Východoeurópske aerolínie začínajú pociťovať ťažkosti

LONDÝN 11. októbra (SITA) - Východoeurópske aerolínie začínajú pociťovať ťažkosti. Až donedávna sa poľská letecká spoločnosť LOT Polish Airlines stavala optimisticky k svojim vyhliadkam v ťažkom konkurenčnom odvetví. Práve vďaka lukratívnym transatlantick

ým leteckým spojeniam, ktoré využíva početná poľská komunita, bola poľská firma jednou z najlepšie finančne zabezpečených spomedzi východoeurópskych spoločností a doslova "zlatou baňou" pre svojho strategického investora Swissair. Uviedli to vo štvrtok britské noviny Financial Times (FT).

Po 11. septembri sa však tromfy spoločnosti zmenili na veľké bremeno. Spomalenie svetovej ekonomiky a výrazný prepad v doprave v USA donútili poľského prepravcu ohlásiť reštrukturalizačné opatrenia. "Racionalizácia zasiahne všetky oblasti podnikania spoločnosti," povedal hovorca LOT Leszek Chorzewski. V utorok sa poľským aerolíniám, ako jedným z posledných v Európe, podarilo získať vládnu pomoc vo výške 400 mil. PLN. Poľská vláda v súčasnosti s napätím sleduje dianie okolo Swissair v snahe odhadnúť, aký osud stihne 37,4-percentný podiel krachujúcej švajčiarskej skupiny vo firme LOT.

Ostatné letecké spoločnosti v regióne sú na tom v súčasnosti ešte horšie, keďže neobsluhujú tak veľkú populáciu ako LOT v Poľsku, ktoré má 39 miliónov obyvateľov. Maďarské aerolínie Malév, ktoré pôsobia v krajine s 10-miliónovou populáciou, vykázali v minulom roku stratu vo výške 10 mld. HUF (34,5 mil. USD) a nedokázali pritiahnuť jediného záujemcu v januárovom privatizačnom tendri. Česká vláda zrejme oddiali plán privatizácie spoločnosti Czech Airlines (ČSA), ktoré nedávno zaviedli príplatok vo výške 2,4 USD za zvýšené náklady na bezpečnosť. Slovenský národný prepravca Slovenské aerolínie nasledoval ČSA a LOT a požiadal štát o garancie na záväzky, ktoré firme vznikli v súvislosti s "vojnou proti terorizmu".

"Z regionálnych aerolínií je LOT z dlhodobého hľadiska pravdepodobne jedinou životaschopnou firmou," povedal pre FT nemenovaný londýnsky investičný bankár, ktorý dobre pozná situáciu v jednotlivých spoločnostiach. Mnoho regionálnych prepravcov by podľa jeho názoru mohlo skončiť podobne ako bulharská firma Balkan Airlines, ktorá bola vyhlásená za neschopnú splácať záväzky ešte v marci tohto roka. Ako ďalej uviedol, jedným z riešení, ktoré by umožnilo vládam zachrániť letecké spoločnosti, by bolo vytvorenie niečoho podobného, ako je SAS, spoločný škandinávsky prepravca Švédska, Nórska a Dánska. "Národná pýcha a príklad západnej Európe však zrejme donúti jednotlivé vlády, aby poskytli aerolíniám finančnú pomoc a odložili reštrukturalizáciu," dodal.

Malév získal doteraz od štátu priamu finančnú pomoc vo výške 9,2 mld. HUF a ďalších 23 mld. HUF v štátnych úveroch. Aerolínie chcú obmedziť svoju tohtoročnú stratu na 5,6 mld. HUF a prekročiť prah rentability v roku 2002. Po septembrových teroristických akciách sa maďarská spoločnosť rozhodla urýchliť aj plán prepúšťania, ktorý predpokladá zníženie pracovnej sily o 27 % z celkového počtu 4 tisíc zamestnancov. Spoločnosť však hľadí do budúcnosti s optimizmom, keďže podiel leteckých spojení medzi Maďarskom a severnou Amerikou dosahuje na celkových aktivitách firmy len 6,5 %. "V oblasti európskych destinácií sme zaznamenali len 5-percentný pokles oproti očakávanému dopytu," komentoval generálny riaditeľ Malévu Joszef Varadi a dodal, že maďarský národný prepravca by mal čoskoro podpísať dohodu s významnou leteckou spoločnosťou, ktorá zabezpečí Malévu členstvo v globálnej aliancii.

