NÁVRHU KONCEPCIE FINANCOVANIA VÝKONOV VO VEREJNOM ZÁUJME V AUTOBUSOVEJ A ŽELEZNIČNEJ DOPRAVE PODĽA ZVÄZU AUTOBUSOVÝCH DOPRAVCOV CHÝBA URČITÝ KONKRÉTNY SYSTÉM ZABEZPEČENIA VEREJNEJ DOPRAVY

Koncepcia financovania dopravy v SR je podľa ZAD všeobecná

BRATISLAVA 25. apríla (SITA) - Návrh koncepcie financovania výkonov vo verejnom záujme (VVZ) v autobusovej a železničnej doprave, ktorý vypracoval rezort dopravy, je podľa Zväzu autobusových dopravcov ...

BRATISLAVA 25. apríla (SITA) - Návrh koncepcie financovania výkonov vo verejnom záujme (VVZ) v autobusovej a železničnej doprave, ktorý vypracoval rezort dopravy, je podľa Zväzu autobusových dopravcov (ZAD) príliš všeobecný. Chýba mu aj určitý konkrétny systém zabezpečenia verejnej dopravy na Slovensku v budúcnosti. V súčasnosti totiž objednávanie autobusovej dopravy v jednotlivých regiónoch spadá pod vyššie územné celky (VÚC), obce a mestá, ktoré na to dostávajú transfery zo štátneho rozpočtu. V budúcnosti si však v rámci fiškálnej decentralizácie bude dopravu financovať samospráva z vlastných príjmov, čím sa stanú plnohodnotným objednávateľom týchto služieb. "Návrh koncepcie však nehovorí, ako by mala verejná doprava v SR v budúcnosti vyzerať," uviedol prezident ZAD Ján Vrba.

Podľa prezidenta ZAD je problémom nejednotné určenie pojmu platieb za VVZ, ako aj definícia, čo presne budú objednávatelia, teda samospráva hradiť. Časť úhrad za stratu z VVZ tvorí rozdiel medzi tarifnou cenou a cenou zľavneného lístka, napríklad študentského, alebo dôchodcovského. Ďalšou z položiek úhrady za stratu z VVZ sú aj platby na zachovanie obslužnosti územia. "Nie je však presne stanovené, čo to znamená a či to v budúcnosti bude nákladom príslušného dopravcu, alebo sa výška stanoví celoslovensky podľa štatistických údajov dopravcov," uviedol Vrba. Ide totiž o to, akým spôsobom sa bude platiť prevádzkovanie liniek do obcí, kde je vyťaženosť autobusu minimálna. V rámci niektorých spojov vozí dopravca do koncovej stanice napríklad päť až desať ľudí. "Pri takýchto spojoch bude treba so samosprávou stanoviť či budeme linku vôbec prevádzkovať," dodal Vrba.

Takéto problémy by však podľa ZAD mala riešiť štátna dopravná politika, ktorá musí povedať, či bude doprava aj naďalej plniť sociálnu funkciu. Riešením by mohlo byť stanovenie minimálnej dopravnej obslužnosti, ako je to napríklad aj v zahraničí. "Tá by určila, že dopravca v takýchto prípadoch bude do obce prevádzkovať povedzme tri spoje denne, pričom čas ich premávania by zladil s predstaviteľmi obcí a VÚC," uviedol Vrba. V súčasnosti totiž podľa prezidenta ZAD využívajú autobusovú dopravu v prevažnej miere občania, ktorí nemajú inú možnosť dostať sa napríklad na úrady v mestách, alebo do zamestnania. "Ide pritom o ľudí pracujúcich v školstve alebo zdravotníctve," dodal.

