Praha/Jablonec 19. marca (TASR) - Slovensko by sa rado stalo v strednej Európe centrom automobilového priemyslu a firmy z Českej republiky chcú byť pri tom. Prakticky hneď potom, čo juhokórejský výrobca Hyundai/Kia oznámil, že postaví továreň na Slovensku, objavili sa v Čechách prví záujemcovia o subdodávky.
Dodávateľov láka aj možný zisk lukratívnych zákaziek od chystaného závodu automobilky PSA Peugeot-Citroen v Trnave. A mimo záujmu nie je ani už fungujúci bratislavský závod Volkswagen.
"PSA má už zavedenú sieť dodávateľov. U nás v Kolíne chce už v budúcom roku v spolupráci s japonskou Toyotou zahájiť sériovú výrobu a 60 % objemu nákupu bude realizovať v českých firmách. Hyundai ale také kontakty v tejto oblasti nemá, a to je pre všetkých veľká šanca," hodnotí situáciu riaditeľ odboru investičných projektov vládnej agentúry CzechInvest Tomáš Hruda.
"Hyundai je príležitosť, ktorú určite chceme využiť," oznámil hovorca svetovej jednotky vo výrobe zadných diskových bŕzd jabloneckej spoločnosti Lucas autobrzdy Vladimír Zákoucký. Firma s 1 000 zamestnancami a 6-miliardovým (v Kč) obratom už teraz dodáva tovar pre závody automobiliek na celom svete. Zákoucký považuje za prvoradú výhodu českých firiem nízke náklady na logistiku. Dopravné vzdialenosti sú pre dodávky do celej Európy veľmi krátke. "To je veľká výhoda pre dodávateľov z Českej republiky," tvrdí Zákoucký.
Veľa výrobcov v ČR patrí dnes k dodávateľom mladoboleslavskej firmy Škoda Auto, to ale podľa generálneho riaditeľa agentúry CzechTrade Martina Tlapu zásadne neovplyvní príležitosti pre nové trhy na Slovensku. "Budeme bezcolnými dodávateľmi, firmami v jednom hospodárskom priestore, nielen pre Slovensko, ale pre všetky automobilky v EÚ," uviedol Tlapa. "Dlhodobou snahou slovenskej vlády je, aby sa krajina stala mekkou automobilovej výroby. A to je príležitosť aj pre našich exportérov."
Medzi spoločnosťami, ktoré sa chcú na dodávkach pre nový závod pri Žiline podieľať, je aj Witte z Nejdka. Firma, ktorej 96 % vlastní nemecká E-Witte, predáva zámky do dverí a ďalšie komponenty po celom svete, napríklad na Slovensku pre Wolkswagen. Automobilky Hyundai a Kia ale nepatria k tým, s ktorými má Witte koncernovú zmluvu. "To by sa ale malo zmeniť." O zákazky pre novú továreň Hyundai budeme na Slovensku samozrejme usilovať," hovorí nejdecký riaditeľ a spolumajiteľ Witte Václav Jeništa.
Investori v automobilovom priemysle, ktorí ešte majú možnosť vyberať si lokalitu svojho pôsobenia, sa riadia heslom - čím bližšie k slovenským hraniciam, tým lepšie. V Hodoníne sa rozhodla svoju továreň postaviť spoločnosť Collins Aitkman, ktorá dodáva plastové diely pre Wolkswagen v Bratislave. V Mikulove zase vybuduje závod japonská firma Nichias Carporation, vyrábajú tesnenia do áut. Výrobu chcú Japonci zahájiť už na jeseň.
Niektorí investori už radšej svoje továrne stavajú priamo na Slovensku. V Senici tak už vyrástla továreň najväčšieho svetového výrobcu autosúčiastok, spoločnosti Delphi Automotive Systems. Zamestnala tu už takmer 2 500 ľudí. Spoločnosť pritom uvažovala, že nový závod postaví na Morave - v hre boli lokality vo Valašskom Meziříčí, Přerově alebo Kopřivnici.
Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.