BRATISLAVA 19. marca (SITA) - Hypermarkety si posilnili v minulom roku svoj trhový podiel v rámci výdavkov za sledovaný sortiment, ktorý tvorilo 65 skupín, na 15 %. Vyplýva to z výsledkov prieskumu agentúry GfK Slovakia. Tento distribučný kanál si počas roka udržiaval stabilný podiel na trhu, až v novembri a decembri sa pozícia hypermarketov posilnila z dôvodu vianočných nákupov na 17 %.
Nárast trhového podielu ďalšieho predajného miesta, supermarketov, nebol až taký signifikatný. Ich podiel na trhu sa zvýšil len o jedno percento oproti roku 2002 pri stabilnom počte kupujúcich domácností. Hoci počet kupujúcich sa nezmenil, frekvencia ich nákupov sa mierne zvýšila, a to na 67-krát za rok v priemere. Počet zákazníkov malej predajne s jednou až dvoma pokladňami a pultových predajní je stabilný. Vlani zmena nastala vo frekvencii nákupov, ktorá sa znížila z 93-krát za rok na 88-krát v roku 2003, čo sa prejavilo v strate trhového podielu. Stále však táto frekvencia nákupov je najvyššia, keďže pre tento kanál sú charakteristické malé nákupy s najväčšou frekvenciou.
Z tohto prehľadu vývoja distribučných kanálov je zrejmá diverzifikácia predajných miest. Samotný vývoj ovplyvňuje budovanie jednotlivých typov predajní a nasýtenie - saturácia jednotlivých predajní na Slovensku umožňuje ďalšie skúmanie typov zákazníka a ich lojalitu voči konkrétnemu reťazcu. Predpokladaný vstup "hard diskontného" formátu na Slovensko môže však jednotlivé pozície distribučných formátov podľa GfK zmeniť. V polovici tohto roka by totiž mal hard diskont Lidl otvoriť na Slovensku svoje prvé predajne.