Dopravná infraštruktúra nový krajín je stále slabá

Viedeň 22. apríla (TASR) Krajiny strednej a východnej Európy (KSVE) aj 15 rokov po páde komunistického režimu sú naďalej oddelené od západnej časti európskeho ...

Viedeň 22. apríla (TASR) Krajiny strednej a východnej Európy (KSVE) aj 15 rokov po páde komunistického režimu sú naďalej oddelené od západnej časti európskeho kontinentu nízkou úrovňou stavu cestnej a železničnej siete, čo ohrozuje ekonomický rozmach rozšírenej Európskej únie, konštatovala dnes tlačová agentúra AFP.

Ak k pristupujúcim štátom do EÚ pripočítame aj Bulharsko a Rumunsko, obe krajiny sa majú stať členmi únie v roku 2007, potom potreby nových členov podľa Bruselu predstavujú 20 000 kilometrov (km) cestnej a 30 000 km železničnej siete. Spolu s prístavmi a letiskami náklady na dopravnú infraštruktúru predstavujú 100 miliárd eur (4,01 bilióna Sk).

Brusel už vložil mnoho subvencií na obnovu dopravnej infraštruktúry v štátoch strednej a východnej Európy prostredníctvom programu ISPA. To ale nie je všetko. Po rozšírení únie sa finančné prostriedky zvýšia trojnásobne, keď sa novým členských štátom poskytnú financie prostredníctvom kohéznych fondov, uviedol predstaviteľ pre transeurópsku dopravné sieť v Bruseli Joachim Schneider.

Transformujúce sa štáty strednej Európy, ktoré vrátane Slovenska sa stanú 1. mája členmi EÚ, už niekoľko rokov zaznamenávajú ekonomickú obnovu. Podporujú ju investície veľkých nadnárodných, amerických, európskych i ázijských spoločností. Avšak silný ekonomický rast, ktorý sa v týchto štátoch prejavil po výraznom exporte tovarov smerom na západ, nebude dlhodobo udržateľný, ak sa nezlepší doprava.

Európska komisia vo svojej správe v júni minulého roka uviedla, že rozdiel medzi dopravnými potrebami a ponukou nových infraštruktúr napokon vyústi do slepej uličky, čo bude mať následky na konkurencieschopnosť únie.

AFP ďalej konštatovala, že Rakúsko, logistická križovatka v strednej Európe, prichádza stále s novými projektmi smerom ku Slovensku, Českej republike a Maďarsku. Dopravné spojenia smerom na východ sú prioritou pre dopravnú politiku Rakúska, uviedol predstaviteľ rezortu dopravy vo Viedni Helmut Kukacka.

Česká republika za to, že nemala diaľnicu spájajúcu Prahu s Viedňou, sa musela napokon vzdať organizácie spoločných Majstrovstiev Európy vo futbale v roku 2000. Ani po štyroch rokoch nie sú Praha a Viedeň spojené diaľnicou.

Poľsko, ktoré je rozlohou porovnateľné s Francúzskom, má v súčasnosti menej ako 500 km diaľnic. Rovná sa to vzdialenosti medzi Parížom a Lyonom. Poľská železničná sieť, s výnimkou niektorých úsekov, neumožňuje vyššiu rýchlosť ako 100 km za hodinu. To odradilo niektorých zahraničných investorov, aby prišli do Poľska, zdôraznila AFP.

(1 EUR = 40,109 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 254
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 933
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 671
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 764
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 336
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 309
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 305
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 863
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 448
  10. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 402

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Brusel vyšetruje dotácie pre Jaguar v Nitre. Môžu Briti odísť?

Európskej komisii sa nepozdávajú 130-miliónové dotácie ani súvisiace investície za pol miliardy eur.

KOMENTÁRE

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Trpezlivosť voličov nemožno skúšať donekonečna.

SVET

Big 6+1: Ako bude vyzerať americká armáda 21. storočia

Chcú získať možnosť rušiť elektromagnetické prostredie.

Neprehliadnite tiež

Za žalúdočné problémy na dovolenke možno už čoskoro vysúdite peniaze

Nový typ nemajetkovej ujmy chcú do zákona dostať viacerí právnici a akademici.

Cigaretový gigant našiel spôsob, ako vybabrať s nechutnými obalmi

Spoločnosť Philip Morris začala distribuovať puzdrá na cigarety s logom Marlboro.

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.

Brazílski baníci našli obrovský smaragd, váži 360 kíl

Na vyslobodenie kameňa vysokého 1,3 metra zo zeme bola potrebná ťažká technika.