Habdelsblatt: Slovenská firma zrejme slúžila ako dodávateľ zbraní do Sudánu

Bratislava 22. októbra (TASR) - Napriek doterajším oficiálnym vysvetleniam sa cez Slovensko nedodávali do Sudánu len traktory, ale aj zbrane. Sudán ...

Bratislava 22. októbra (TASR) - Napriek doterajším oficiálnym vysvetleniam sa cez Slovensko nedodávali do Sudánu len traktory, ale aj zbrane. Sudán sa pokladá za jedno z centier teroristickej siete Usámu bin Ládina. Vyplýva to z analýz nemeckého denníka Handelsblatt. Podľa vojenských expertov okrem slovenských zbraní by malo ísť aj o zbrane z Česka a Ukrajiny. Rešerš Handelsblattu uvádza, že Irak disponuje závodom na výrobu tankov, ktorý využíva poľské a české licencie.

Brianovi Johnson-Thomasovi, splnomocnencovi OSN, ktorý vyšetroval ilegálne obchody so zbraňami, sa v januári 1999 dostal do rúk účet, ktorý má dnes zvláštny význam: Podpísal ho a opečiatkoval akýsi "plukovník Omar", ktorý velil jednotke high-tech v Sudáne. Predmet účtu: náklad výbušnín. Odosielateľ: slovenská firma Hermes, a. s. Dodávka sa mala uskutočniť 13. decembra 1998 v NďDjamene, Čad, ale namiesto toho sa uskutočnila 14. decembra 1998 v sudánskom Chartúme, čiže v krajine, na ktorú bolo v tom čase uvalené embargo USA a EÚ na dodávky zbraní.

Vyšetrovania zbrojných inšpektorov ďalej zistili, že prinajmenšom v rokoch 1998 a 1999 bolo takých slovenských dodávok viacej - hovorí sa, že by ich mohlo byť až 20. Stopa vedie do slovenského zoskupenia firiem Hermes, a. s., ktorej súčasťou je aj ďalšia firma, B-Hermes, s. r. o. Jej podielnikmi sú viaceré zbrojárske firmy z Moskvy. Druhá stopa vedie do slovenskej charterovej spoločnosti Slovtrans Air, s. r. o. , ktorá by mala zodpovedať za dopravu zbrojárskych materiálov. Jedným z partnerov firmy je Libanončan Mohamad Ahmad Saad alias Mohamed Sayed. Mal by mať ďalšiu firmu v Sýrii.

Slovtrans Air si na prepravu prenajal Boeing 707, registrovaný v Ghane, ktorý prevádzkovala cyperská spoločnosť Avistar. Mala by sa zaoberať všeobecným obchodom, ale podľa expertov na zbrojenie robili ich obchodníci so zbraňami, ktoré chceli dodávať do krízových oblastí, a takýmto spôsobom sa zrejme chceli postarať o zahladenie stôp a obchádzanie licencií. Podľa doterajších poznatkov opustilo lietadlo Bratislavu v decembri 1998 najprv smerom na Čad. Na to malo aj platnú licenciu. Uviedla to Anna Palkovičová zo slovenského ministerstva hospodárstva, ktoré vykonáva dohľad nad exportom zbraní. Lietadlo však neskôr, podľa vyšetrovania, zmenilo smer na Sudán. O tom podľa slov A. Palkovičovej Bratislava nič nevedela.

Tento postup nie je ojedinelým prípadom. Znalci problematiky tvrdia, že letisko Bratislava, ako aj Burgas a Plovdiv v Bulharsku, boli v minulých rokoch centrálami pre celosvetový obchod so zbraňami s krízovými oblasťami a pochybnými krajinami. Čarovné slovo znelo "reexport", ktoré uľahčovalo prekládku alebo premenovanie lietadiel a nákladu. Podľa A. Palkovičovej má aj Hermes licenciu na reexport a môže spolupracovať aj s ruskými firmami ako s partnermi.

Bratislava sa však bráni tomu, aby ju pokladali za centrálu prepravy zbraní. Slovensko chce vstúpiť do NATO a EÚ čisté. Minister hospodárstva Ľubomír Harach medzitým nariadil preskúmanie všetkých slovenských vývozov zbraní od roku 1993. Ide aj o "traktory a náhradné dielce" firmy ZŤS-Trading dodávané priamo sieti firiem Usámu bin Ládina v Sudáne, čo taktiež odhalil Handelsblatt. Označenie "ťažké traktory", tvrdia znalci veci, by mohlo znamenať aj tanky, ktoré sa tak isto vyrábali v slovenskom koncerne ZŤS.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  2. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  5. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  8. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  10. Leto nekončí!
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 222
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 043
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 945
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 782
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 497
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 424
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 256
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 247
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 170
  10. Leto nekončí! 835

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Slovensko inú možnosť ako jadro Únie nemá, Fico to vie

Krajiny bez eura budú strácať vplyv, Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

DOMOV

Plavčan urobil nezvyčajnú vec. Oznámil Kiskovi, kedy končí

Fico naťahovanie času nekomentoval.

Neprehliadnite tiež

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.