na Miklošovom variante podieľal Stredoeurópsky inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO), pričom podľa jeho experta Miroslava Beblavého je návrh v kľúčových častiach zákona zásadne upravený v zmysle odporúčaní orgánov Európskej únie (EÚ).
Ako ďalej povedal pre TASR M. Beblavý, podstatná zmena sa týka nárokovateľnej časti mzdy štátneho zamestnanca, ktorá by mala byť viazaná na pravidelné hodnotenie jeho výkonu. "Trinásty plat bude podmienený prinajmenšom priemerným hodnotením pracovníka. Tým, ktorí budú hodnotení nadštandardne, sa rýchlejšie zdvihne mzda v príslušnom platovom stupni." Navyše, 14. plat by sa mal zrušiť úplne.
Snahou tvorcov alternatívneho návrhu je tiež obmedziť nemotivačné prvky pre zamestnancov, napríklad odchodné do dôchodku, a to vo výške 10-násobku priemernej mzdy. Rovnako sa majú zredukovať aj príplatky k dôchodku. Takto ušetrené prostriedky by sa mali použiť na plošné zvýšenie miezd v štátnej správe, čo by mohlo pritiahnuť do tohto sektora kvalitné pracovné sily, vysvetlil M. Beblavý.
Súčasnej podobe zákona (MPSVR) chýba podľa experta aj pripustenie možnosti, aby sa riadiacim pracovníkom v štátnej správe mohol stať aj odborník mimo tejto sféry, teda ten, čo v nej v súčasnosti nepracuje. Verzia, ktorú prerokuje LRV, preto predpokladá, že posty sa síce štandardne budú obsadzovať vnútorným konkurzom, ale v prípade rozhodnutia štatutárneho zástupcu sa pripúšťa aj otvorená forma výberového konania. Prípadné politické prepojenie by mala vylúčiť komisia, určená Úradom pre štátnu službu, ktorá konkrétneho úradníka nakoniec vyberie. Dvojročné prechodné obdobie, po ktorom má úradník absolvovať skúšku odbornosti a postúpiť do stálej štátnej služby, sa môže podľa INEKO aj skrátiť v prípade, že je zamestnanec schopný skúšku vykonať už skôr.
Podstatná zmena, zdôraznil M. Beblavý, sa týka tiež budúceho postavenia zamestnanca v stálej štátnej službe, ktorý by mohol byť z titulu reorganizácie postavený mimo službu. Pokiaľ sa jeho miesto zruší a štátna správa mu nenájde nové miesto, prípadne neobstojí v konkurze, potom mu štátna služba skončí. Podľa súčasnej dikcie zákona ak by došlo k zrušeniu okresných úradov, štátna správa by musela nájsť uplatnenie zhruba pre 18 000 zamestnancov.