SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Koncepcia financovania dopravy v SR je podľa ZAD všeobecná

BRATISLAVA 25. apríla (SITA) - Návrh koncepcie financovania výkonov vo verejnom záujme (VVZ) v autobusovej a železničnej doprave, ktorý vypracoval rezort dopravy, je podľa Zväzu autobusových dopravcov ...

BRATISLAVA 25. apríla (SITA) - Návrh koncepcie financovania výkonov vo verejnom záujme (VVZ) v autobusovej a železničnej doprave, ktorý vypracoval rezort dopravy, je podľa Zväzu autobusových dopravcov (ZAD) príliš všeobecný. Chýba mu aj určitý konkrétny systém zabezpečenia verejnej dopravy na Slovensku v budúcnosti. V súčasnosti totiž objednávanie autobusovej dopravy v jednotlivých regiónoch spadá pod vyššie územné celky (VÚC), obce a mestá, ktoré na to dostávajú transfery zo štátneho rozpočtu. V budúcnosti si však v rámci fiškálnej decentralizácie bude dopravu financovať samospráva z vlastných príjmov, čím sa stanú plnohodnotným objednávateľom týchto služieb. "Návrh koncepcie však nehovorí, ako by mala verejná doprava v SR v budúcnosti vyzerať," uviedol prezident ZAD Ján Vrba.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa prezidenta ZAD je problémom nejednotné určenie pojmu platieb za VVZ, ako aj definícia, čo presne budú objednávatelia, teda samospráva hradiť. Časť úhrad za stratu z VVZ tvorí rozdiel medzi tarifnou cenou a cenou zľavneného lístka, napríklad študentského, alebo dôchodcovského. Ďalšou z položiek úhrady za stratu z VVZ sú aj platby na zachovanie obslužnosti územia. "Nie je však presne stanovené, čo to znamená a či to v budúcnosti bude nákladom príslušného dopravcu, alebo sa výška stanoví celoslovensky podľa štatistických údajov dopravcov," uviedol Vrba. Ide totiž o to, akým spôsobom sa bude platiť prevádzkovanie liniek do obcí, kde je vyťaženosť autobusu minimálna. V rámci niektorých spojov vozí dopravca do koncovej stanice napríklad päť až desať ľudí. "Pri takýchto spojoch bude treba so samosprávou stanoviť či budeme linku vôbec prevádzkovať," dodal Vrba.

Skryť Vypnúť reklamu

Takéto problémy by však podľa ZAD mala riešiť štátna dopravná politika, ktorá musí povedať, či bude doprava aj naďalej plniť sociálnu funkciu. Riešením by mohlo byť stanovenie minimálnej dopravnej obslužnosti, ako je to napríklad aj v zahraničí. "Tá by určila, že dopravca v takýchto prípadoch bude do obce prevádzkovať povedzme tri spoje denne, pričom čas ich premávania by zladil s predstaviteľmi obcí a VÚC," uviedol Vrba. V súčasnosti totiž podľa prezidenta ZAD využívajú autobusovú dopravu v prevažnej miere občania, ktorí nemajú inú možnosť dostať sa napríklad na úrady v mestách, alebo do zamestnania. "Ide pritom o ľudí pracujúcich v školstve alebo zdravotníctve," dodal.

Dopravcovia v súčasnosti prevádzkujú aj takéto nevyťažené linky, keďže súčasťou zmlúv o VVZ sú cestovné poriadky, ktoré sa zotrvačne predlžujú z minulosti a redukcia spojov sa obmedzuje v priemere na 7 % ročne. "Podniky SAD sú však po privatizácii podnikateľskými subjektmi, ktoré chcú generovať aj zisk z týchto činností," uviedol Vrba. Vzhľadom na limitované prostriedky objednávateľov vykazujú dopravcovia z VVZ stratu, ktorú im objednávateľ v plnej miere nehradí. Stratu z týchto činností následne vykrývajú z podnikateľských aktivít iného, mimodopravného charakteru. Minulý rok vykázali podniky SAD, okrem SAD Trnava, v dotovanej prímestskej a mestskej doprave stratu vo výške 297 mil. Sk.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Vrbu bude mať samospráva v budúcnosti viaceré možnosti pri výbere dopravcov v regióne. VÚC napríklad určí prostriedky na daný rok a dopravca následne povie, aké linky môže za tieto prostriedky pokryť. Druhou možnosťou bude, že dopravca si stanoví, za akú sumu môže pokryť dopravu v celom regióne. Objednávateľ sa bude podľa Vrbu musieť tiež rozhodnúť, či licencie vydá na jednotlivé linky, alebo na celé regióny. "V prípade vydávania licencií na jednotlivé linky existuje isté riziko, že si dopravcovia budú vyberať len ziskové linky, a tie neziskové nebude mať kto prevádzkovať," dodal.

Problémové je aj vydávanie licencií na diaľkové linky zo strany VÚC. Ako uviedol prezident ZAD, v súčasnosti napríklad jedna samospráva zamietne dopravcovi vydať licenciu na určitú linku, druhá, v ktorej sa nachádza cieľová stanica, ju však vydá. "Vo všeobecnosti nám chýba adresát zastupujúci všetky VÚC, s ktorým by sme mohli o daných problémoch rokovať," uviedol Vrba, podľa ktorého by bolo pre dopravcov náročné viesť rokovania s jednotlivými VÚC.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako ďalej uviedol prezident ZAD, v prípade VVZ v autobusovej doprave ide totiž o "bludný kruh". Napríklad podniky SAD na východe majú kvôli nižšej vyťaženosti autobusov nižšie tržby z cestovného, takže sa z tržieb pokrýva menšia časť nákladov a samospráva musí viac prispievať. "Keďže v týchto ekonomicky slabších regiónoch budú príjmy z daní nižšie, VÚC nebude mať prostriedky na taký objem prepravy," uviedol Vrba. Následné znižovanie objemov výkonov však zníži mobilitu občanov a "odreže" ich od spoločnosti.

V zahraničí podľa šéfa ZAD funguje napríklad model financovania verejnej dopravy aj v iných formách. Príjem dopravcu netvorí cestovné, ale úhrady od úradu, ktorého príjmom je práve cestovné, a podiely z niektorých daní. "Tento úrad uzavrie s dopravcom zmluvu, v rámci ktorej mu zaplatí nad rámec vzniknutých nákladov určité percento zisku," dodal Vrba. Keďže ide o komplikovanú tému, prezident ZAD dúfa v užšiu spoluprácu s orgánmi zastrešujúcimi dopravu. ZAD by chcelo zlepšiť komunikáciu aj s Národnou radou SR. "Chceme, aby nás príslušné výbory pozývali pri rokovaniach o odborných témach na svoje zasadnutia," uzavrel.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  4. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Zmeny v systéme revíznych postupov
  7. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  8. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 749
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 188
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 849
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 608
  5. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 602
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 687
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 624
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 2 932
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 614
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 132
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ján Herák oznámil vzdanie sa mandátu 9. júna 2021.

Herák v OĽaNO ďalej pracuje.


11 h
Ministerka spravodlivosti Mária Kolíková.

Polícia pátra po zdrojoch klamstiev.


41m

Neprehliadnite tiež

Logo podcastu Dobré ráno.

Dorsey odchádza z čela Twitteru.


a 3 ďalší 8 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 368
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 872
  3. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 7 310
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 985
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 960
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 393
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 074
  8. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 3 827
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu