SOUL 2. marca (SITA, Reuters) - Juhokórejská automobilka Hyundai Motor Co a a ďalší juhokórejskí výrobcovia áut zaznamenali vo februári spolu medziročný nárast predaja približne o štvrtinu, keďže sa zamerali na zintenzívnenie exportu s cieľom vykompenzovať oslabujúci dopyt na domácom kórejskom trhu.
Predaj áut na domácom kórejskom trhu pokračoval v poklese kvôli oslabovaniu dopytu zákazníkov, z ktorých mnohí sú zadlžení. Podľa analytikov sa však slabý domáci dopyt začína pravdepodobne odrážať od dna. Kórejské automobilky predali vo februári na domácom trhu 89 909 vozidiel, teda o 25 % menej ako v rovnakom období pred rokom. Na druhej strane však februárový predaj bol o 18,6 % vyšší ako januárový, kedy sa v krajine počas trojdňového obdobia slávil Lunárny nový rok. Export však vo februári medziročne prudko stúpol o 60 % na úroveň 243 007 áut, čo umožnilo automobilkám s diverzifikovanejšou predajnou bázou odolať negatívnym vplyvom slabého dopytu na domácom trhu. Celkový predaj juhokórejských áut predstavoval teda vo februári 332 916 kusov.
Najväčší juhokórejský výrobca áut Hyundai Motor, ktorý kontroluje polovicu domáceho kórejského trhu, zaznamenal vo februári medziročný nárast predaja o 15 % po januárovom poklese o 12 %. Táto firma vykázala na domácom kórejskom trhu pokles predaja o 22 % na 44 578 áut, čo je ôsmy následný mesiac v znamení poklesu, avšak export vyskočil o 39 % na 121 541 kusov, čomu pomohlo zvýšené úsilie v rámci zahraničného marketingu. Druhá najväčšia kórejská automobilka Kia Motors Corp, ktorá je pridruženou spoločnosťou automobilky Hyundai Motor, vykázala vo februári nárast predaja o 21 % oproti rovnakému obdobiu minulého roku, keďže 50-percentný rast exportu vykompenzoval oslabenie domáceho predaja. "V určitom rozsahu nám pomohlo spomaľovanie rastu ekonomiky USA, keďže na tomto trhu vďaka tomu vzrástol dopyt po lacnejších autách," povedal hovorca automobilky Hyundai Motor. Analytici však vnímajú údaje o exporte automobilov Hyundai a Kia triezvo, pretože na raste vývozu sa výraznou mierou podieľalo zvyšovanie zásob v zahraničných predajniach "V prípade Hyundai a Kia prekonali ich zásoby v zahraničí už adekvátne úrovne, takže zaznamenaný export je síce pozitívny, avšak nemá príliš veľký význam," povedal jeden z analytikov.
Tretia najväčšia juhokórejská automobilka GM Daewoo Automotive and Technology Co vo februári viac ako zdvojnásobila svoj export, čím vykompenzovala 23-percentný pád domáceho predaja. Táto automobilka, ktorú vlastní americký automobilový gigant General Motors Corp (GM) s partnermi, vykázala rast celkového predaja o 97 %, čiastočne vďaka normalizácii jej zahraničnej siete po akvizícii firmou GM. Ďalšia juhokórejská automobilka Ssangyong Motor utrpela vo februári pád predaja o 25 %, kým automobilka Renault-Samsung vykázala pokles o 39 %. Renault-Samsung je juhokórejskou dcérou francúzskej automobilky Renault SA.