NOVÝ ZÁVOD BY MAL ZAMESTNAŤ 2 400 PRACOVNÍKOV

Chronológia príchodu automobilky Hyundai na Slovensko

BRATISLAVA 2. marca (SITA) - Prvé náznaky o prípadnom príchode automobilky Hyundai na Slovensko sa objavili v roku 2002, kedy sa predstavitelia automobilky stretli aj s prezidentom SR Rudolfom Schusterom.

Hyundai na začiatku rozhodovacieho procesu zvažoval lokality nachádzajúce sa na Slovensku, v Českej republike, Maďarsku, Poľsku, Slovinsku a Rumunsku. V októbri 2003 sa v médiách objavili informácie, podľa ktorých zostali v hre o závod už len Maďarsko a Poľsko. Hovorca Hyundai Jake Jang tieto správy vyvrátil, keď informoval, že v hre sú ešte Česká republika, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.

Začiatkom októbra 2003 absolvoval minister hospodárstva Pavol Rusko počas pracovnej návštevy Južnej Kórey rokovania s predstaviteľmi automobilky, medzi inými aj s viceprezidentom Kim Dong Jinom. Následne 17. októbra navštívila delegácia Hyundai Slovensko, pričom si prezrela lokalitu na výstavbu závodu v blízkosti Žiliny. Okrem lokality pri Žiline zvažoval Hyundai výstavbu aj pri Žatecku v Českej republike, v poľskom Dolnom Sliezsku a v Maďarsku. Do užšieho výberu však v novembri 2003 postúpila len Žilina a poľská lokalita.

Štátna pomoc pre Hyundai bola pre oboch účastníkov užšieho výberu, Slovensko aj Poľsko, limitovaná legislatívou Európskej únie na 15 % objemu investície. Podľa Ruska balík štátnej pomoci obsahuje účelové dotácie na nákup investičného majetku, finančné dotácie na rekvalifikáciu, ako aj podporu zamestnanosti. Žilinský kraj ponúkal automobilke Hyundai v rámci stimulov úľavy na dani z nehnuteľností, na dani z pozemkov, ako aj podporu v oblasti vzdelávania a zdravotníctva. Žilina investorom poskytne aj dočasné administratívne centrum. Takisto verejná doprava sa rozšíri až k územiu, na ktorom bude stáť závod. Do roku 2006 by mal štát taktiež dokončiť diaľničné prepojenie Žiliny a Bratislavy.

Žilinská regionálna komora Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) vypracovala aj katalóg potenciálnych subdodávateľov pre automobilový priemysel v Žiline a jej okruhu zhruba do 200 kilometrov. Zahŕňa 280 výrobcov komponentov a poskytovateľov služieb z celého Slovenska, ale aj 106 subjektov z Poľska a 80 z ČR. Podľa SOPK je Žilina pre automobilku vhodnou lokalitou aj preto, že až 183 z potenciálnych dodávateľov sídli v Žilinskom kraji.

Finančný objem investícií spojených s výstavbou nového závodu je podľa AFP 700 mil. eur. S výstavbou by sa malo začať už tento rok, uvádza sa vo vyhlásení dcérskej spoločnosti Hyundai, firmy Kia. Po dokončení v roku 2006 dosiahne kapacitu výroby 200 tis. vozidiel ročne. Závod by mal mať 2 400 zamestnancov. Investícia Hyundai však nezahŕňa iba výstavbu závodu, ale aj rozvoj všetkých nadväzujúcich odvetví. Výstavba závodu má zabezpečiť silnejúcu pozíciu automobilky na európskych trhoch.


(1 EUR = 40,484 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 443
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 168
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 937
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 327
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 173
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 027
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 891
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 696
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 609
  10. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 348

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Potrebujete liek? e-Zdravie môže výdaj skomplikovať

Čítačku kariet elektronického systému receptov, stále 40 percent lekárnikov.

ŽENA

Dobrý deň, vyzlečte sa

Na pracovných pohovoroch som získala pocit, že so mnou nie je niečo v poriadku.

DOMOV

Dobré ráno: Nové Hviezdne vojny? Ako sa z hanby stal zázrak

Hviezdne vojny môžu byť filmom roka.

Neprehliadnite tiež

Škoda nestíha vyrábať autá, časť výroby presunie do Ruska

Škoda v novembri predala najviac áut v histórii spoločnosti.

Tlačové agentúry chcú, aby Facebook či Google platili za spravodajstvo

Európske tlačové agentúry tvrdia, že internetové firmy dosahujú zisk na ich úkor.

Delta Air Lines kúpi sto lietadiel Airbus, zákazku chcel Boeing

Letecká spoločnosť Delta Air Lines kúpi lietadla Airbus za viac ako 12 miliard dolárov.

Ruská centrálna banka plánuje vytvoriť najväčší neštátny dôchodkový fond

Banka pripravuje zlúčenie troch dôchodkových fondov.

EPH kupuje podiel v maďarskej elektrárni Mátra

Vysporiadanie transakcie sa očakáva počas prvého štvrťroka 2018.