Nový poštový zákon MDPT posilní podľa zasielateľov postavenie Slovenskej pošty

Bratislava 16. októbra (TASR) - Nový zákon o poštových službách, vypracovaný Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR, vytvára podľa ...

Bratislava 16. októbra (TASR) - Nový zákon o poštových službách, vypracovaný Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR, vytvára podľa Zväzu zasielateľov Slovenska (ZZS) predpoklady na posilnenie dominantného postavenia Slovenskej pošty (SP), š. p.

Podľa prezidenta ZZS Františka Komoru by bolo po schválení zákona v jeho pôvodnom znení v parlamente ohrozené ďalšie zotrvanie špedičných subjektov na trhu zásielkových služieb, čím by sa zredukovala aj škála služieb, ktorú v súčasnosti ponúkajú svojim zákazníkom. ZZS bude počas prerokúvania návrhu zákona v parlamente iniciovať pozmeňujúce návrhy. Tých už bolo na hospodárskom výbore podaných vyše 80.

Jedným zo základných problémov vládnou schváleného zákona je podľa F. Komoru vágna zákonná definícia poštovej zásielky. Podľa zákona budú pod ňu spadať listové zásielky, balíky do hmotnosti 31,5 kg a poštové poukazy poštového platobného styku. "Zákon nerozlišuje medzi balíkovým, zasielateľským či kuriérskym systémom", čo podľa F. Komoru znamená, že norme budú zhodne podliehať okrem členov zasielateľského zväzu aj Železnice SR, Česmad či aerolínie. "Je však nutné si uvedomiť, že za poštovú službu budú považované aj služby, ktoré Slovenská pošta nikdy nevykonávala a pravdepodobne ani vykonávať nebude."

S vymedzením poštovej zásielky úzko súvisí pojem univerzálna poštová služba. Tá je v zákone definovaná ako súbor poštových služieb, ktoré musí poštový podnik prevádzkovať pre najširšiu verejnosť za rovnakých podmienok na celom území štátu. Keďže cena týchto služieb obyvateľstvu bude regulované štátom, získa Slovenská pošta ako kompenzáciu monopol na isté druhy zásielok, predstavujúci poštovú výhradu. Z činností, ktoré budú predmetom poštovej výhrady, sú pod sankciou vylúčené všetky ostatné poštové podniky.

Poštová výhrada by mala podľa požiadaviek Slovenskej pošty a odborov stúpnuť zo súčasných 500 gramov na 1000 gramov, a to na prechodné obdobie do času integrácie SR do Európskej únie. ZZS pritom upozorňuje na to, že v súčasnosti platná smernica EÚ stanovuje poštovú výhradu maximálne do výšky 350 gramov, pričom by mala v budúcnosti klesnúť na 200 g. Ak poskytovateľ univerzálnej služby (SP) nedosiahne primeraný zisk, poštové podniky sú mu povinné prispieť kompenzačným príspevkom. Keďže nový zákon pozná len jedno rozlišovacie kritérium, a to hmotnosť zásielky, kompenzáciu môžu podľa F. Komoru platiť aj podniky, ktoré pošte nekonkurujú, len majú rovnakú hmotnosť zásielky (expresné prepravy, prepravy nebezpečných látok a nadrozmery). "Nespravodlivosť zákona teda vidíme v tom, že to, čo pošta nevie urobiť a robia to iní, môže byť vďaka nepresnej definícii zaťažené kompenzačným poplatkom."

O kompenzačný príspevok môže pošta súčasne požiadať, ak všetky podniky, podnikajúce na trhu, prekročia u určitej služby, spadajúcej podľa rozhodnutia novokonštituovaného Poštového úradu do univerzálnej služby, podiel 20 %. Môže tak dôjsť k situácii, že výnosy zo zásielky malých podnikov (spolupracujúcich zväčša v rámci jednej zásielky) môžu byť do výnosov na kalkuláciu trhového postavenia započítané niekoľkokrát. Poštový úrad musí zo súhrnu kompenzačných príspevkov uhradiť takú sumu, aby pošta dosiahla primeraný zisk.

Dôležitým z hľadiska vytvárania a regulovania poštového trhu je zákonom stanovené vytvorenie nezávislého orgánu štátnej správy, Poštového úradu. V jeho kompetencii bude regulácia poštových služieb, dohľad nad ich poskytovaním ako aj udeľovanie poštových licencií, všeobecných povolení a rozhodnutí o povinnom príspevku na kompenzáciu straty pre poskytovateľa univerzálnej služby.

Nový poštový zákon nahradí doteraz platný zákon o pošte (poštový zákon) z roku 1946.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 899
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 256
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 715
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 160
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 6 070
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 320
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 004
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 4 882
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 531
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 044

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

KOMENTÁRE

Brexit na princípoch úprimnej spolupráce

Dosahovanie kompromisov už akoby nebolo v móde. Je načase to zmeniť.

ŽENA

Čo si obliecť na maturitu a štátnice?

Skúšky sú formálnymi udalosťami, dospelosť prejavujeme aj oblečením.

Neprehliadnite tiež

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojojú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop