Hyundai vyvoláva na Slovensku a v Poľsku úzkosť

BRATISLAVA 11. februára (SITA) - Len málo investorov dokáže znervózniť vlády štátov, avšak v Poľsku a na Slovensku je dosť úzkosti. Oba štáty sú totiž v záverečnej fáze boja o získanie investície juhokórejskej automobilky Hyundai. Podľa Financial Times je

pritom v hre veľa a to závod v hodnote 1,1 mld. eur, tisícky pracovných miesta a v prípade Poľska aj politická budúcnosť predstaviteľov vlády.

Investícia Hyundaiu je ďalšou z vlny investícií v strednej Európe, ktorú prilákali nízke mzdové náklady, kvalifikovaná pracovná sila a zlepšujúce sa zväzky s bohatými krajinami západnej Európy. "Väčšina investícií automobilového priemyslu smeruje do tohto regiónu," uviedol pre Financial Times predstaviteľ Hyundaiu Oles Gadacz. Závod Hyundaiu je obrovskou cenou pre víťaza tohto boja a v prípade Poľska aj možnosť zastaviť sériu neúspechov, ktorá spôsobuje nervozitu v menšinovej ľavicovej vláde premiéra Leszeka Millera. V priebehu 90-tych rokov totiž malo Poľsko reputáciu stredoeurópskeho ekonomického tigra, pričom Slovensko sa pasovalo s autoritatívnym režimom vlády Vladimíra Mečiara a "obstarožnou zhrdzavenou ekonomikou".

V roku 2000 však Poľsku došiel dych pri realizácii reforiem a ekonomika stagnovala. Medzitým Slovensko odsunulo Mečiara nabok, transformovalo svoju ekonomiku a zreformovalo pracovný trh. "Za posledné roky spravila slovenská vláda výbornú prácu pri zviditeľňovaní krajiny. Poľsko jednoducho nemá tú istú reputáciu krajiny priateľskej pre investície," uviedol partner PriceWaterhouseCoopers v Prahe, Matthew Pottle.

Ako signál klesajúcej atraktivity Poľska sa automobilky Toyota a PSA Peugeot-Citroën napriek pôvodným plánom rozhodli postaviť svoje závody inde. Závod PSA v hodnote 700 mil. eur, ktorý dokončia pri Trnave na Slovensku v roku 2006, ročne vyprodukuje 300 tis. áut. Toyota a PSA sa v roku 2002 spoločne rozhodli investovať 1,5 mld. eur do závodu pri Kolíne v Českej republike.

Varšava tvrdí, že pochopila odkaz vyslaný týmito dvoma neúspechmi. Poľská investičná agentúra PAIZ vypracovala štúdiu o problémoch, ktoré mali investori v Poľsku. Jedným z významných problémov boli neustále sa meniace daňové zákony a byrokrati, ktorí často rozdielne interpretovali daňovú legislatívu. "Chcem vyrábať autá a nie tráviť čas na ministerstvách," sťažuje sa šéf poľskej divízie General Motors Romuald Rytwinski, s ktorým pred definitívnym rozhodnutím o svojich investíciách rokovala aj Toyota a PSA.

V prípade Slovenska je podľa Financial Times v hre taktiež veľa. Minister hospodárstva SR Pavol Rusko v októbri prepustil šéfa Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) práve kvôli údajnej neschopnosti predať Slovensko ako potenciálnu lokalitu výstavby Hyundaiu. Následne Rusko sám letel do Južnej Kórei a po návrate tvrdil, že jedine jeho intervencia udržala SR v súťaži o investíciu. Zároveň osobne prevzal vyjednávania s Hyundaiom.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 836
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 226
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 534
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 182
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 5 421
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 406
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 292
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 914
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 724
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 033

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Neprehliadnite tiež

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop