BRATISLAVA 2. marca (SITA) - Výroba automobilky Hyundai na Slovensku podľa analytikov zvýši kapacitu slovenského exportu. Napriek tomu, že v najbližších rokoch zrejme juhokórejská investícia prehĺbi deficit obchodnej bilancie SR, v konečnom dôsledku by mal byť jej dopad na zahraničný obchod kladný. Nový závod, ktorý sa začne stavať už tento rok, by mal výrazne prispieť k zvýšeniu zamestnanosti, k rozvoju infraštruktúry, ako aj celého Žilinského regiónu.
Analytik UniBanky Viliam Pätoprstý očakáva, že vývoz automobilov, komponentov a súvisiacich tovarov by mal v roku 2007 predstavovať 40 až 45 % celého objemu exportu Slovenska. "Návratnosť nákladov na získanie investície odhadujem na tri roky," povedal Pätoprstý. Slovensku by sa mali náklady vrátiť podľa analytika najmä v podobe výberu dane z príjmov a v nižšom vyplácaní sociálnych dávok v dôsledku očakávaného zníženia nezamestnanosti v SR. "V neposlednom rade vytvorí nový závod tlak na rozvoj infraštruktúry SR, ktorá je v súčasnosti nedostatočná," povedal. Investícia Hyundai by podľa analytičky ČSOB Silvie Čechovičovej mohla do regiónu prilákať ďalšie zahraničné investície. Počet zamestnancov v nadväzných odvetviach by podľa nej mohol dosiahnuť úroveň zamestnanosti v samotnom závode.
Úzka naviazanosť slovenskej ekonomiky na automobilový priemysel nie je podľa analytikov riziková. Pokiaľ bude Slovensko v automobilovom priemysle profitovať oproti ostatným štátom Európskej únie z nižšej mzdy, nebudú mať globálne krízy v automobilovom priemysle na SR zrejme veľký dopad. "Problémy by mohlo Slovensko pocítiť vtedy, keď sa investície automobilového priemyslu začnú rozširovať smerom na východ, do krajín bývalého Sovietskeho zväzu, prípadne ešte východnejšie do ázijských krajín, napríklad do Indie," uviedol analytik.
Podľa analytika Slavie Capital Pavla Ondrisku je hodnotenie dopadov nového závodu Hyundai na slovenskú ekonomiku predčasné, pokiaľ nie sú oficiálne známe podrobnosti zmluvy. "Je otázne, či prostriedky, ktoré plánuje Hyundai investovať, zahŕňajú aj náklady na vývoj automobilu, ktorý sa robí v Južnej Kórei," povedal. Dôležité je podľa neho aj to, či sa budú vzťahovať na automobilku sankcie, ak nevyrobí toľko vozidiel, koľko prisľúbi. Otázna ešte zostáva aj výška investičných stimulov, ktoré poskytne SR.
Finančný objem investícií spojených s výstavbou nového závodu by mal dosiahnuť 700 mil. eur. Po dokončení v roku 2006 dosiahne fabrika kapacitu výroby 200 tis. vozidiel ročne. Závod by mal mať 2 400 zamestnancov. Investícia Hyundai však nezahŕňa iba výstavbu závodu, ale aj rozvoj všetkých nadväzujúcich odvetví. Výstavba závodu má zabezpečiť silnejúcu pozíciu automobilky na európskych trhoch.
(1 EUR = 40,484 SKK)