Nova vás baví a niekedy aj suší

Praha 22. februára (TASR) - Sú takmer na nerozoznanie podobné - logá televízie Nova a kanadskej firmy rovnakého mena, ktorá vyrába teplovzdušné sušiče rúk a vlasov. Na modrú značku s červeným, špirálovito zatočeným písmenom "O" sa v Českej republike večer

čo večer pozerajú až 4 milióny ľudí. S dôverne známym obrázkom, ktorý vídajú v rohu obrazovky, sa pritom možno už v ten deň stretli. Trebárs v reštaurácii, keď si išli na toaletu opláchnuť ruky.

Nadnárodná spoločnosť Nova Hand Dryers vznikla už v roku 1983 v kanadskom Quebeku. Má svoje sídla aj v USA a Veľkej Británii a s viac ako 30 regionálnymi pobočkami vo svete patrí v obore medzi najväčšie firmy.

"Rovnaké logo ako kanadský výrobca sušičov? O tom vôbec nevieme. V živote som to nepočul," reagoval Martin Chalupský, hovorca spoločnosti CET 21, ktorá drží licenciu na vysielanie televízie Nova.

Aj keby ľudia o podobe log vedeli, podľa expertov sa nemusia znepokojovať. "Značiek, ktoré sa takto podobajú, stále pribúda," upozorňuje patentový zástupca Roman Vithous. "Častejšie je to u firiem, ktoré sa zaoberajú podobnou činnosťou. Tam to potom môže byť aj problém a záleží, ako je ktorá známka zaregistrovaná. V prípade tohoto loga však o žiadne porušenie zákona nejde. Nemožno predsa predpokladať, že by si zákazník zamenil sušič s televíznym programom."

Výrazná podoba loga českej firmy s ochrannou známkou zahraničnej spoločnosti nie je v ČR nijako výnimočná. "Prekvapenie" tohto druhu zažila napríklad Investiční a Poštovní banka, keď vyšlo najavo, že jej lev má dvojníka v Mexiku, kde ho ako označenie už 20 rokov používa stavebná firma Corev.

Pred rokom sa na rovnakú tému hovorilo o "usmievajúcej" sa značke nového mobilného operátora Oskar, ktorá sa nápadne blíži k stvárneniu loga nemeckého vydavateľstva BLV.

Ani v jednom prípade sa české firmy nemuseli vzdať svojej značky - práve preto, že nehrozilo, že by zahraničným spoločnostiam mohli akokoľvek konkurovať.

Šéfredaktor časopisu Marketing a Media Daniel Köppl v tejto súvislosti napriek tomu poznamenal, že u veľkých firiem - akými Nova aj Oskar sú - podobná vec predsa len prekvapí. "Spoločnosti, ktorá chce byť naozaj významná, by sa takáto vec nemala stať. Nepôvodné logo sa horšie presadzuje napríklad v zahraničí."

Roman Vithous, ktorý sa ochrannými známkami dlhodobo zaoberá, si myslí, že identické logo je zo všetkého najviac dôkazom neprofesionality jeho tvorcu. "Nemusí to byť úmysel. Pravdou ale je, že sa dizajnéri čas od času inšpirujú tým, čo niekde videli," hovorí.

Hodnoty najslávnejších ochranných známok sa počítajú v desiatkach či stovkách miliárd USD. Učebnica marketingu sa zmieňuje o klasickom loge firmy Coca-Cola - jeho cena podľa expertov prevyšuje vlastné imanie tejto spoločnosti.

Firmy, ktorým na ich značke záleží, si ju "pre istotu" nechávajú registrovať v každej krajine, kde ponúkajú svoje služby. Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 722
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 566
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 271
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 044
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 734
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 558
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 339
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 868
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 619
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 994

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop