SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
NÁVRHU KONCEPCIE FINANCOVANIA VÝKONOV VO VEREJNOM ZÁUJME V AUTOBUSOVEJ A ŽELEZNIČNEJ DOPRAVE PODĽA ZVÄZU AUTOBUSOVÝCH DOPRAVCOV CHÝBA URČITÝ KONKRÉTNY SYSTÉM ZABEZPEČENIA VEREJNEJ DOPRAVY

Koncepcia financovania dopravy v SR je podľa ZAD všeobecná

BRATISLAVA 25. apríla (SITA) - Návrh koncepcie financovania výkonov vo verejnom záujme (VVZ) v autobusovej a železničnej doprave, ktorý vypracoval rezort dopravy, je podľa Zväzu autobusových dopravcov ...

BRATISLAVA 25. apríla (SITA) - Návrh koncepcie financovania výkonov vo verejnom záujme (VVZ) v autobusovej a železničnej doprave, ktorý vypracoval rezort dopravy, je podľa Zväzu autobusových dopravcov (ZAD) príliš všeobecný. Chýba mu aj určitý konkrétny systém zabezpečenia verejnej dopravy na Slovensku v budúcnosti. V súčasnosti totiž objednávanie autobusovej dopravy v jednotlivých regiónoch spadá pod vyššie územné celky (VÚC), obce a mestá, ktoré na to dostávajú transfery zo štátneho rozpočtu. V budúcnosti si však v rámci fiškálnej decentralizácie bude dopravu financovať samospráva z vlastných príjmov, čím sa stanú plnohodnotným objednávateľom týchto služieb. "Návrh koncepcie však nehovorí, ako by mala verejná doprava v SR v budúcnosti vyzerať," uviedol prezident ZAD Ján Vrba.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa prezidenta ZAD je problémom nejednotné určenie pojmu platieb za VVZ, ako aj definícia, čo presne budú objednávatelia, teda samospráva hradiť. Časť úhrad za stratu z VVZ tvorí rozdiel medzi tarifnou cenou a cenou zľavneného lístka, napríklad študentského, alebo dôchodcovského. Ďalšou z položiek úhrady za stratu z VVZ sú aj platby na zachovanie obslužnosti územia. "Nie je však presne stanovené, čo to znamená a či to v budúcnosti bude nákladom príslušného dopravcu, alebo sa výška stanoví celoslovensky podľa štatistických údajov dopravcov," uviedol Vrba. Ide totiž o to, akým spôsobom sa bude platiť prevádzkovanie liniek do obcí, kde je vyťaženosť autobusu minimálna. V rámci niektorých spojov vozí dopravca do koncovej stanice napríklad päť až desať ľudí. "Pri takýchto spojoch bude treba so samosprávou stanoviť či budeme linku vôbec prevádzkovať," dodal Vrba.

Skryť Vypnúť reklamu

Takéto problémy by však podľa ZAD mala riešiť štátna dopravná politika, ktorá musí povedať, či bude doprava aj naďalej plniť sociálnu funkciu. Riešením by mohlo byť stanovenie minimálnej dopravnej obslužnosti, ako je to napríklad aj v zahraničí. "Tá by určila, že dopravca v takýchto prípadoch bude do obce prevádzkovať povedzme tri spoje denne, pričom čas ich premávania by zladil s predstaviteľmi obcí a VÚC," uviedol Vrba. V súčasnosti totiž podľa prezidenta ZAD využívajú autobusovú dopravu v prevažnej miere občania, ktorí nemajú inú možnosť dostať sa napríklad na úrady v mestách, alebo do zamestnania. "Ide pritom o ľudí pracujúcich v školstve alebo zdravotníctve," dodal.

