Východoeurópske aerolínie začínajú pociťovať ťažkosti

LONDÝN 11. októbra (SITA) - Východoeurópske aerolínie začínajú pociťovať ťažkosti. Až donedávna sa poľská letecká spoločnosť LOT Polish Airlines stavala optimisticky k svojim vyhliadkam v ťažkom konkurenčnom odvetví. Práve vďaka lukratívnym transatlantick

ým leteckým spojeniam, ktoré využíva početná poľská komunita, bola poľská firma jednou z najlepšie finančne zabezpečených spomedzi východoeurópskych spoločností a doslova "zlatou baňou" pre svojho strategického investora Swissair. Uviedli to vo štvrtok britské noviny Financial Times (FT).

Po 11. septembri sa však tromfy spoločnosti zmenili na veľké bremeno. Spomalenie svetovej ekonomiky a výrazný prepad v doprave v USA donútili poľského prepravcu ohlásiť reštrukturalizačné opatrenia. "Racionalizácia zasiahne všetky oblasti podnikania spoločnosti," povedal hovorca LOT Leszek Chorzewski. V utorok sa poľským aerolíniám, ako jedným z posledných v Európe, podarilo získať vládnu pomoc vo výške 400 mil. PLN. Poľská vláda v súčasnosti s napätím sleduje dianie okolo Swissair v snahe odhadnúť, aký osud stihne 37,4-percentný podiel krachujúcej švajčiarskej skupiny vo firme LOT.

Ostatné letecké spoločnosti v regióne sú na tom v súčasnosti ešte horšie, keďže neobsluhujú tak veľkú populáciu ako LOT v Poľsku, ktoré má 39 miliónov obyvateľov. Maďarské aerolínie Malév, ktoré pôsobia v krajine s 10-miliónovou populáciou, vykázali v minulom roku stratu vo výške 10 mld. HUF (34,5 mil. USD) a nedokázali pritiahnuť jediného záujemcu v januárovom privatizačnom tendri. Česká vláda zrejme oddiali plán privatizácie spoločnosti Czech Airlines (ČSA), ktoré nedávno zaviedli príplatok vo výške 2,4 USD za zvýšené náklady na bezpečnosť. Slovenský národný prepravca Slovenské aerolínie nasledoval ČSA a LOT a požiadal štát o garancie na záväzky, ktoré firme vznikli v súvislosti s "vojnou proti terorizmu".

"Z regionálnych aerolínií je LOT z dlhodobého hľadiska pravdepodobne jedinou životaschopnou firmou," povedal pre FT nemenovaný londýnsky investičný bankár, ktorý dobre pozná situáciu v jednotlivých spoločnostiach. Mnoho regionálnych prepravcov by podľa jeho názoru mohlo skončiť podobne ako bulharská firma Balkan Airlines, ktorá bola vyhlásená za neschopnú splácať záväzky ešte v marci tohto roka. Ako ďalej uviedol, jedným z riešení, ktoré by umožnilo vládam zachrániť letecké spoločnosti, by bolo vytvorenie niečoho podobného, ako je SAS, spoločný škandinávsky prepravca Švédska, Nórska a Dánska. "Národná pýcha a príklad západnej Európe však zrejme donúti jednotlivé vlády, aby poskytli aerolíniám finančnú pomoc a odložili reštrukturalizáciu," dodal.

Malév získal doteraz od štátu priamu finančnú pomoc vo výške 9,2 mld. HUF a ďalších 23 mld. HUF v štátnych úveroch. Aerolínie chcú obmedziť svoju tohtoročnú stratu na 5,6 mld. HUF a prekročiť prah rentability v roku 2002. Po septembrových teroristických akciách sa maďarská spoločnosť rozhodla urýchliť aj plán prepúšťania, ktorý predpokladá zníženie pracovnej sily o 27 % z celkového počtu 4 tisíc zamestnancov. Spoločnosť však hľadí do budúcnosti s optimizmom, keďže podiel leteckých spojení medzi Maďarskom a severnou Amerikou dosahuje na celkových aktivitách firmy len 6,5 %. "V oblasti európskych destinácií sme zaznamenali len 5-percentný pokles oproti očakávanému dopytu," komentoval generálny riaditeľ Malévu Joszef Varadi a dodal, že maďarský národný prepravca by mal čoskoro podpísať dohodu s významnou leteckou spoločnosťou, ktorá zabezpečí Malévu členstvo v globálnej aliancii.

ČSA zaznamenala počas prvých ôsmich mesiacov tohto roka relatívne vysoký čistý zisk vo výške 271 mil. CZK. Avšak česká vláda pozastavila plán umiestnenia 25 až 30 % akcií leteckej spoločnosti na verejný kapitálový trh ako aj plán predaja ďalších 15 % akcií spoločnostiam Air France a Delta, ktoré sú partnermi ČSA v rámci zoskupenia Skyteam Alliance.

Poľská spoločnosť LOT ostala po kolapse švajčiarskej leteckej spoločnosti Swissair bez fungujúceho partnera. Poľské ministerstvo privatizácie plánuje rokovať s predstaviteľmi leteckej spoločnosti najneskôr do budúceho týždňa a bude sa snažiť získať autorizáciu na to, aby mohlo hľadať nového investora. Oznámil to námestník riaditeľa sekcie strategických podnikov poľského ministerstva privatizácie Jan Szczesny. Dodal však, že "Swissair je držiteľom akcií, takže my nemôžeme urobiť nič na vlastnú päsť".

Pomoc pre LOT zo strany poľskej vlády je sprevádzaná prísnym varovaním, že sa musí použiť na hĺbkovú reštrukturalizáciu a nie na "zaplátanie dier". Letecká spoločnosť informovala o plánoch zrušenia niektorých liniek, zároveň má v úmysle podpísať nové leasingové dohody pri obstarávaní lietadiel a prepustiť asi 15 % z celkového počtu 4 500 zamestnancov, predovšetkým prostredníctvom skoršieho odchodu do dôchodku.

Hovorca poľskej leteckej spoločnosti tvrdí, že LOT je naďalej atraktívny pre iné letecké spoločnosti, a to aj napriek globálnej kríze, pričom niektorí analytici súhlasia. "Udalosti z 11. septembra nemenia nič na skutočnosti, že Chicago má takmer toľko Poliakov ako Varšava," povedala analytička z SB Securities Polska Dorpta Ubysz.



(1 PLN = 11,478 SKK)

(100 HUF = 17,002 SKK)

(1 CZK = 1,297 SKK)

(1 USD = 47,736 SKK)



jv;rk;pe

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 065
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 764
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 882
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 708
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 258
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 127
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 862
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 734
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 360
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 280

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Nivy zatvoria. Pozrite si, kde vystúpite v Bratislave z autobusu

Novú stanicu chcú postaviť do troch rokov.

DOMOV

Na smrti trojročného chlapca má podiel nemocnica, zle ho liečila

Úrad zistil, že nitrianska nemocnica v liečbe chlapca pochybila.

Neprehliadnite tiež

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu

Ekonomika má rásť 3,3-percentným tempom, v budúcom roku ešte zrýchli

Vyplýva to z dát, ktoré zverejnil Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií.