Východoeurópske krajiny vstupujú do EÚ s biednou infraštruktúrou

Düsseldorf 6. apríla (TASR) - Zastarané cestné siete takmer bez diaľnic, nevýkonné železnice a nízko výkonné telekomunikácie - s takouto infraštruktúrou ...

Düsseldorf 6. apríla (TASR) - Zastarané cestné siete takmer bez diaľnic, nevýkonné železnice a nízko výkonné telekomunikácie - s takouto infraštruktúrou štartujú krajiny strednej a východnej Európy (KSVE) od 1. mája do EÚ. Uviedol to v dnešnom vydaní nemecký denník Handelsblatt. Podľa najnovších výpočtov dosiahne modernizácia dopravy a telekomunikácií v nich rozmery, v porovnaní s ktorými bola zmena tohto sektora v bývalej NDR maličkosťou.

EÚ odhaduje, že na modernizáciu cestnej siete a jej výstavbu v nových členských krajinách bude treba vynaložiť najmenej 400 miliárd EUR (vyše 16 biliónov SKK). Zlepšenie pôjde podľa starostlivo vypracovaného plánu a realizácia podľa programu TINA (Transport, Infrastructure Needs Assessment). V prvom rade pôjde o zlepšenie stavu 20 000 kilometrov železničných tratí, 18 000 kilometrov ciest, 38 letísk, 49 vnútroúniových a 13 morských prístavov. Program TINA je založený na 10 hlavných transeurópskych koridoroch, po ktorých sa budú pohybovať tovary medzi starými a novými členskými štátmi EÚ. Už v dohľadnom čase sa má táto výmena zdvojnásobiť až strojnásobiť.

Handelsblatt napísal, že napriek týmto mimoriadne vysokým potrebám na financovanie infraštruktúrnych projektov EÚ na ne prispeje len pomerne malými sumami. Pristupujúci členovia EÚ doteraz vydávajú na túto oblasť len 0,5 % svojho hrubého domáceho produktu. V budúcnosti by sa mal tento podiel zvýšiť o celé percento.

Napriek bohatým a takmer neprehľadným zdrojom pomoci v EÚ sa nové krajiny zrejme budú musieť uchýliť k svojpomoci. Najväčším poskytovateľom úverov v strednej a východnej Európe sa podľa vlastných údajov stala Európska investičná banka (EIB). Zatiaľ poskytla úvery v celkovej výške 20 miliárd EUR. Z nich takmer polovica išla na dopravné projekty a asi osmina na telekomunikácie. EIB má poskytnúť do roku 2010 na financovanie transeurópskych dopravných sietí okolo 50 miliárd EUR. Ďalšie prostriedky by mali prísť z štrukturálneho fondu EÚ. Mali by prispieť k zmenšeniu rozdielov rozvinutosti regiónov. Na tento účel je v rokoch 2004/06 k dispozícii 22 miliárd EUR.

Nemožno zabúdať ani na úlohu Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBOR), ktorá podporuje rozvoj súkromného sektora. Vlani poskytla 3,7 miliardy EUR na 119 projektov. Z nich bolo asi 20 % telekomunikačných a dopravných.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 221
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 107
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 093
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 096
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 032
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 952
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 418
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 141
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 407
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 179

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

KULTÚRA

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

Neprehliadnite tiež

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.