Dopravná infraštruktúra nový krajín je stále slabá

Viedeň 22. apríla (TASR) Krajiny strednej a východnej Európy (KSVE) aj 15 rokov po páde komunistického režimu sú naďalej oddelené od západnej časti európskeho ...

Viedeň 22. apríla (TASR) Krajiny strednej a východnej Európy (KSVE) aj 15 rokov po páde komunistického režimu sú naďalej oddelené od západnej časti európskeho kontinentu nízkou úrovňou stavu cestnej a železničnej siete, čo ohrozuje ekonomický rozmach rozšírenej Európskej únie, konštatovala dnes tlačová agentúra AFP.

Ak k pristupujúcim štátom do EÚ pripočítame aj Bulharsko a Rumunsko, obe krajiny sa majú stať členmi únie v roku 2007, potom potreby nových členov podľa Bruselu predstavujú 20 000 kilometrov (km) cestnej a 30 000 km železničnej siete. Spolu s prístavmi a letiskami náklady na dopravnú infraštruktúru predstavujú 100 miliárd eur (4,01 bilióna Sk).

Brusel už vložil mnoho subvencií na obnovu dopravnej infraštruktúry v štátoch strednej a východnej Európy prostredníctvom programu ISPA. To ale nie je všetko. Po rozšírení únie sa finančné prostriedky zvýšia trojnásobne, keď sa novým členských štátom poskytnú financie prostredníctvom kohéznych fondov, uviedol predstaviteľ pre transeurópsku dopravné sieť v Bruseli Joachim Schneider.

Transformujúce sa štáty strednej Európy, ktoré vrátane Slovenska sa stanú 1. mája členmi EÚ, už niekoľko rokov zaznamenávajú ekonomickú obnovu. Podporujú ju investície veľkých nadnárodných, amerických, európskych i ázijských spoločností. Avšak silný ekonomický rast, ktorý sa v týchto štátoch prejavil po výraznom exporte tovarov smerom na západ, nebude dlhodobo udržateľný, ak sa nezlepší doprava.

Európska komisia vo svojej správe v júni minulého roka uviedla, že rozdiel medzi dopravnými potrebami a ponukou nových infraštruktúr napokon vyústi do slepej uličky, čo bude mať následky na konkurencieschopnosť únie.

AFP ďalej konštatovala, že Rakúsko, logistická križovatka v strednej Európe, prichádza stále s novými projektmi smerom ku Slovensku, Českej republike a Maďarsku. Dopravné spojenia smerom na východ sú prioritou pre dopravnú politiku Rakúska, uviedol predstaviteľ rezortu dopravy vo Viedni Helmut Kukacka.

Česká republika za to, že nemala diaľnicu spájajúcu Prahu s Viedňou, sa musela napokon vzdať organizácie spoločných Majstrovstiev Európy vo futbale v roku 2000. Ani po štyroch rokoch nie sú Praha a Viedeň spojené diaľnicou.

Poľsko, ktoré je rozlohou porovnateľné s Francúzskom, má v súčasnosti menej ako 500 km diaľnic. Rovná sa to vzdialenosti medzi Parížom a Lyonom. Poľská železničná sieť, s výnimkou niektorých úsekov, neumožňuje vyššiu rýchlosť ako 100 km za hodinu. To odradilo niektorých zahraničných investorov, aby prišli do Poľska, zdôraznila AFP.

(1 EUR = 40,109 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 381
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 844
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 730
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 977
  5. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 962
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 673
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 135
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 014
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 678
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 334

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom

V minulosti by sme sa bez peňaženky ďaleko nedostali.

Obrovská akvizícia sa neuskutoční, Kraft Heinz Unilever neprevezme

Podľa Unileveru ponuka firmu výrazne podhodnocovala.

Slovensko je bližšie k nezávislosti od Ruska. Brusel podporí plynovod do Poľska

Európska únia prispeje na výstavbu slovensko-poľského pripojenia 107 miliónmi eur. Ide o 40 percent z nákladov.

Bill Gates navrhuje zdanenie práce robotov

Gates hovorí, že začať sa má tam, kde roboty vykonávajú prácu za ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop