Dopravná infraštruktúra nový krajín je stále slabá

Viedeň 22. apríla (TASR) Krajiny strednej a východnej Európy (KSVE) aj 15 rokov po páde komunistického režimu sú naďalej oddelené od západnej časti európskeho ...

Viedeň 22. apríla (TASR) Krajiny strednej a východnej Európy (KSVE) aj 15 rokov po páde komunistického režimu sú naďalej oddelené od západnej časti európskeho kontinentu nízkou úrovňou stavu cestnej a železničnej siete, čo ohrozuje ekonomický rozmach rozšírenej Európskej únie, konštatovala dnes tlačová agentúra AFP.

Ak k pristupujúcim štátom do EÚ pripočítame aj Bulharsko a Rumunsko, obe krajiny sa majú stať členmi únie v roku 2007, potom potreby nových členov podľa Bruselu predstavujú 20 000 kilometrov (km) cestnej a 30 000 km železničnej siete. Spolu s prístavmi a letiskami náklady na dopravnú infraštruktúru predstavujú 100 miliárd eur (4,01 bilióna Sk).

Brusel už vložil mnoho subvencií na obnovu dopravnej infraštruktúry v štátoch strednej a východnej Európy prostredníctvom programu ISPA. To ale nie je všetko. Po rozšírení únie sa finančné prostriedky zvýšia trojnásobne, keď sa novým členských štátom poskytnú financie prostredníctvom kohéznych fondov, uviedol predstaviteľ pre transeurópsku dopravné sieť v Bruseli Joachim Schneider.

Transformujúce sa štáty strednej Európy, ktoré vrátane Slovenska sa stanú 1. mája členmi EÚ, už niekoľko rokov zaznamenávajú ekonomickú obnovu. Podporujú ju investície veľkých nadnárodných, amerických, európskych i ázijských spoločností. Avšak silný ekonomický rast, ktorý sa v týchto štátoch prejavil po výraznom exporte tovarov smerom na západ, nebude dlhodobo udržateľný, ak sa nezlepší doprava.

Európska komisia vo svojej správe v júni minulého roka uviedla, že rozdiel medzi dopravnými potrebami a ponukou nových infraštruktúr napokon vyústi do slepej uličky, čo bude mať následky na konkurencieschopnosť únie.

AFP ďalej konštatovala, že Rakúsko, logistická križovatka v strednej Európe, prichádza stále s novými projektmi smerom ku Slovensku, Českej republike a Maďarsku. Dopravné spojenia smerom na východ sú prioritou pre dopravnú politiku Rakúska, uviedol predstaviteľ rezortu dopravy vo Viedni Helmut Kukacka.

Česká republika za to, že nemala diaľnicu spájajúcu Prahu s Viedňou, sa musela napokon vzdať organizácie spoločných Majstrovstiev Európy vo futbale v roku 2000. Ani po štyroch rokoch nie sú Praha a Viedeň spojené diaľnicou.

Poľsko, ktoré je rozlohou porovnateľné s Francúzskom, má v súčasnosti menej ako 500 km diaľnic. Rovná sa to vzdialenosti medzi Parížom a Lyonom. Poľská železničná sieť, s výnimkou niektorých úsekov, neumožňuje vyššiu rýchlosť ako 100 km za hodinu. To odradilo niektorých zahraničných investorov, aby prišli do Poľska, zdôraznila AFP.

(1 EUR = 40,109 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 673
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 731
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 101
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 051
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 183
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 623
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 620
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 446
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 433
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 046

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: Termíny sú šibeničné, zmluvu na migy budeme musieť predĺžiť

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.