Viedeň 22. apríla (TASR) Krajiny strednej a východnej Európy (KSVE) aj 15 rokov po páde komunistického režimu sú naďalej oddelené od západnej časti európskeho kontinentu nízkou úrovňou stavu cestnej a železničnej siete, čo ohrozuje ekonomický rozmach rozšírenej Európskej únie, konštatovala dnes tlačová agentúra AFP.
Ak k pristupujúcim štátom do EÚ pripočítame aj Bulharsko a Rumunsko, obe krajiny sa majú stať členmi únie v roku 2007, potom potreby nových členov podľa Bruselu predstavujú 20 000 kilometrov (km) cestnej a 30 000 km železničnej siete. Spolu s prístavmi a letiskami náklady na dopravnú infraštruktúru predstavujú 100 miliárd eur (4,01 bilióna Sk).
Brusel už vložil mnoho subvencií na obnovu dopravnej infraštruktúry v štátoch strednej a východnej Európy prostredníctvom programu ISPA. To ale nie je všetko. Po rozšírení únie sa finančné prostriedky zvýšia trojnásobne, keď sa novým členských štátom poskytnú financie prostredníctvom kohéznych fondov, uviedol predstaviteľ pre transeurópsku dopravné sieť v Bruseli Joachim Schneider.
Transformujúce sa štáty strednej Európy, ktoré vrátane Slovenska sa stanú 1. mája členmi EÚ, už niekoľko rokov zaznamenávajú ekonomickú obnovu. Podporujú ju investície veľkých nadnárodných, amerických, európskych i ázijských spoločností. Avšak silný ekonomický rast, ktorý sa v týchto štátoch prejavil po výraznom exporte tovarov smerom na západ, nebude dlhodobo udržateľný, ak sa nezlepší doprava.
Európska komisia vo svojej správe v júni minulého roka uviedla, že rozdiel medzi dopravnými potrebami a ponukou nových infraštruktúr napokon vyústi do slepej uličky, čo bude mať následky na konkurencieschopnosť únie.
AFP ďalej konštatovala, že Rakúsko, logistická križovatka v strednej Európe, prichádza stále s novými projektmi smerom ku Slovensku, Českej republike a Maďarsku. Dopravné spojenia smerom na východ sú prioritou pre dopravnú politiku Rakúska, uviedol predstaviteľ rezortu dopravy vo Viedni Helmut Kukacka.
Česká republika za to, že nemala diaľnicu spájajúcu Prahu s Viedňou, sa musela napokon vzdať organizácie spoločných Majstrovstiev Európy vo futbale v roku 2000. Ani po štyroch rokoch nie sú Praha a Viedeň spojené diaľnicou.
Poľsko, ktoré je rozlohou porovnateľné s Francúzskom, má v súčasnosti menej ako 500 km diaľnic. Rovná sa to vzdialenosti medzi Parížom a Lyonom. Poľská železničná sieť, s výnimkou niektorých úsekov, neumožňuje vyššiu rýchlosť ako 100 km za hodinu. To odradilo niektorých zahraničných investorov, aby prišli do Poľska, zdôraznila AFP.
(1 EUR = 40,109 SKK)