DOPRAVA: PEM nemala ekonomické dôkazy o budúcej životaschopnosti SA

BRATISLAVA 11. októbra (SITA) - Na zasadnutí Porady ekonomických ministrov (PEM) chýbali podľa poradcov podpredsedu vlády pre ekonomiku Ivana Mikloša jednoznačné ekonomické argumenty, na základe ktorých by bolo možno preukázať životaschopnosť Slovenských

aerolínií, a.s. (SA) v budúcnosti. "Chýbali tu aj argumenty, ktoré by poukázali na výhodnosť vloženia troch lietadiel do základného imania spoločnosti. Naopak, PEM mala k dispozícii argumenty, ktoré potvrdzovali riziko tohto riešenie pre štát," povedali pre agentúru SITA poradcovia I. Mikloša Peter Malík a Karol Zimmer.

"Vyjadrenie predsedu predstavenstva SA Viliama Vetešku k výsledkom PEM nás veľmi prekvapuje. Je plné emócií, nepodložených a v niektorých prípadoch vyslovene zavádzajúcich konštrukcií," dodali poradcovia. PEM podľa nich pridala tretiu alternatívu konkurzu SA z dôvodu dlhodobého predlženia spoločnosti, jej budúcej nepreukázanej životaschopnosti, nulovej účtovnej a s najväčšou pravdepodobnosťou aj trhovej hodnoty štátneho podielu. Reagoval tak na vyjadrenie V. Vetešku, v rámci ktorého okrem iného povedal, že konkurz, ktorý v pondelok odporučili ekonomickí ministri, poškodzuje spoločnosť SA. Ako ďalej Veteška uviedol, za škody, ktoré spoločnosti vznikli v roku 1999 v súvislosti s odstávkou lietadiel, "nesú priamu zodpovednosť konkrétni ľudia na čele s bývalým ministrom dopravy Gabrielom Palackom a s podporou podpredsedu vlády pre ekonomiku Ivana Mikloša".

Podľa údajov, ktoré má PEM k dispozícii, SA dosiahli v roku 1998 prevádzkové výnosy 314 mil. Sk, v roku 1999, keď v dôsledku právnych sporov zo štátom začali lietať až po letnej dovolenkovej sezóne 80 mil. Sk a v minulom roku 537 mil. Sk. V roku 1998 vykázala firma stratu 57 mil. Sk, o rok neskôr 107 mil. Sk a v roku 2000 stratu 97 mil. Sk. "Povšimnutiahodnou skutočnosťou je takmer rovnaká strata v roku 1999, keď spoločnosť nelietala a v roku 2000, ktorý celý lietala. Celková strata, ktorú táto životaschopná spoločnosť počas svojej existencie vytvorila, je 279 mil. Sk, jej vlastné imanie k 31. decembru 2000 je preto záporných 64 mil. Sk a účtovná hodnota jej akcií je rovná nule. Trhová hodnota je na základe týchto argumentov a skutočnosti, že sa zatiaľ nenašiel záujemca o kúpu 34-percentného podielu štátu, takisto s najväčšou pravdepodobnosťou nulová," upozornil K. Zimmer. Podľa neho si SA zároveň prenajímajú štátny majetok za "extrémne výhodných podmienok", keďže štát inkasuje za letovú hodinu 15 000

"Po tom, čo sa po úspešnom vedení SA súkromnými akcionármi zo 75-miliónovej investície štátu stali hodnoty nulové, má štát pokračovať v spolupráci s týmito partnermi a navyše vložiť do spoločnosti tri lietadlá v celkovej odhadovanej hodnote 600 mil. Sk," pokračuje rozbor poradcov I. Mikloša. Zo zápornej hodnoty vlastného imania 64 mil. Sk sa tak stane kladných 536 mil. Sk. Štát sa síce stane majoritným, 82-percentným vlastníkom spoločnosti, avšak súkromným akcionárom ostane 18 % z 536 mil. Sk nového vlastného imania, teda okolo 97 mil. Sk novej účtovnej hodnoty. "Cieľ súkromných akcionárov je jasný, vymeniť svoj väčšinový podiel s hodnotou nula za menšinový, avšak s hodnotou 97 mil. Sk," uvádzajú poradcovia I. Mikloša.

Ekonomickí ministri v pondelok navrhli do materiálu zaoberajúceho sa ďalším postupom nakladania so štátnym podielom v SA doplniť tretí variant, ktorým by mal byť konkurz spoločnosti. Pôvodný návrh ministerstva dopravy obsahoval dva varianty. V prvom navrhuje ministerstvo zvýšiť základné imanie SA o hodnotu lietadiel vo vlastníctve štátu, čím by došlo k zvýšeniu základného imania o 600 mil. Sk a štát by získal majoritný podiel v spoločnosti vo výške 82,4 %. Podľa druhého variantu by došlo k realizácii pôvodného návrhu privatizácie 34-percentného majetkového podielu štátu v spoločnosti. Materiál by malo ministerstvo dopravy doplniť o viaceré ekonomické údaje, štruktúru záväzkov a pohľadávok a súvahu spoločnosti SA. Po ich doplnení by sa mala materiálom zaoberať vláda SR bez predchádzajúceho posúdenia ekonomickými ministrami.

Ekonomickí ministri prvýkrát odporučili vyhlásiť konkurz na majetok SA už 28. mája, rezort dopravy však bol proti tomuto riešeniu.



gf;na

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 18 669
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 946
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 513
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 041
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 592
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 503
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 493
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 414
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 288
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 271

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

BRATISLAVA

Prestavba stanice sa blíži, Bratislava o obmedzeniach mlčí

Najskôr musia dokončiť modernizáciu električkovej trate na Špitálskej ulici.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.

KULTÚRA

Nové Káčerovo lahodí oku. Pravé dobrodružstvo však neukázalo

Animované seriály za tridsať rokov vyrástli.

Neprehliadnite tiež

Viete, čo o vás píšu úverové registre a kedy je to zlé? (prehľad)

Banky aj nebankovky si pred odklepnutím úveru preverujú človeka v rôznych registroch.

Opäť sa začína hovoriť o potiahnutí Transsibírskej magistrály až do Viedne

Na predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do viedenského regiónu je najvhodnejší čas, myslí si spolkový minister pre infraštruktúru.

Švajčiarsko zakázalo nové registrácie áut Porsche Cayenne s naftovým motorom

Autá, ktoré už registrované sú, môžu po švajčiarskych cestách naďalej jazdiť.

Bolívar stráca na hodnote, Venezuela sa rúti do bankrotu

Šéf venezuelskej Úverovej banky predpokladá, že sa krajina dostane do kritického obdobia v októbri a v novembri.