NÁVRHU KONCEPCIE FINANCOVANIA VÝKONOV VO VEREJNOM ZÁUJME V AUTOBUSOVEJ A ŽELEZNIČNEJ DOPRAVE PODĽA ZVÄZU AUTOBUSOVÝCH DOPRAVCOV CHÝBA URČITÝ KONKRÉTNY SYSTÉM ZABEZPEČENIA VEREJNEJ DOPRAVY

Koncepcia financovania dopravy v SR je podľa ZAD všeobecná

BRATISLAVA 25. apríla (SITA) - Návrh koncepcie financovania výkonov vo verejnom záujme (VVZ) v autobusovej a železničnej doprave, ktorý vypracoval rezort dopravy, je podľa Zväzu autobusových dopravcov ...

BRATISLAVA 25. apríla (SITA) - Návrh koncepcie financovania výkonov vo verejnom záujme (VVZ) v autobusovej a železničnej doprave, ktorý vypracoval rezort dopravy, je podľa Zväzu autobusových dopravcov (ZAD) príliš všeobecný. Chýba mu aj určitý konkrétny systém zabezpečenia verejnej dopravy na Slovensku v budúcnosti. V súčasnosti totiž objednávanie autobusovej dopravy v jednotlivých regiónoch spadá pod vyššie územné celky (VÚC), obce a mestá, ktoré na to dostávajú transfery zo štátneho rozpočtu. V budúcnosti si však v rámci fiškálnej decentralizácie bude dopravu financovať samospráva z vlastných príjmov, čím sa stanú plnohodnotným objednávateľom týchto služieb. "Návrh koncepcie však nehovorí, ako by mala verejná doprava v SR v budúcnosti vyzerať," uviedol prezident ZAD Ján Vrba.

Podľa prezidenta ZAD je problémom nejednotné určenie pojmu platieb za VVZ, ako aj definícia, čo presne budú objednávatelia, teda samospráva hradiť. Časť úhrad za stratu z VVZ tvorí rozdiel medzi tarifnou cenou a cenou zľavneného lístka, napríklad študentského, alebo dôchodcovského. Ďalšou z položiek úhrady za stratu z VVZ sú aj platby na zachovanie obslužnosti územia. "Nie je však presne stanovené, čo to znamená a či to v budúcnosti bude nákladom príslušného dopravcu, alebo sa výška stanoví celoslovensky podľa štatistických údajov dopravcov," uviedol Vrba. Ide totiž o to, akým spôsobom sa bude platiť prevádzkovanie liniek do obcí, kde je vyťaženosť autobusu minimálna. V rámci niektorých spojov vozí dopravca do koncovej stanice napríklad päť až desať ľudí. "Pri takýchto spojoch bude treba so samosprávou stanoviť či budeme linku vôbec prevádzkovať," dodal Vrba.

Takéto problémy by však podľa ZAD mala riešiť štátna dopravná politika, ktorá musí povedať, či bude doprava aj naďalej plniť sociálnu funkciu. Riešením by mohlo byť stanovenie minimálnej dopravnej obslužnosti, ako je to napríklad aj v zahraničí. "Tá by určila, že dopravca v takýchto prípadoch bude do obce prevádzkovať povedzme tri spoje denne, pričom čas ich premávania by zladil s predstaviteľmi obcí a VÚC," uviedol Vrba. V súčasnosti totiž podľa prezidenta ZAD využívajú autobusovú dopravu v prevažnej miere občania, ktorí nemajú inú možnosť dostať sa napríklad na úrady v mestách, alebo do zamestnania. "Ide pritom o ľudí pracujúcich v školstve alebo zdravotníctve," dodal.

Dopravcovia v súčasnosti prevádzkujú aj takéto nevyťažené linky, keďže súčasťou zmlúv o VVZ sú cestovné poriadky, ktoré sa zotrvačne predlžujú z minulosti a redukcia spojov sa obmedzuje v priemere na 7 % ročne. "Podniky SAD sú však po privatizácii podnikateľskými subjektmi, ktoré chcú generovať aj zisk z týchto činností," uviedol Vrba. Vzhľadom na limitované prostriedky objednávateľov vykazujú dopravcovia z VVZ stratu, ktorú im objednávateľ v plnej miere nehradí. Stratu z týchto činností následne vykrývajú z podnikateľských aktivít iného, mimodopravného charakteru. Minulý rok vykázali podniky SAD, okrem SAD Trnava, v dotovanej prímestskej a mestskej doprave stratu vo výške 297 mil. Sk.

Podľa Vrbu bude mať samospráva v budúcnosti viaceré možnosti pri výbere dopravcov v regióne. VÚC napríklad určí prostriedky na daný rok a dopravca následne povie, aké linky môže za tieto prostriedky pokryť. Druhou možnosťou bude, že dopravca si stanoví, za akú sumu môže pokryť dopravu v celom regióne. Objednávateľ sa bude podľa Vrbu musieť tiež rozhodnúť, či licencie vydá na jednotlivé linky, alebo na celé regióny. "V prípade vydávania licencií na jednotlivé linky existuje isté riziko, že si dopravcovia budú vyberať len ziskové linky, a tie neziskové nebude mať kto prevádzkovať," dodal.

Problémové je aj vydávanie licencií na diaľkové linky zo strany VÚC. Ako uviedol prezident ZAD, v súčasnosti napríklad jedna samospráva zamietne dopravcovi vydať licenciu na určitú linku, druhá, v ktorej sa nachádza cieľová stanica, ju však vydá. "Vo všeobecnosti nám chýba adresát zastupujúci všetky VÚC, s ktorým by sme mohli o daných problémoch rokovať," uviedol Vrba, podľa ktorého by bolo pre dopravcov náročné viesť rokovania s jednotlivými VÚC.

Ako ďalej uviedol prezident ZAD, v prípade VVZ v autobusovej doprave ide totiž o "bludný kruh". Napríklad podniky SAD na východe majú kvôli nižšej vyťaženosti autobusov nižšie tržby z cestovného, takže sa z tržieb pokrýva menšia časť nákladov a samospráva musí viac prispievať. "Keďže v týchto ekonomicky slabších regiónoch budú príjmy z daní nižšie, VÚC nebude mať prostriedky na taký objem prepravy," uviedol Vrba. Následné znižovanie objemov výkonov však zníži mobilitu občanov a "odreže" ich od spoločnosti.

V zahraničí podľa šéfa ZAD funguje napríklad model financovania verejnej dopravy aj v iných formách. Príjem dopravcu netvorí cestovné, ale úhrady od úradu, ktorého príjmom je práve cestovné, a podiely z niektorých daní. "Tento úrad uzavrie s dopravcom zmluvu, v rámci ktorej mu zaplatí nad rámec vzniknutých nákladov určité percento zisku," dodal Vrba. Keďže ide o komplikovanú tému, prezident ZAD dúfa v užšiu spoluprácu s orgánmi zastrešujúcimi dopravu. ZAD by chcelo zlepšiť komunikáciu aj s Národnou radou SR. "Chceme, aby nás príslušné výbory pozývali pri rokovaniach o odborných témach na svoje zasadnutia," uzavrel.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 952
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 315
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 694
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 173
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 332
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 260
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 009
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 005
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 839
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 728

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

SVET

Šéfka AfD vynadala kolegom a opustila tlačovú konferenciu

Petry nebude pôsobiť v parlamentnom klube.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.