pritom v hre veľa a to závod v hodnote 1,1 mld. eur, tisícky pracovných miesta a v prípade Poľska aj politická budúcnosť predstaviteľov vlády.
Investícia Hyundaiu je ďalšou z vlny investícií v strednej Európe, ktorú prilákali nízke mzdové náklady, kvalifikovaná pracovná sila a zlepšujúce sa zväzky s bohatými krajinami západnej Európy. "Väčšina investícií automobilového priemyslu smeruje do tohto regiónu," uviedol pre Financial Times predstaviteľ Hyundaiu Oles Gadacz. Závod Hyundaiu je obrovskou cenou pre víťaza tohto boja a v prípade Poľska aj možnosť zastaviť sériu neúspechov, ktorá spôsobuje nervozitu v menšinovej ľavicovej vláde premiéra Leszeka Millera. V priebehu 90-tych rokov totiž malo Poľsko reputáciu stredoeurópskeho ekonomického tigra, pričom Slovensko sa pasovalo s autoritatívnym režimom vlády Vladimíra Mečiara a "obstarožnou zhrdzavenou ekonomikou".
V roku 2000 však Poľsku došiel dych pri realizácii reforiem a ekonomika stagnovala. Medzitým Slovensko odsunulo Mečiara nabok, transformovalo svoju ekonomiku a zreformovalo pracovný trh. "Za posledné roky spravila slovenská vláda výbornú prácu pri zviditeľňovaní krajiny. Poľsko jednoducho nemá tú istú reputáciu krajiny priateľskej pre investície," uviedol partner PriceWaterhouseCoopers v Prahe, Matthew Pottle.
Ako signál klesajúcej atraktivity Poľska sa automobilky Toyota a PSA Peugeot-Citroën napriek pôvodným plánom rozhodli postaviť svoje závody inde. Závod PSA v hodnote 700 mil. eur, ktorý dokončia pri Trnave na Slovensku v roku 2006, ročne vyprodukuje 300 tis. áut. Toyota a PSA sa v roku 2002 spoločne rozhodli investovať 1,5 mld. eur do závodu pri Kolíne v Českej republike.
Varšava tvrdí, že pochopila odkaz vyslaný týmito dvoma neúspechmi. Poľská investičná agentúra PAIZ vypracovala štúdiu o problémoch, ktoré mali investori v Poľsku. Jedným z významných problémov boli neustále sa meniace daňové zákony a byrokrati, ktorí často rozdielne interpretovali daňovú legislatívu. "Chcem vyrábať autá a nie tráviť čas na ministerstvách," sťažuje sa šéf poľskej divízie General Motors Romuald Rytwinski, s ktorým pred definitívnym rozhodnutím o svojich investíciách rokovala aj Toyota a PSA.
V prípade Slovenska je podľa Financial Times v hre taktiež veľa. Minister hospodárstva SR Pavol Rusko v októbri prepustil šéfa Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) práve kvôli údajnej neschopnosti predať Slovensko ako potenciálnu lokalitu výstavby Hyundaiu. Následne Rusko sám letel do Južnej Kórei a po návrate tvrdil, že jedine jeho intervencia udržala SR v súťaži o investíciu. Zároveň osobne prevzal vyjednávania s Hyundaiom.