Štát uhradí aj úroky z úverov, ktoré prevzal vrámci oddlženia ŽSR a ZSSK

Bratislava 12. marca (TASR) - Štát uhradí aj príslušenstvo úverov, ktoré na seba prevzal v rámci oddlženia a konsolidácie Železníc Slovenskej republiky ...

Bratislava 12. marca (TASR) - Štát uhradí aj príslušenstvo úverov, ktoré na seba prevzal v rámci oddlženia a konsolidácie Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničnej spoločnosti (ZSSK). Do štátneho dlhu sa tak presunú prostriedky v objeme takmer 21 miliárd Sk.

Vyplýva to z materiálu Ministerstva financií (MF) SR, ktorým sa bude v najbližšom období zaoberať vláda. Tá ešte v decembri minulého roka schválila postup jednotlivých krokov, na základe ktorých mal štát zabezpečiť zníženie úverového zaťaženia ŽSR a ZSSK prevzatím ich dlhov vyplývajúcich z bankových úverov so štátnou zárukou. Išlo o úvery, ktoré si museli spoločnosti požičať na realizáciu úkonov vo verejnom záujme v rokoch 1994 až 2002, ktorých zadávateľom bol štát.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prekážkou v pokračovaní procesu oddlženia oboch spoločností sa však stal zápočet záväzkov. Dohodou o započítavaní pohľadávok, ktoré podpísali všetky zúčastnené subjekty, vznikla totiž povinnosť splácať aj príslušenstvo úveru, teda úroky z omeškania, ktoré bude znášať štát. "Tieto úroky totiž od istiny úveru nemožno oddeliť," uviedol hovorca MF SR Peter Papanek. Schválený model plnenia konsolidácie však so vznikom takéhoto nároku neuvažoval. Z tohto dôvodu musí vláda schváliť nové Dohody o prevzatí dlhu a vysporiadaní práv a záväzkov medzi všetkými zúčastnenými stranami.

Vládny kabinet ešte v júli minulého roka schválil projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR vrátane ich oddlženia formou prevzatia pohľadávok spoločnosti voči štátu za výkony vo verejnom záujme za roky 1994 až 2002 do štátneho dlhu k 1. januáru tohto roka. Záväzky oboch železničných spoločností pozostávajú z istín úverov so štátnou zárukou od niekoľkých bánk vrátane EIB, VÚB či Tatra banky. U Železníc SR predstavuje prevádzaná čiastka 13,632 miliardy Sk, zo ZSSK prejde na štát 7,319 miliardy Sk.

Obe sumy zodpovedajú súčasne i pohľadávke železníc voči štátu za neuhradené výkony vo verejnom záujme za roky 1994 až 2002. V tomto období štát v zastúpení Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR objednával u železníc na základe zmlúv výkony vo verejnom záujme. Keďže svoju objednávku nekryl štátnym rozpočtom v plnej výške, dochádzalo k stratám, ktoré železnice kryli pôžičkami. Vyrovnanie svojich záväzkov a súčasne odbremenenie železníc od časti ich dlhov mal štát vykonať v troch krokoch. Najprv zaúčtoval spomínané záväzky v účtovníctve MDPT, následne zmluvne zabezpečil prechod týchto záväzkov na MF. Ako tretí bod nasleduje samotné vyrovnanie pohľadávok železníc voči štátu na jednej a prevzatie ich úverov do dlhu na strane druhej.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 530
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 945
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 216
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 382
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 935
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 931
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 690
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 494
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 289
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 790

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Nábor agentov aj získavanie informácii. To sú Noční vlci

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

SVET

Scenár ako na Kryme? Putin chce referendum na Donbase

Trump sa má rozhodnúť, čo si myslí o referende na Ukrajine.

Neprehliadnite tiež

Agentúra S&P zlepšila výhľad ratingu dlhodobých záväzkov Grécka

Predvídateľnosť politiky krajiny a tiež perspektíva jej ekonomiky sa podľa agentúry zlepšujú.

Šéf automobilky Fiat Chrysler skončil zo zdravotných dôvodov

Marchionne sa podrobil operácii ramena, prišlo však k nečakaným komplikáciám.

Eskalácia obchodnej vojny odkrýva ďalšie riziká

Eskalácia obchodného napätia je zlá správa pre svetové trhy.

Najnižšia miera nezamestnanosti bola v júni v okrese Galanta

Miera evidovanej nezamestnanosti v júni tohto roku vzrástla na 5,43 percenta.

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.