DOPRAVA: PEM nemala ekonomické dôkazy o budúcej životaschopnosti SA

BRATISLAVA 11. októbra (SITA) - Na zasadnutí Porady ekonomických ministrov (PEM) chýbali podľa poradcov podpredsedu vlády pre ekonomiku Ivana Mikloša jednoznačné ekonomické argumenty, na základe ktorých by bolo možno preukázať životaschopnosť Slovenských

aerolínií, a.s. (SA) v budúcnosti. "Chýbali tu aj argumenty, ktoré by poukázali na výhodnosť vloženia troch lietadiel do základného imania spoločnosti. Naopak, PEM mala k dispozícii argumenty, ktoré potvrdzovali riziko tohto riešenie pre štát," povedali pre agentúru SITA poradcovia I. Mikloša Peter Malík a Karol Zimmer.

"Vyjadrenie predsedu predstavenstva SA Viliama Vetešku k výsledkom PEM nás veľmi prekvapuje. Je plné emócií, nepodložených a v niektorých prípadoch vyslovene zavádzajúcich konštrukcií," dodali poradcovia. PEM podľa nich pridala tretiu alternatívu konkurzu SA z dôvodu dlhodobého predlženia spoločnosti, jej budúcej nepreukázanej životaschopnosti, nulovej účtovnej a s najväčšou pravdepodobnosťou aj trhovej hodnoty štátneho podielu. Reagoval tak na vyjadrenie V. Vetešku, v rámci ktorého okrem iného povedal, že konkurz, ktorý v pondelok odporučili ekonomickí ministri, poškodzuje spoločnosť SA. Ako ďalej Veteška uviedol, za škody, ktoré spoločnosti vznikli v roku 1999 v súvislosti s odstávkou lietadiel, "nesú priamu zodpovednosť konkrétni ľudia na čele s bývalým ministrom dopravy Gabrielom Palackom a s podporou podpredsedu vlády pre ekonomiku Ivana Mikloša".

Podľa údajov, ktoré má PEM k dispozícii, SA dosiahli v roku 1998 prevádzkové výnosy 314 mil. Sk, v roku 1999, keď v dôsledku právnych sporov zo štátom začali lietať až po letnej dovolenkovej sezóne 80 mil. Sk a v minulom roku 537 mil. Sk. V roku 1998 vykázala firma stratu 57 mil. Sk, o rok neskôr 107 mil. Sk a v roku 2000 stratu 97 mil. Sk. "Povšimnutiahodnou skutočnosťou je takmer rovnaká strata v roku 1999, keď spoločnosť nelietala a v roku 2000, ktorý celý lietala. Celková strata, ktorú táto životaschopná spoločnosť počas svojej existencie vytvorila, je 279 mil. Sk, jej vlastné imanie k 31. decembru 2000 je preto záporných 64 mil. Sk a účtovná hodnota jej akcií je rovná nule. Trhová hodnota je na základe týchto argumentov a skutočnosti, že sa zatiaľ nenašiel záujemca o kúpu 34-percentného podielu štátu, takisto s najväčšou pravdepodobnosťou nulová," upozornil K. Zimmer. Podľa neho si SA zároveň prenajímajú štátny majetok za "extrémne výhodných podmienok", keďže štát inkasuje za letovú hodinu 15 000

"Po tom, čo sa po úspešnom vedení SA súkromnými akcionármi zo 75-miliónovej investície štátu stali hodnoty nulové, má štát pokračovať v spolupráci s týmito partnermi a navyše vložiť do spoločnosti tri lietadlá v celkovej odhadovanej hodnote 600 mil. Sk," pokračuje rozbor poradcov I. Mikloša. Zo zápornej hodnoty vlastného imania 64 mil. Sk sa tak stane kladných 536 mil. Sk. Štát sa síce stane majoritným, 82-percentným vlastníkom spoločnosti, avšak súkromným akcionárom ostane 18 % z 536 mil. Sk nového vlastného imania, teda okolo 97 mil. Sk novej účtovnej hodnoty. "Cieľ súkromných akcionárov je jasný, vymeniť svoj väčšinový podiel s hodnotou nula za menšinový, avšak s hodnotou 97 mil. Sk," uvádzajú poradcovia I. Mikloša.

Ekonomickí ministri v pondelok navrhli do materiálu zaoberajúceho sa ďalším postupom nakladania so štátnym podielom v SA doplniť tretí variant, ktorým by mal byť konkurz spoločnosti. Pôvodný návrh ministerstva dopravy obsahoval dva varianty. V prvom navrhuje ministerstvo zvýšiť základné imanie SA o hodnotu lietadiel vo vlastníctve štátu, čím by došlo k zvýšeniu základného imania o 600 mil. Sk a štát by získal majoritný podiel v spoločnosti vo výške 82,4 %. Podľa druhého variantu by došlo k realizácii pôvodného návrhu privatizácie 34-percentného majetkového podielu štátu v spoločnosti. Materiál by malo ministerstvo dopravy doplniť o viaceré ekonomické údaje, štruktúru záväzkov a pohľadávok a súvahu spoločnosti SA. Po ich doplnení by sa mala materiálom zaoberať vláda SR bez predchádzajúceho posúdenia ekonomickými ministrami.

Ekonomickí ministri prvýkrát odporučili vyhlásiť konkurz na majetok SA už 28. mája, rezort dopravy však bol proti tomuto riešeniu.



gf;na

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 637
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 282
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 511
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 844
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 068
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 947
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 939
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 500
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 480
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 460

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je tréner a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Úrazov na svahoch je viac, v Jasnej chcú rozšíriť zjazdovku

Záchranári zaznamenali viac ako 1 400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop