REÁLNE VÝDAVKY NA REKLAMU DOSIAHLI PODĽA KVALIFIKOVANÝCH ODHADOV 7,72 MLD. SK, V POROVNANÍ S ROKOM 2002 IDE O NÁRAST O ZHRUBA 800 MIL. SK

Reklamný trh rastie, lídrom sú televízie

BRATISLAVA 7. apríla (SITA) - Objem reklamy na slovenskom trhu stále rastie. Vlani dosiahol podľa monitoringu spoločnosti TNS 16,94 mld. Sk, čo je medziročný nárast o 12 %. Ako na stredajšej prezentácii ...

BRATISLAVA 7. apríla (SITA) - Objem reklamy na slovenskom trhu stále rastie. Vlani dosiahol podľa monitoringu spoločnosti TNS 16,94 mld. Sk, čo je medziročný nárast o 12 %. Ako na stredajšej prezentácii výsledkov monitoringu pred novinármi pripomenul riaditeľ TNS Ivan Šimek, toto číslo je však nadhodnotené, lebo neberie do úvahy zľavy a rôzne akcie médií pre zadávateľov. Reálne výdavky na reklamu dosiahli podľa kvalifikovaných odhadov 7,72 mld. Sk. V porovnaní s rokom 2002 ide o nárast o zhruba 800 mil. Sk. Ako Šimek pripomenul, vlaňajšok bol rokom s pomerne vysokou infláciou a reálne teda výdavky narástli o 3 až 4 %. V Českej republike vydali v uplynulom roku na reklamu viac ako 16 mld. Sk, z čoho vyplýva, že reklamný trh u našich susedov je dvojnásobne väčší.

Lídrom na reklamnom trhu na Slovensku ako aj vo väčšine krajín je televízia. Reálne výdavky na reklamu v televíziách vzrástli o viac ako 10 percent, na čom sa najvyššou mierou podieľala TV Markíza. Prognózy pre televízny trh sú podľa šéfredaktora odborného mesačníka Stratégie Martina Mazáka optimistické. Odborníci sa zhodujú na ďalšom potenciáli rastu tohto segmentu o 10 %, na čom by sa mali význame podieľať aj inovovaná verejnoprávna STV, TV Joj, ale aj TA3. Pozitívne by mali k rastu pomôcť aj peoplemetre, od ktorých odborníci očakávajú presnejšie informácie o rozložení síl v televíznom priestore.

Vlani najviac prekvapila tlač, kde reálne výdavky narástli o 20 až 30 %. Vydavatelia predpokladajú, že si podobnú dynamiku udržia aj v tomto roku, aj keď ju môže negatívne ovplyvniť nižšia kúpyschopnosť obyvateľstva. Uplynulý rok na druhej strane definitívne potvrdil prepad rádií, kde došlo k poklesu o 10 %. Za ich neúspechom vidí Mazák malú programovú pestrosť a originalitu, za ktorú sú zadávatelia reklamy ochotní zaplatiť. Najúspešnejšie je Rádio Expres s približne 25-percentným podielom na reklamnom trhu. Vonkajšia reklama si oproti roku 2002 posilnila pozíciu a zaznamenala zhruba 20-percentný rast. Kinoreklama a reklama na internete majú na trhu zanedbateľný podiel, ich pozície by však mali postupne rásť.

V tomto roku očakávajú odborníci rast výdavkov na reklamu o 4 až 6 %. Ako Mazák podotkol, najviac sa cez médiá komunikuje pred vianočnými sviatkami a na jar, leto býva slabšie. Napríklad vlani v septembri, októbri a novembri výrazne vzrástol záujem o reklamu nielen oproti iným mesiacom, ale aj prechádzajúcim rokom. Tento rok isté nádeje vkladali odborníci do prezidentskej kampane, ktorá však bola zákonom limitovaná na 4 mil. Sk pre jedného kandidáta a preto zásadne výdavky na reklamu neovplyvní. Reklamnou udalosťou by však mohol byť podľa neho nástup penzijných fondov, ktoré sa objavia koncom roka. Kampaň by sa mala podľa odhadov vyrovnať minuloročnej kampani súvisiacej s liberalizáciou poistného pre motorové vozidlá.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 761
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 126
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 876
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 479
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 416
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 154
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 549
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 420
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 367
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 105

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

DOMOV

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine zistili hygienici nedostatky.

PLUS

Angela Merkelová: Krízová manažérka, ktorá ochránila Nemcov

Má dobré nervy a zvláda krízové situácie.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.