SR a EBOR parafovali zmluvu o odstavení Bohuníc, podpis bude 16. novembra

Bratislava 11.októbra (TASR) - Slovensko a Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBOR) parafovali Rámcovú dohodu o podpore banky pri odstavovaní blokov ...

Bratislava 11.októbra (TASR) - Slovensko a Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBOR) parafovali Rámcovú dohodu o podpore banky pri odstavovaní blokov jadrovej elektrárne (JE) V-1 v Jaslovských Bohuniciach. Obe strany tak vyslovili súhlas s jej znením.

Ako TASR informoval hovorca ministra hospodárstva Peter Benčurik, za SR zmluvu parafovali zástupcovia Ministerstva hospodárstva (MH) SR a Ministerstva zahraničných vecí (MZV) SR. Slávnostné podpísanie dohody by sa malo uskutočniť 16. novembra v Londýne.

Zmluva bola po minulotýždňovom rokovaní mimoriadnej koaličnej rady na požiadavku KDH upravená. V článku 4 jej slovenskej verzie sa uvádzalo, že SR príjme všetky potrebné opatrenia na implementáciu Energetickej politiky, aby splnila svoj záväzok na konečné odstavenie JE Bohunice V1 bloky 1 a 2 v rokoch 2006 až 2008 a ich následnú likvidáciu. "Slovo likvidácia bolo nahradené ekvivalentom vyraďovanie," spresnil P. Benčurik.

Na základe tejto dohody bude Slovensko predkladať EBOR predbežne už dohodnuté projekty potrebné na odstavenia V-1, na ktoré by mala banka poskytnúť 150 miliónov EUR (6,5 miliardy Sk). Bloky V-1 sa vláda svojím uznesením z konca roka 1999 zaviazala odstaviť v rokoch 2006 až 2008. V prípade, že by sa uznesenie vlády revidovalo a bloky by sa neodstavili, podľa MH to neznamená, že rámcovú dohodu musí jedna zo strán vypovedať.

Pre každý projekt vytvorí SR podľa dohody riadiacu jednotku, ktorá bude koordinovať implementáciu prác na odstavenie V-1. SR a EBOR súčasne založia spoločný výbor, ktorý bude akýmsi kontrolným orgánom riadiacich jednotiek a bude tiež riešiť problémy pri implementácii projektov.

Priamo na odstavenie elektrárne V-1 je podľa MH potrebných asi 15 miliárd Sk. Okrem prostriedkov z EÚ by zvyšná suma mala byť v čase odstavenia elektrárne (1. blok v roku 2006 a 2. blok v roku 2008) v Štátnom fonde likvidácie jadrovoenergetických zariadení (ŠFLJEZ). Do fondu odovzdávajú časť svojich tržieb prevádzkovatelia JE v SR, teda a. s. Slovenské elektrárne (SE). Po odstavení V-1 budú potrebné ďalšie financie na jej likvidáciu, ktorá by mala stáť asi 14,8 miliardy Sk. Tieto prostriedky sa použijú na vybudovanie trvalého úložiska jadrového odpadu. Úložisko však bude podľa Úradu jadrového dozoru (ÚJD) SR potrebné až v rokoch 2030 až 2040, a tak by sa mohlo postaviť z prostriedkov, ktoré sa do odštartovania prác "nahromadia" v ŠFLJEZ.

Reaktory elektrárne V-1 boli sfunkčnené v rokoch 1978 (1. blok) a 1980 (2. blok) a mali pôvodne fungovať 30 rokov. ÚJD SR dal však 31. júla tohto roka súhlas na prevádzku 1. bloku jadrovej elektrárne (JE) V-1 v Jaslovských Bohuniciach na ďalších 10 rokov. Rozhodnutím ÚJD ostáva nedotknuté uznesenie vlády SR o odstavení blokov v rokoch 2006 až 2008, ale dáva priestor pre jeho možné revidovanie budúcou vládou, ktoré nebude obmedzovať dohoda z EBOR.

* Martin Kováčik gl

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 344
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 4 540
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 070
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 589
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 709
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 276
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 232
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 060
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 020
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 986

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku. Preferencie potvrdzujú, že tretina ľudí si ešte nevybrala.

KOMENTÁRE

Sulík vie, že z týchto rečí rastú preferencie

V SaS by sa nemali tváriť prekvapene. Sterilizácie im už neraz expertná verejnosť ofrflala.

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Prieskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe zhodnotila prvú sezónu v najvyššej lige, očakával viac.

Neprehliadnite tiež

Kauza vajec s jedom proti blchám vyústila do memoranda pre všetky krajiny Únie

Záverom konferencie je 20-bodové memorandum, kde členské krajiny dostali za úlohu splniť jednotlivé body.

Qatar Airways si objednali šesť Boeingov a prevezmú štyri Airbusy

Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 200 lietadiel vrátane takmer 100 strojov Boeing.

Rusi sa vyhrážajú, že na budúci rok zablokuje Facebook

Podľa šéfa ruského telekomunikačného úradu Moskva sociálnu sieť zablokuje, ak Facebook nebude v krajine skladovať svoje údaje.

Časť severného obchvatu Prešova je o krok bližšie, NDS chystá súťaž

Výstavbu rýchlostnej cesty neďaleko metropoly Šariša štát rozdelil na dve etapy. Kratšiu časť by chcel začať stavať budúci rok