Nova vás baví a niekedy aj suší

Praha 22. februára (TASR) - Sú takmer na nerozoznanie podobné - logá televízie Nova a kanadskej firmy rovnakého mena, ktorá vyrába teplovzdušné sušiče rúk a vlasov. Na modrú značku s červeným, špirálovito zatočeným písmenom "O" sa v Českej republike večer

čo večer pozerajú až 4 milióny ľudí. S dôverne známym obrázkom, ktorý vídajú v rohu obrazovky, sa pritom možno už v ten deň stretli. Trebárs v reštaurácii, keď si išli na toaletu opláchnuť ruky.

Nadnárodná spoločnosť Nova Hand Dryers vznikla už v roku 1983 v kanadskom Quebeku. Má svoje sídla aj v USA a Veľkej Británii a s viac ako 30 regionálnymi pobočkami vo svete patrí v obore medzi najväčšie firmy.

"Rovnaké logo ako kanadský výrobca sušičov? O tom vôbec nevieme. V živote som to nepočul," reagoval Martin Chalupský, hovorca spoločnosti CET 21, ktorá drží licenciu na vysielanie televízie Nova.

Aj keby ľudia o podobe log vedeli, podľa expertov sa nemusia znepokojovať. "Značiek, ktoré sa takto podobajú, stále pribúda," upozorňuje patentový zástupca Roman Vithous. "Častejšie je to u firiem, ktoré sa zaoberajú podobnou činnosťou. Tam to potom môže byť aj problém a záleží, ako je ktorá známka zaregistrovaná. V prípade tohoto loga však o žiadne porušenie zákona nejde. Nemožno predsa predpokladať, že by si zákazník zamenil sušič s televíznym programom."

Výrazná podoba loga českej firmy s ochrannou známkou zahraničnej spoločnosti nie je v ČR nijako výnimočná. "Prekvapenie" tohto druhu zažila napríklad Investiční a Poštovní banka, keď vyšlo najavo, že jej lev má dvojníka v Mexiku, kde ho ako označenie už 20 rokov používa stavebná firma Corev.

Pred rokom sa na rovnakú tému hovorilo o "usmievajúcej" sa značke nového mobilného operátora Oskar, ktorá sa nápadne blíži k stvárneniu loga nemeckého vydavateľstva BLV.

Ani v jednom prípade sa české firmy nemuseli vzdať svojej značky - práve preto, že nehrozilo, že by zahraničným spoločnostiam mohli akokoľvek konkurovať.

Šéfredaktor časopisu Marketing a Media Daniel Köppl v tejto súvislosti napriek tomu poznamenal, že u veľkých firiem - akými Nova aj Oskar sú - podobná vec predsa len prekvapí. "Spoločnosti, ktorá chce byť naozaj významná, by sa takáto vec nemala stať. Nepôvodné logo sa horšie presadzuje napríklad v zahraničí."

Roman Vithous, ktorý sa ochrannými známkami dlhodobo zaoberá, si myslí, že identické logo je zo všetkého najviac dôkazom neprofesionality jeho tvorcu. "Nemusí to byť úmysel. Pravdou ale je, že sa dizajnéri čas od času inšpirujú tým, čo niekde videli," hovorí.

Hodnoty najslávnejších ochranných známok sa počítajú v desiatkach či stovkách miliárd USD. Učebnica marketingu sa zmieňuje o klasickom loge firmy Coca-Cola - jeho cena podľa expertov prevyšuje vlastné imanie tejto spoločnosti.

Firmy, ktorým na ich značke záleží, si ju "pre istotu" nechávajú registrovať v každej krajine, kde ponúkajú svoje služby. Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 13 496
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 201
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 10 087
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 643
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 369
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 758
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 488
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 456
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 260
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 943

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Šéfka Bielej noci: Museli sme vysvetľovať, že nie sme rasisti

Festival vizuálneho umenia sa v Bratislave bude tretí raz.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.