Hyundai vyvoláva na Slovensku a v Poľsku úzkosť

BRATISLAVA 11. februára (SITA) - Len málo investorov dokáže znervózniť vlády štátov, avšak v Poľsku a na Slovensku je dosť úzkosti. Oba štáty sú totiž v záverečnej fáze boja o získanie investície juhokórejskej automobilky Hyundai. Podľa Financial Times je

pritom v hre veľa a to závod v hodnote 1,1 mld. eur, tisícky pracovných miesta a v prípade Poľska aj politická budúcnosť predstaviteľov vlády.

Investícia Hyundaiu je ďalšou z vlny investícií v strednej Európe, ktorú prilákali nízke mzdové náklady, kvalifikovaná pracovná sila a zlepšujúce sa zväzky s bohatými krajinami západnej Európy. "Väčšina investícií automobilového priemyslu smeruje do tohto regiónu," uviedol pre Financial Times predstaviteľ Hyundaiu Oles Gadacz. Závod Hyundaiu je obrovskou cenou pre víťaza tohto boja a v prípade Poľska aj možnosť zastaviť sériu neúspechov, ktorá spôsobuje nervozitu v menšinovej ľavicovej vláde premiéra Leszeka Millera. V priebehu 90-tych rokov totiž malo Poľsko reputáciu stredoeurópskeho ekonomického tigra, pričom Slovensko sa pasovalo s autoritatívnym režimom vlády Vladimíra Mečiara a "obstarožnou zhrdzavenou ekonomikou".

V roku 2000 však Poľsku došiel dych pri realizácii reforiem a ekonomika stagnovala. Medzitým Slovensko odsunulo Mečiara nabok, transformovalo svoju ekonomiku a zreformovalo pracovný trh. "Za posledné roky spravila slovenská vláda výbornú prácu pri zviditeľňovaní krajiny. Poľsko jednoducho nemá tú istú reputáciu krajiny priateľskej pre investície," uviedol partner PriceWaterhouseCoopers v Prahe, Matthew Pottle.

Ako signál klesajúcej atraktivity Poľska sa automobilky Toyota a PSA Peugeot-Citroën napriek pôvodným plánom rozhodli postaviť svoje závody inde. Závod PSA v hodnote 700 mil. eur, ktorý dokončia pri Trnave na Slovensku v roku 2006, ročne vyprodukuje 300 tis. áut. Toyota a PSA sa v roku 2002 spoločne rozhodli investovať 1,5 mld. eur do závodu pri Kolíne v Českej republike.

Varšava tvrdí, že pochopila odkaz vyslaný týmito dvoma neúspechmi. Poľská investičná agentúra PAIZ vypracovala štúdiu o problémoch, ktoré mali investori v Poľsku. Jedným z významných problémov boli neustále sa meniace daňové zákony a byrokrati, ktorí často rozdielne interpretovali daňovú legislatívu. "Chcem vyrábať autá a nie tráviť čas na ministerstvách," sťažuje sa šéf poľskej divízie General Motors Romuald Rytwinski, s ktorým pred definitívnym rozhodnutím o svojich investíciách rokovala aj Toyota a PSA.

V prípade Slovenska je podľa Financial Times v hre taktiež veľa. Minister hospodárstva SR Pavol Rusko v októbri prepustil šéfa Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) práve kvôli údajnej neschopnosti predať Slovensko ako potenciálnu lokalitu výstavby Hyundaiu. Následne Rusko sám letel do Južnej Kórei a po návrate tvrdil, že jedine jeho intervencia udržala SR v súťaži o investíciu. Zároveň osobne prevzal vyjednávania s Hyundaiom.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 8 812
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 8 236
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 321
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 193
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 315
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 128
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 628
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 203
  9. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 008
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 924

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ako sa pije a žije v banskom kraji, keď bane miznú

Tak ich tu vnímajú. Ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom baníckom kraji.

KOMENTÁRE

Danko ukazuje ďalšie svoje limity

U Danka sa hrdosť stratila v bozkoch na výložkách.

Neprehliadnite tiež

Siemens nebude štátnym ruským firmám dodávať zariadenia na výrobu elektriny

Siemens zastavuje dodávky energetických zariadení ruským firmám

Česi vyviezli vlani zbrane za rekordnú sumu. Najviac ich smerovalo do Iraku

Česko vyviezlo minulý rok zbraní a vojenského materiálu za 698,92 milióna eur.

Pellegrini nesúhlasí s návrhom od Kažimíra. E-schránka na dane je zbytočnosť

Vicepremiér vo svojom stanovisku zdôvodnil, prečo s návrhom, ktorý sa priamo týka asi 300-tisíc živnostníkov, nesúhlasí.

Vanilku si už šéfkuchári nemôžu dovoliť. Madagaskar špekuluje s jej cenou

V posledných rokoch cena vanilky astronomicky rástla. Je jej málo a podnikatelia môžu s cenou špekulovať.