ČSA zaznamenala počas prvých ôsmich mesiacov tohto roka relatívne vysoký čistý zisk vo výške 271 mil. CZK. Avšak česká vláda pozastavila plán umiestnenia 25 až 30 % akcií leteckej spoločnosti na verejný kapitálový trh ako aj plán predaja ďalších 15 % akcií spoločnostiam Air France a Delta, ktoré sú partnermi ČSA v rámci zoskupenia Skyteam Alliance.

Poľská spoločnosť LOT ostala po kolapse švajčiarskej leteckej spoločnosti Swissair bez fungujúceho partnera. Poľské ministerstvo privatizácie plánuje rokovať s predstaviteľmi leteckej spoločnosti najneskôr do budúceho týždňa a bude sa snažiť získať autorizáciu na to, aby mohlo hľadať nového investora. Oznámil to námestník riaditeľa sekcie strategických podnikov poľského ministerstva privatizácie Jan Szczesny. Dodal však, že "Swissair je držiteľom akcií, takže my nemôžeme urobiť nič na vlastnú päsť".

Pomoc pre LOT zo strany poľskej vlády je sprevádzaná prísnym varovaním, že sa musí použiť na hĺbkovú reštrukturalizáciu a nie na "zaplátanie dier". Letecká spoločnosť informovala o plánoch zrušenia niektorých liniek, zároveň má v úmysle podpísať nové leasingové dohody pri obstarávaní lietadiel a prepustiť asi 15 % z celkového počtu 4 500 zamestnancov, predovšetkým prostredníctvom skoršieho odchodu do dôchodku.

Hovorca poľskej leteckej spoločnosti tvrdí, že LOT je naďalej atraktívny pre iné letecké spoločnosti, a to aj napriek globálnej kríze, pričom niektorí analytici súhlasia. "Udalosti z 11. septembra nemenia nič na skutočnosti, že Chicago má takmer toľko Poliakov ako Varšava," povedala analytička z SB Securities Polska Dorpta Ubysz.



(1 PLN = 11,478 SKK)

(100 HUF = 17,002 SKK)

(1 CZK = 1,297 SKK)

(1 USD = 47,736 SKK)



jv;rk;pe

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  2. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  5. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  6. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  10. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 640
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 040
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 982
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 109
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 908
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 170
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 993
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 653
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 648
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 570

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lunter: Nikdy som nepovedal, že mamu vyliečili len zdravé potraviny

Článok na webe firmy kandidáta na župana vysvetľuje jej vznik tým, že vďaka zdravej strave sa jeho mama dostala z rakoviny.

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner hokejovej reprezentácie a šéf zväzu diskutovali spolu v mimoriadnej relácii TV Markíza.

AUTO

Cesta autom do Chorvátska: Maďari otvorili novú diaľnicu

Najpohodlnejšia cesta do Chorvátska je cez Maďarsko.

Neprehliadnite tiež

Za žalúdočné problémy na dovolenke možno už čoskoro vysúdite peniaze

Nový typ nemajetkovej ujmy chcú do zákona dostať viacerí právnici a akademici.

Cigaretový gigant našiel spôsob, ako vybabrať s nechutnými obalmi

Spoločnosť Philip Morris začala distribuovať puzdrá na cigarety s logom Marlboro.

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.

Brazílski baníci našli obrovský smaragd, váži 360 kíl

Na vyslobodenie kameňa vysokého 1,3 metra zo zeme bola potrebná ťažká technika.