Východoeurópske aerolínie začínajú pociťovať ťažkosti

LONDÝN 11. októbra (SITA) - Východoeurópske aerolínie začínajú pociťovať ťažkosti. Až donedávna sa poľská letecká spoločnosť LOT Polish Airlines stavala optimisticky k svojim vyhliadkam v ťažkom konkurenčnom odvetví. Práve vďaka lukratívnym transatlantick

ým leteckým spojeniam, ktoré využíva početná poľská komunita, bola poľská firma jednou z najlepšie finančne zabezpečených spomedzi východoeurópskych spoločností a doslova "zlatou baňou" pre svojho strategického investora Swissair. Uviedli to vo štvrtok britské noviny Financial Times (FT).

Po 11. septembri sa však tromfy spoločnosti zmenili na veľké bremeno. Spomalenie svetovej ekonomiky a výrazný prepad v doprave v USA donútili poľského prepravcu ohlásiť reštrukturalizačné opatrenia. "Racionalizácia zasiahne všetky oblasti podnikania spoločnosti," povedal hovorca LOT Leszek Chorzewski. V utorok sa poľským aerolíniám, ako jedným z posledných v Európe, podarilo získať vládnu pomoc vo výške 400 mil. PLN. Poľská vláda v súčasnosti s napätím sleduje dianie okolo Swissair v snahe odhadnúť, aký osud stihne 37,4-percentný podiel krachujúcej švajčiarskej skupiny vo firme LOT.

Ostatné letecké spoločnosti v regióne sú na tom v súčasnosti ešte horšie, keďže neobsluhujú tak veľkú populáciu ako LOT v Poľsku, ktoré má 39 miliónov obyvateľov. Maďarské aerolínie Malév, ktoré pôsobia v krajine s 10-miliónovou populáciou, vykázali v minulom roku stratu vo výške 10 mld. HUF (34,5 mil. USD) a nedokázali pritiahnuť jediného záujemcu v januárovom privatizačnom tendri. Česká vláda zrejme oddiali plán privatizácie spoločnosti Czech Airlines (ČSA), ktoré nedávno zaviedli príplatok vo výške 2,4 USD za zvýšené náklady na bezpečnosť. Slovenský národný prepravca Slovenské aerolínie nasledoval ČSA a LOT a požiadal štát o garancie na záväzky, ktoré firme vznikli v súvislosti s "vojnou proti terorizmu".

"Z regionálnych aerolínií je LOT z dlhodobého hľadiska pravdepodobne jedinou životaschopnou firmou," povedal pre FT nemenovaný londýnsky investičný bankár, ktorý dobre pozná situáciu v jednotlivých spoločnostiach. Mnoho regionálnych prepravcov by podľa jeho názoru mohlo skončiť podobne ako bulharská firma Balkan Airlines, ktorá bola vyhlásená za neschopnú splácať záväzky ešte v marci tohto roka. Ako ďalej uviedol, jedným z riešení, ktoré by umožnilo vládam zachrániť letecké spoločnosti, by bolo vytvorenie niečoho podobného, ako je SAS, spoločný škandinávsky prepravca Švédska, Nórska a Dánska. "Národná pýcha a príklad západnej Európe však zrejme donúti jednotlivé vlády, aby poskytli aerolíniám finančnú pomoc a odložili reštrukturalizáciu," dodal.

Malév získal doteraz od štátu priamu finančnú pomoc vo výške 9,2 mld. HUF a ďalších 23 mld. HUF v štátnych úveroch. Aerolínie chcú obmedziť svoju tohtoročnú stratu na 5,6 mld. HUF a prekročiť prah rentability v roku 2002. Po septembrových teroristických akciách sa maďarská spoločnosť rozhodla urýchliť aj plán prepúšťania, ktorý predpokladá zníženie pracovnej sily o 27 % z celkového počtu 4 tisíc zamestnancov. Spoločnosť však hľadí do budúcnosti s optimizmom, keďže podiel leteckých spojení medzi Maďarskom a severnou Amerikou dosahuje na celkových aktivitách firmy len 6,5 %. "V oblasti európskych destinácií sme zaznamenali len 5-percentný pokles oproti očakávanému dopytu," komentoval generálny riaditeľ Malévu Joszef Varadi a dodal, že maďarský národný prepravca by mal čoskoro podpísať dohodu s významnou leteckou spoločnosťou, ktorá zabezpečí Malévu členstvo v globálnej aliancii.

ČSA zaznamenala počas prvých ôsmich mesiacov tohto roka relatívne vysoký čistý zisk vo výške 271 mil. CZK. Avšak česká vláda pozastavila plán umiestnenia 25 až 30 % akcií leteckej spoločnosti na verejný kapitálový trh ako aj plán predaja ďalších 15 % akcií spoločnostiam Air France a Delta, ktoré sú partnermi ČSA v rámci zoskupenia Skyteam Alliance.

Poľská spoločnosť LOT ostala po kolapse švajčiarskej leteckej spoločnosti Swissair bez fungujúceho partnera. Poľské ministerstvo privatizácie plánuje rokovať s predstaviteľmi leteckej spoločnosti najneskôr do budúceho týždňa a bude sa snažiť získať autorizáciu na to, aby mohlo hľadať nového investora. Oznámil to námestník riaditeľa sekcie strategických podnikov poľského ministerstva privatizácie Jan Szczesny. Dodal však, že "Swissair je držiteľom akcií, takže my nemôžeme urobiť nič na vlastnú päsť".

Pomoc pre LOT zo strany poľskej vlády je sprevádzaná prísnym varovaním, že sa musí použiť na hĺbkovú reštrukturalizáciu a nie na "zaplátanie dier". Letecká spoločnosť informovala o plánoch zrušenia niektorých liniek, zároveň má v úmysle podpísať nové leasingové dohody pri obstarávaní lietadiel a prepustiť asi 15 % z celkového počtu 4 500 zamestnancov, predovšetkým prostredníctvom skoršieho odchodu do dôchodku.

Hovorca poľskej leteckej spoločnosti tvrdí, že LOT je naďalej atraktívny pre iné letecké spoločnosti, a to aj napriek globálnej kríze, pričom niektorí analytici súhlasia. "Udalosti z 11. septembra nemenia nič na skutočnosti, že Chicago má takmer toľko Poliakov ako Varšava," povedala analytička z SB Securities Polska Dorpta Ubysz.



(1 PLN = 11,478 SKK)

(100 HUF = 17,002 SKK)

(1 CZK = 1,297 SKK)

(1 USD = 47,736 SKK)



jv;rk;pe

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 306
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 019
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 901
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 250
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 466
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 600
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 274
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 484
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 759
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 607

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop