PODĽA ŠÉFA SEKCIE CESTNEJ INFRAŠTRUKTÚRY MDPT PETRA BAREKA EXISTUJE REÁLNA ŠANCA, ŽE PROSTRIEDKY Z EÚ NA VÝSTAVBU DIAĽNIČNÉHO ÚSEKU LADCE-ŽILINA BY MOHOL DOSIAHNUŤ AŽ 11 MLD. SK

Problémom žilinskej diaľnice môžu byť pozemky

BRATISLAVA 25. marca (SITA) - Na výstavbu diaľničného úseku Ladce-Žilina, ktorá má byť hotová v novembri 2006, chce rezort dopravy použiť aj prostriedky z kohézneho fondu Európskej únie (EÚ) určené až ...

BRATISLAVA 25. marca (SITA) - Na výstavbu diaľničného úseku Ladce-Žilina, ktorá má byť hotová v novembri 2006, chce rezort dopravy použiť aj prostriedky z kohézneho fondu Európskej únie (EÚ) určené až na obdobie po roku 2006. "Mal som rokovania s predstaviteľmi Európskej komisie a táto iniciatíva skoršieho čerpania prostriedkov na výstavbu diaľnice prišla z ich strany," uviedol vo štvrtok na prezentácií riešenia výstavby diaľnice do Žiliny na Slovenskej správe ciest (SSC) minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič. Prípadná zmluva o predčasnom čerpaní prostriedkov z kohézneho fondu EÚ by pritom slúžila ako záruka pre preklenovací úver od Európskej investičnej banky (EIB). "Na túto tému budem rokovať aj budúci týždeň s viceprezidentom EIB pánom Rothom," dodal Prokopovič.

Podľa šéfa sekcie cestnej infraštruktúry Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) Petra Bareka existuje reálna šanca, že prostriedky z EÚ na výstavbu tohto diaľničného úseku by mohli dosiahnuť až 11 mld. Sk. Fondy EÚ by tým pádom pokryli polovicu z predbežne plánovaných celkových nákladov na výstavbu vo výške 22 mld. Sk. Rezort dopravy chce podľa Bareka do konca apríla tiež požiadať o spolufinancovanie nákladov na vypracovanie štúdií na výstavbu niektorých úsekov diaľnice z prostriedkov EÚ.

Z technického a finančného hľadiska by sa výstavba diaľnice do Žiliny, mala podľa Prokopoviča stihnúť v termíne do novembra 2006. Tento termín dokončenia diaľnice prisľúbila vláda SR juhokórejskej automobilke Kia Motors, ktorá pri Žiline postaví svoj nový stredoeurópsky závod. Určité problémy by mohli nastať pri výkupe pozemkov, čo by následne mohlo oddialiť začiatok výstavby. "Máme však legislatívnu možnosť vyvlastniť vlastníka pozemku, ak odmietne trhovú cenu pozemku," dodal.

Podľa generálneho riaditeľa SSC Dušana Faktora bude z technického hľadiska najkomplikovanejšia výstavba úseku Sverepec-Vrtižer, na ktorej je plánovaných osem diaľničných mostov a dve estakády. Tento úsek ide totiž aj cez Považskú Bystricu, kde je vedený práve nadzemným spôsobom. "Už teraz vznikajú občianske združenia proti tomuto spôsobu vedenia diaľnice, takže tu očakávame isté problémy," dodal Faktor. V rámci tohto úseku takisto SSC pripravuje investície v objeme niekoľko 100 mil. Sk vyvolané výstavbou diaľnice, ako sú napríklad preloženie niektorých ciest a križovatiek. Podľa Faktora je mimoriadne dôležité, aby sa potrebné územné rozhodnutia a povolenia získali čo najskôr, v opačnom prípade by sa mohla vzhľadom na kratší čas na výstavby zvýšiť cena.

V tomto roku bude stáť výstavba diaľnice do Žiliny 4,82 mld. Sk, v budúcom roku to bude 5,656 mld. Sk, v roku 2006 ďalších 9,374 mld. Sk a v roku 2007 by to malo byť 2,6 mld. Sk. Vzhľadom na termín dokončenia diaľnice však bude treba výkony plánované na rok 2007 presunúť na skoršie roky. Úsek D1 Ladce - Sverepec o dĺžke 9,94 km sa už stavia a celkovo by mal štátny rozpočet stáť 4,156 mld. Sk. Úsek D1 Sverepec - Vrtižer v dĺžke 9,81 km plánuje rezort dopravy prefinancovať z kohézneho fondu Európskej únie. Viac ako 13,46 km diaľnice Vrtižer - Hričovské podhradie má vybudovať spoločnosť Doprastav. Keďže prostriedky v objeme 3,746 mld. Sk na financovanie tohto úseku už MDPT nemá, úvery od bánk by si mal vziať priamo Doprastav. Čo sa týka diaľničného privádzača Strážov-Žilina, ktorý je dlhý 2,55 km, pôjde podľa Faktora len o rozšírenie v súčasnosti existujúcej cesty na štyri prúdy. Náklady sa v tomto prípade odhadujú na 328 mil. Sk.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 608
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 086
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 354
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 427
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 385
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 879
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 595
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 463
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 438
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop