BRATISLAVA 2. marca (SITA) - Štruktúra štátnej pomoci pre výstavbu závodu juhokórejskej automobilky Hyundai, ktorá bude vo výške 15 % investície, bude závisieť podľa ministra hospodárstva Pavla Ruska od optimálneho získavania finančných prostriedkov na pozemky, inžinierske siete a hmotný majetok. Štátna pomoc SR nepočíta s daňovými prázdninami. Celková investícia by pritom podľa neho mala dosiahnuť približne 800 mil. eur. "Bude to záležať od toho, ako si automobilka a jeho subdodávatelia rozložia ťažisko medzi hlavnou výrobou podniku a výrobou komponentov," uviedol Rusko, ktorý predpokladá špeciálny logistický park, aby výrobcovia jednotlivých komponentov boli sústredení do jedného priestoru.
"Čaká nás veľa práce. Boli vytvorené dva tímy, ktoré už od pondelka pracujú. Jeden je legislatívno-technický pod vedením štátnej tajomníčky ministerstva hospodárstva Evy Šimkovej, a druhý operatívny pod vedením šéfa sekcie zahraničných investícií Romana Kuruca," uviedol Rusko. Zmluva medzi SR a spoločnosťou Hyundai by mala byť podľa neho podpísaná 16. alebo 17. marca a základný kameň závodu by mal byť položený 7. apríla. Očakáva sa, že prvé auto vyrobí nový závod v októbri 2006. Rezort hospodárstva sa podľa Ruska bude snažiť o to, aby závod stavali slovenské spoločnosti. Rusko vyzdvihol, že v priebehu posledných dvoch rokov sa SR podarilo získať dve najväčšie investície, ktoré smerovali do regiónu strednej Európy. Príchod Hyundai znamená podľa ministra reštrukturalizáciu slovenského priemyslu a jeho jasnú orientáciu na automobilový priemysel.
Ako uviedol minister financií Ivan Mikloš, investícia znamená väčšiu záťaž pre verejné financie, ale povedie k rýchlejšiemu rastu slovenskej ekonomiky a životnej úrovne obyvateľstva. V tomto roku by malo smerovať zo štátneho rozpočtu (ŠR) na zabezpečenie štátnej pomoci pre spoločnosť Hyundai 1,5 až 1,6 mld. Sk. Nakoľko rezervu vlády poslanci pri schvaľovaní ŠR skresali z vyše 1 mld. Sk na 260 mil. Sk, rezort financií chce zdroje získať účelovým viazaním prostriedkov v rozpočtových kapitolách. Podľa Mikloša pritom pôjde tak o plošné, ako aj selektívne viazanie v jednotlivých kapitolách, ktoré by sa v prípade pozitívneho vývoja verejných financií mohlo zmierňovať do konca roka.
Podľa predsedu vlády Mikuláša Dzurindu bol rozhodujúcim faktorom pri výbere lokality pomer kvality k cene pracovnej sily, jej štruktúra a dostupnosť kvalifikovanej pracovnej sily. Pre SR je podľa neho rozhodnutie Hyundai záväzkom, aby naplnila zmluvy, uskutočnila dostavbu diaľnic a našla priame finančné injekcie pre sľúbené stimuly. Na dokončenie diaľničného úseku Ladce - Žilina treba podľa ministra hospodárstva asi 19 mld. Sk, ak má byť dokončený do septembra 2006.
Podľa Dzurindu by sa viazaním prostriedkov v ŠR mohla vláda zaoberať do sedemnástich dní. Prvý materiál týkajúci sa výstavby závodu pritom pôjde do vlády už v stredu 3. marca, aby sa mohol naštartovať proces schvaľovania štátnej pomoci.
(1 EUR = 40,484 SKK)
Agentúra SITA vydá k správe zvukovú správu.
hk;vk;gf