovateľného míňania zdrojov zo strany investora a vytváralo by to potom tlak aj na deficit štátneho rozpočtu. Podľa zmluvy má SR navyše uhradiť aj úroky z bankových investičných úverov juhokórejskej firmy.
Zo zmluvy Domino fórum zverejňuje aj ďalšie časti, ktoré poukazujú na to, že Kia nie je nútená celý projekt aj reálne dokončiť, a ak by k tomu došlo, nemusí štátu vracať už získanú štátnu pomoc. Vláda takto musí podľa Bartu rátať len s dobrým úmyslom investora.
Navyše, podľa tohto týždenníka, sa vláda zaviazala aj k tomu, že urobí "všetky možné kroky" aby v 100-kilometrovej vzdialenosti od Žiliny nevznikla žiadna iná automobilka či výrobca automobilových komponentov. Barto ale upozorňuje, že len neďaleko sú aj hranice Poľska a Českej republiky a nedokáže si predstaviť ako chce Slovensko voči podnikateľským zámerom zasahovať.
Prehnaná ústretovosť vlády sa podľa Domino fórum prejavila aj v tom, že Kia má od zmluvy právo odstúpiť len s 30-dňovou výpovednou lehotou, ale pre Slovensko je to až polročná lehota.
Minister Rusko sa pre týždenník k uvedeným rizikám zo zmluvy vyjadriť odmietol. Rovnako sa postavil dnes aj k otázkam iných médií a reagovať odmietlo tiež Ministerstvo financií SR.