Bratislava 14. apríla (TASR) - Preprava rýchlodrážnou električkou cez Dunaj po Starom moste v Bratislave predstavuje prvú fázu nosného systému MHD na báze koľajovej segregovanej dopravy.
Magistrát Bratislavy teraz dokončieva jej technicko-ekonomickú štúdiu. Na ňu ihneď nadväzuje príprava dokumentácie stavebného zámeru, štátna expertíza, posudzovanie vplyvov výstavby na životné prostredie podľa metodiky EIA, vypracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie a stavebné konanie, čo by malo trvať do júna 2006.
"Je to najkratší možný termín, aký nám umožňuje zákon," zdôvodnil na dnešnej tlačovej konferencii námestník primátora pre dopravu Karol Kolada.
Podľa primátora Andreja Ďurkovského chcú začať s realizáciou výstavby čo najskôr, pretože každý odklad znamená jej predražovanie. Preto v lete 2006 plánujú skúšobnú prevádzku rýchlodrážnej električky na 7-kilometrovom úseku medzi Janíkovym dvorom a Šafárikovym námestím. Celkový rozpočet na výstavbu predstavuje 5 miliárd Sk, čo je úsporný variant a v porovnaní s navrhovaným ľahkým metrom za 170 miliárd Sk oveľa dostupnejší.
"Budeme sa uchádzať o balík verejných prác v sume 2 miliardy Sk a zvyšok chceme financovať z predaja pozemkov v Petržalke a vlastného rozpočtu," uviedol Ďurkovský, ktorý už začal komunikovať z rôznymi ministerstvami a ďalšími štátnymi orgánmi.
Električkovou prepravou po Starom moste chce mesto odľahčiť veľkú dopravnú zaťaženosť cez mosty ponad Dunaj, po ktorých denne prejde vyše 200 000 áut. Táto preprava má byť ekologická, rýchlejšia, pohodlnejšia a bezpečnejšia. Prostredníctvom medzinárodného tendra plánuje zakúpiť asi 25 veľkokapacitných električkových súprav, ktoré by mali byť odhlučnené, odpružené, väčšinou nízkopodlažné, s kamerovým systémom proti vandalizmu a s rýchlosťou 80 km/hodinu.
Koľajový nosný systém MHD schválilo mestské zastupiteľstvo 11. decembra 2003. Predchádzalo mu 9-mesačné obdobie odborných konzultácií a workshopov i posudzovanie v rôznych komisiách mestského zastupiteľstva.
"Podľa našich podmienok 8 firiem ako dar mestu vypracovalo zdarma zámery, ktoré sme s nimi konzultovali, kým sme dospeli k záverečnému výsledku," dodal Kolada.