Gabčíkovo 12. apríla (TASR) - Dobudovanie dolného stupňa vodného diela na maďarskom brehu Dunaja by významne zvýšilo využiteľnosť dunajskej magistrály na prepravu tovaru aj osôb po rozšírení členských štátov Európskej únie.
Pre TASR to uviedol riaditeľ gabčíkovského závodu Povodia Dunaja, Slovenského vodohospodárskeho podniku, š. p. Ján Blahuta. "V minulom roku boli v dôsledku nízkej hladiny Dunaja nákladné plavidlá na Dunaji naložené tovarom iba do tretiny alebo polovice. Na niekoľko dní boli z pravidelnej prepravy osôb na linke Viedeň - Bratislava - Budapešť vylúčené aj rýchlolode typu raketa," povedal Blahuta. Doplnil, že v záujme využiteľnosti najlacnejšieho druhu prepravy bude nevyhnutné investovať aj do prehĺbenia dunajského koryta pri Sape, kde sa pri nízkom vodostave vytvárajú brody a do udržiavania toku veľrieky. Podľa názoru Blahutu zvýšiť splavnosť rieky potrebuje aj Maďarsko, ktoré už pri Györi čiastočne sprevádzkovalo najväčší riečny prístav na dolnom toku Dunaja.
Vodným dielom v Gabčíkove preplávalo v roku 2003 celkom 15 626 plavidiel, ktoré preplavili spolu 267 627 osôb a 5 499 091 ton nákladu. Podľa predbežných prognóz plavebných spoločností hustota premávky na medzinárodnej riečnej magistrále bude mať po rozšírení Európskej únie rastúci trend, dodal Blahuta.
Rokovania predstaviteľov oboch krajín o dostavbe Vodného diela Gabčíkovo-Nagymaros sa začnú po dvaapolročnej prestávke v Bratislave 13. apríla.