SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Hyundai vyvoláva na Slovensku a v Poľsku úzkosť

BRATISLAVA 11. februára (SITA) - Len málo investorov dokáže znervózniť vlády štátov, avšak v Poľsku a na Slovensku je dosť úzkosti. Oba štáty sú totiž v záverečnej fáze boja o získanie investície juhokórejskej automobilky Hyundai. Podľa Financial Times je

pritom v hre veľa a to závod v hodnote 1,1 mld. eur, tisícky pracovných miesta a v prípade Poľska aj politická budúcnosť predstaviteľov vlády.

Investícia Hyundaiu je ďalšou z vlny investícií v strednej Európe, ktorú prilákali nízke mzdové náklady, kvalifikovaná pracovná sila a zlepšujúce sa zväzky s bohatými krajinami západnej Európy. "Väčšina investícií automobilového priemyslu smeruje do tohto regiónu," uviedol pre Financial Times predstaviteľ Hyundaiu Oles Gadacz. Závod Hyundaiu je obrovskou cenou pre víťaza tohto boja a v prípade Poľska aj možnosť zastaviť sériu neúspechov, ktorá spôsobuje nervozitu v menšinovej ľavicovej vláde premiéra Leszeka Millera. V priebehu 90-tych rokov totiž malo Poľsko reputáciu stredoeurópskeho ekonomického tigra, pričom Slovensko sa pasovalo s autoritatívnym režimom vlády Vladimíra Mečiara a "obstarožnou zhrdzavenou ekonomikou".

Skryť Vypnúť reklamu

V roku 2000 však Poľsku došiel dych pri realizácii reforiem a ekonomika stagnovala. Medzitým Slovensko odsunulo Mečiara nabok, transformovalo svoju ekonomiku a zreformovalo pracovný trh. "Za posledné roky spravila slovenská vláda výbornú prácu pri zviditeľňovaní krajiny. Poľsko jednoducho nemá tú istú reputáciu krajiny priateľskej pre investície," uviedol partner PriceWaterhouseCoopers v Prahe, Matthew Pottle.

Ako signál klesajúcej atraktivity Poľska sa automobilky Toyota a PSA Peugeot-Citroën napriek pôvodným plánom rozhodli postaviť svoje závody inde. Závod PSA v hodnote 700 mil. eur, ktorý dokončia pri Trnave na Slovensku v roku 2006, ročne vyprodukuje 300 tis. áut. Toyota a PSA sa v roku 2002 spoločne rozhodli investovať 1,5 mld. eur do závodu pri Kolíne v Českej republike.

Skryť Vypnúť reklamu

Varšava tvrdí, že pochopila odkaz vyslaný týmito dvoma neúspechmi. Poľská investičná agentúra PAIZ vypracovala štúdiu o problémoch, ktoré mali investori v Poľsku. Jedným z významných problémov boli neustále sa meniace daňové zákony a byrokrati, ktorí často rozdielne interpretovali daňovú legislatívu. "Chcem vyrábať autá a nie tráviť čas na ministerstvách," sťažuje sa šéf poľskej divízie General Motors Romuald Rytwinski, s ktorým pred definitívnym rozhodnutím o svojich investíciách rokovala aj Toyota a PSA.

V prípade Slovenska je podľa Financial Times v hre taktiež veľa. Minister hospodárstva SR Pavol Rusko v októbri prepustil šéfa Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) práve kvôli údajnej neschopnosti predať Slovensko ako potenciálnu lokalitu výstavby Hyundaiu. Následne Rusko sám letel do Južnej Kórei a po návrate tvrdil, že jedine jeho intervencia udržala SR v súťaži o investíciu. Zároveň osobne prevzal vyjednávania s Hyundaiom.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 093
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 831
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 146
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 224
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 783
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 678
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 568
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 469
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 449
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 320
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Daniel Lipšic.

Krajniak a Lipšic sa poznajú dekády.

11 h

Má Lipšic špeciálne zaobchádzanie?

8 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Francúzsko podporuje Grécko v spore o námorné hranice v Egejskom a Stredozemnom mori.

10 h
Ilustračná fotografia.

Automobilka musí odškodniť majiteľov áut s nelegálnym softvérom.

11 h
Ilustračné foto

Koncern Alphabet sa k správe zatiaľ nevyjadril.

11 h
Ilustračná fotografia.

Žiadateľ musí splniť niekoľko podmienok.

12 h