Dopravcovia v súčasnosti prevádzkujú aj takéto nevyťažené linky, keďže súčasťou zmlúv o VVZ sú cestovné poriadky, ktoré sa zotrvačne predlžujú z minulosti a redukcia spojov sa obmedzuje v priemere na 7 % ročne. "Podniky SAD sú však po privatizácii podnikateľskými subjektmi, ktoré chcú generovať aj zisk z týchto činností," uviedol Vrba. Vzhľadom na limitované prostriedky objednávateľov vykazujú dopravcovia z VVZ stratu, ktorú im objednávateľ v plnej miere nehradí. Stratu z týchto činností následne vykrývajú z podnikateľských aktivít iného, mimodopravného charakteru. Minulý rok vykázali podniky SAD, okrem SAD Trnava, v dotovanej prímestskej a mestskej doprave stratu vo výške 297 mil. Sk.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Vrbu bude mať samospráva v budúcnosti viaceré možnosti pri výbere dopravcov v regióne. VÚC napríklad určí prostriedky na daný rok a dopravca následne povie, aké linky môže za tieto prostriedky pokryť. Druhou možnosťou bude, že dopravca si stanoví, za akú sumu môže pokryť dopravu v celom regióne. Objednávateľ sa bude podľa Vrbu musieť tiež rozhodnúť, či licencie vydá na jednotlivé linky, alebo na celé regióny. "V prípade vydávania licencií na jednotlivé linky existuje isté riziko, že si dopravcovia budú vyberať len ziskové linky, a tie neziskové nebude mať kto prevádzkovať," dodal.

Problémové je aj vydávanie licencií na diaľkové linky zo strany VÚC. Ako uviedol prezident ZAD, v súčasnosti napríklad jedna samospráva zamietne dopravcovi vydať licenciu na určitú linku, druhá, v ktorej sa nachádza cieľová stanica, ju však vydá. "Vo všeobecnosti nám chýba adresát zastupujúci všetky VÚC, s ktorým by sme mohli o daných problémoch rokovať," uviedol Vrba, podľa ktorého by bolo pre dopravcov náročné viesť rokovania s jednotlivými VÚC.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako ďalej uviedol prezident ZAD, v prípade VVZ v autobusovej doprave ide totiž o "bludný kruh". Napríklad podniky SAD na východe majú kvôli nižšej vyťaženosti autobusov nižšie tržby z cestovného, takže sa z tržieb pokrýva menšia časť nákladov a samospráva musí viac prispievať. "Keďže v týchto ekonomicky slabších regiónoch budú príjmy z daní nižšie, VÚC nebude mať prostriedky na taký objem prepravy," uviedol Vrba. Následné znižovanie objemov výkonov však zníži mobilitu občanov a "odreže" ich od spoločnosti.

V zahraničí podľa šéfa ZAD funguje napríklad model financovania verejnej dopravy aj v iných formách. Príjem dopravcu netvorí cestovné, ale úhrady od úradu, ktorého príjmom je práve cestovné, a podiely z niektorých daní. "Tento úrad uzavrie s dopravcom zmluvu, v rámci ktorej mu zaplatí nad rámec vzniknutých nákladov určité percento zisku," dodal Vrba. Keďže ide o komplikovanú tému, prezident ZAD dúfa v užšiu spoluprácu s orgánmi zastrešujúcimi dopravu. ZAD by chcelo zlepšiť komunikáciu aj s Národnou radou SR. "Chceme, aby nás príslušné výbory pozývali pri rokovaniach o odborných témach na svoje zasadnutia," uzavrel.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 284
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 509
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 314
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 168
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 130
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 760
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 370
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 730
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 370
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 312
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová.
Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie sa podľa Čaputovej nestihne. Matoviča vyzvala prehodnotiť postihy (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 55 091 ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 212 obetí.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom.

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.

Neprehliadnite tiež

V nedeľu budú obchody pre sviatok zatvorené

Na Slovensku je 1. novembra Sviatok všetkých svätých.

Ilustračné foto

Ekonomika eurozóny vzrástla najrýchlejšie za 25 rokov

Ekonomika eurozóny vzrástla medzikvartálne o 12,7 percenta.

Ilustračné foto

Zariadenia pre seniorov môžu už žiadať viac na humanitárnu pomoc

Dotáciu dostanú poskytovatelia aj na nákup výživových doplnkov pre klientov.

Pracovníci, ktorí sú v dennom kontakte s klientmi sociálnych zariadení si jednorazovo prilepšia.

Nezamestnanosť v eurozóne sa v septembri nezmenila

Nezamestnanosť ostala na 8,3 percentách.

Ilustračné foto.