Dopravcovia v súčasnosti prevádzkujú aj takéto nevyťažené linky, keďže súčasťou zmlúv o VVZ sú cestovné poriadky, ktoré sa zotrvačne predlžujú z minulosti a redukcia spojov sa obmedzuje v priemere na 7 % ročne. "Podniky SAD sú však po privatizácii podnikateľskými subjektmi, ktoré chcú generovať aj zisk z týchto činností," uviedol Vrba. Vzhľadom na limitované prostriedky objednávateľov vykazujú dopravcovia z VVZ stratu, ktorú im objednávateľ v plnej miere nehradí. Stratu z týchto činností následne vykrývajú z podnikateľských aktivít iného, mimodopravného charakteru. Minulý rok vykázali podniky SAD, okrem SAD Trnava, v dotovanej prímestskej a mestskej doprave stratu vo výške 297 mil. Sk.

Podľa Vrbu bude mať samospráva v budúcnosti viaceré možnosti pri výbere dopravcov v regióne. VÚC napríklad určí prostriedky na daný rok a dopravca následne povie, aké linky môže za tieto prostriedky pokryť. Druhou možnosťou bude, že dopravca si stanoví, za akú sumu môže pokryť dopravu v celom regióne. Objednávateľ sa bude podľa Vrbu musieť tiež rozhodnúť, či licencie vydá na jednotlivé linky, alebo na celé regióny. "V prípade vydávania licencií na jednotlivé linky existuje isté riziko, že si dopravcovia budú vyberať len ziskové linky, a tie neziskové nebude mať kto prevádzkovať," dodal.

Problémové je aj vydávanie licencií na diaľkové linky zo strany VÚC. Ako uviedol prezident ZAD, v súčasnosti napríklad jedna samospráva zamietne dopravcovi vydať licenciu na určitú linku, druhá, v ktorej sa nachádza cieľová stanica, ju však vydá. "Vo všeobecnosti nám chýba adresát zastupujúci všetky VÚC, s ktorým by sme mohli o daných problémoch rokovať," uviedol Vrba, podľa ktorého by bolo pre dopravcov náročné viesť rokovania s jednotlivými VÚC.

Ako ďalej uviedol prezident ZAD, v prípade VVZ v autobusovej doprave ide totiž o "bludný kruh". Napríklad podniky SAD na východe majú kvôli nižšej vyťaženosti autobusov nižšie tržby z cestovného, takže sa z tržieb pokrýva menšia časť nákladov a samospráva musí viac prispievať. "Keďže v týchto ekonomicky slabších regiónoch budú príjmy z daní nižšie, VÚC nebude mať prostriedky na taký objem prepravy," uviedol Vrba. Následné znižovanie objemov výkonov však zníži mobilitu občanov a "odreže" ich od spoločnosti.

V zahraničí podľa šéfa ZAD funguje napríklad model financovania verejnej dopravy aj v iných formách. Príjem dopravcu netvorí cestovné, ale úhrady od úradu, ktorého príjmom je práve cestovné, a podiely z niektorých daní. "Tento úrad uzavrie s dopravcom zmluvu, v rámci ktorej mu zaplatí nad rámec vzniknutých nákladov určité percento zisku," dodal Vrba. Keďže ide o komplikovanú tému, prezident ZAD dúfa v užšiu spoluprácu s orgánmi zastrešujúcimi dopravu. ZAD by chcelo zlepšiť komunikáciu aj s Národnou radou SR. "Chceme, aby nás príslušné výbory pozývali pri rokovaniach o odborných témach na svoje zasadnutia," uzavrel.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 139
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 426
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 13 549
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 994
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 721
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 836
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 409
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 871
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 522
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 259

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Američania spozorneli. Slovenský princ je hodný Oscara

Veľký šľachtiteľský príbeh sa začal celkom nenápadne.

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

Neprehliadnite tiež

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

Trump sa na summite prihlásil k voľnému trhu, obavy však zostali

Na stretnutí G7 došlo rýchlo k zhode, že sa musí zachovať otvorený globálny trh.

Doprava a logistika

Nafta je najlacnejšia v tomto roku, kamionisti môžu výrazne ušetriť

Priemerná cena sa pohybuje na úrovni 1,11 eura za liter. Cena pod touto úrovňou bola v polovici decembra - stála 1,09 eur za liter.