NOVÝ ZÁVOD BY MAL ZAMESTNAŤ 2 400 PRACOVNÍKOV

Chronológia príchodu automobilky Hyundai na Slovensko

BRATISLAVA 2. marca (SITA) - Prvé náznaky o prípadnom príchode automobilky Hyundai na Slovensko sa objavili v roku 2002, kedy sa predstavitelia automobilky stretli aj s prezidentom SR Rudolfom Schusterom.

Hyundai na začiatku rozhodovacieho procesu zvažoval lokality nachádzajúce sa na Slovensku, v Českej republike, Maďarsku, Poľsku, Slovinsku a Rumunsku. V októbri 2003 sa v médiách objavili informácie, podľa ktorých zostali v hre o závod už len Maďarsko a Poľsko. Hovorca Hyundai Jake Jang tieto správy vyvrátil, keď informoval, že v hre sú ešte Česká republika, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.

Začiatkom októbra 2003 absolvoval minister hospodárstva Pavol Rusko počas pracovnej návštevy Južnej Kórey rokovania s predstaviteľmi automobilky, medzi inými aj s viceprezidentom Kim Dong Jinom. Následne 17. októbra navštívila delegácia Hyundai Slovensko, pričom si prezrela lokalitu na výstavbu závodu v blízkosti Žiliny. Okrem lokality pri Žiline zvažoval Hyundai výstavbu aj pri Žatecku v Českej republike, v poľskom Dolnom Sliezsku a v Maďarsku. Do užšieho výberu však v novembri 2003 postúpila len Žilina a poľská lokalita.

Štátna pomoc pre Hyundai bola pre oboch účastníkov užšieho výberu, Slovensko aj Poľsko, limitovaná legislatívou Európskej únie na 15 % objemu investície. Podľa Ruska balík štátnej pomoci obsahuje účelové dotácie na nákup investičného majetku, finančné dotácie na rekvalifikáciu, ako aj podporu zamestnanosti. Žilinský kraj ponúkal automobilke Hyundai v rámci stimulov úľavy na dani z nehnuteľností, na dani z pozemkov, ako aj podporu v oblasti vzdelávania a zdravotníctva. Žilina investorom poskytne aj dočasné administratívne centrum. Takisto verejná doprava sa rozšíri až k územiu, na ktorom bude stáť závod. Do roku 2006 by mal štát taktiež dokončiť diaľničné prepojenie Žiliny a Bratislavy.

Žilinská regionálna komora Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) vypracovala aj katalóg potenciálnych subdodávateľov pre automobilový priemysel v Žiline a jej okruhu zhruba do 200 kilometrov. Zahŕňa 280 výrobcov komponentov a poskytovateľov služieb z celého Slovenska, ale aj 106 subjektov z Poľska a 80 z ČR. Podľa SOPK je Žilina pre automobilku vhodnou lokalitou aj preto, že až 183 z potenciálnych dodávateľov sídli v Žilinskom kraji.

Finančný objem investícií spojených s výstavbou nového závodu je podľa AFP 700 mil. eur. S výstavbou by sa malo začať už tento rok, uvádza sa vo vyhlásení dcérskej spoločnosti Hyundai, firmy Kia. Po dokončení v roku 2006 dosiahne kapacitu výroby 200 tis. vozidiel ročne. Závod by mal mať 2 400 zamestnancov. Investícia Hyundai však nezahŕňa iba výstavbu závodu, ale aj rozvoj všetkých nadväzujúcich odvetví. Výstavba závodu má zabezpečiť silnejúcu pozíciu automobilky na európskych trhoch.


(1 EUR = 40,484 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  2. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  3. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  4. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  5. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  6. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  7. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  8. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  9. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  10. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 412
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 675
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 144
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 873
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 5 761
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 681
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 601
  8. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 377
  9. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 3 020
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 2 946

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ešteže hokejisti z NHL našim na MS držia palce (Schutzov týždeň)

Počuli ste niekedy o inom parlamente v EÚ alebo na svete, kde sa ručne otvárajú listové zásielky ústavných činiteľov?

SVET

Trump: Myslel som si, že byť prezidentom bude ľahšie

Americký prezident pre Reuters bilancoval sto dní v úrade.

Neprehliadnite tiež

Kto koľko zarába? Slováci si zisťujú, aké platy ponúkajú firmy

Top odvetvím na Slovensku, kde si ľudia zisťovali platy najčastejšie, je IT sektor.

Fico pridáva zamestnancom, zaplatia to firmy. Pozrite sa, aké výhody majú ľudia získať

Príplatky za cestovanie za prácou či vyššia minimálna mzda.

Skylink mení svoje logo, zaplatí zaň do dvoch miliónov eur

Nové logo je inšpirované štylizovaným kaleidoskopom, ktorý má symbolizovať programovú pestrosť ponuky Skylink.

Šéf nemeckého Ifo bilancuje sto dní Donalda Trumpa vo funkcii

Clemens Fuest nepovažuje za veľmi pravdepodobné, že Trump začne obchodnú vojnu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop