Bratislava 14. apríla (TASR) - Dodanie tovaru zo Slovenska do iného členského štátu Európskej únie (EÚ) osobe identifikovanej pre DPH bude oslobodené od platenia tejto nepriamej dane. Znamená to, že slovenský subjekt bude vystavovať zahraničnému partnerovi faktúru bez DPH.
Tuzemský odosielateľ, platca dane, však bude musieť následne podať daňové priznanie k DPH a súhrnný výkaz, v ktorom prizná dodanie tovaru. Tým mu vznikne nárok na jej neskorší odpočet. Zahraničný subjekt prijatie tovaru zdaní sadzbou DPH konkrétneho členského štátu, kde má sídlo, čím aj jemu vznikne nárok na jej odpočet. Na pôde konferenčného seminára Logistika v rámci EÚ a vratky DPH, ktorý dnes v Bratislave zorganizoval odborný mesačník Obchod, to uviedla Katarína Križanová z Daňového riaditeľstva SR.
Na seminári vystúpili i zástupcovia Štatistického úradu, ktorí informovali o povinnosti podávania hlásení Intrastat a o vývoji prepravy obchodných komodít cestnou dopravou.
Intrastat hlásenia, ktoré nahradia monitorovanie tovarovej výmeny medzi SR a štátmi EÚ prostredníctvom colnej štatistiky, budú podávať všetky fyzické a právnické osoby evidované ako platitelia DPH. Od podávania hlásení Intrastatu budú oslobodené súkromné osoby a osoby, ktoré nepredkladajú daňové priznania k DPH, rovnako ako osoby, ktorých objem dovozu alebo vývozu neprekročí asimilačný prah, ktorý určuje Štatistický úrad. Pre rok 2004 bude platiť ročný asimilačný prah 3 milióny Sk pre prijatie a 6 miliónov Sk pre odoslanie. Všetky subjekty, ktoré asimilačný prah prekročia, budú mať povinnosť podávania hlásení Intrastatu, či v zjednodušenej alebo v podrobnej forme. Prah zjednodušenia stanovil Štatistický úrad pre rok 2004 na 12 miliónov pre prijatie, respektíve 30 miliónov Sk pre odoslanie.
Na seminári vystúpili s témou logistiky aj generálny riaditeľ distribučnej spoločnosti Kon-Rad, s.r.o. Pavol Konštiak a konateľ a riaditeľ Tibbett&Britten Slovakia, s.r.o. Stanislav Baláž.
Seminár Logistika v rámci EÚ a vratky DPH je súčasťou cyklu podujatí s názvom Obchod Connecting, ktorý časopis Obchod začal v novembri minulého roku témou Category Management. "Ďalšie podujatie, ktoré je plánované na 18. mája, bude niesť názov Maloobchodné značky," uviedla pre TASR šéfredaktorka mesačníka Obchod Andrea Hinková-Dibarborová.