Hyundai vyvoláva na Slovensku a v Poľsku úzkosť

BRATISLAVA 11. februára (SITA) - Len málo investorov dokáže znervózniť vlády štátov, avšak v Poľsku a na Slovensku je dosť úzkosti. Oba štáty sú totiž v záverečnej fáze boja o získanie investície juhokórejskej automobilky Hyundai. Podľa Financial Times je

pritom v hre veľa a to závod v hodnote 1,1 mld. eur, tisícky pracovných miesta a v prípade Poľska aj politická budúcnosť predstaviteľov vlády.

Investícia Hyundaiu je ďalšou z vlny investícií v strednej Európe, ktorú prilákali nízke mzdové náklady, kvalifikovaná pracovná sila a zlepšujúce sa zväzky s bohatými krajinami západnej Európy. "Väčšina investícií automobilového priemyslu smeruje do tohto regiónu," uviedol pre Financial Times predstaviteľ Hyundaiu Oles Gadacz. Závod Hyundaiu je obrovskou cenou pre víťaza tohto boja a v prípade Poľska aj možnosť zastaviť sériu neúspechov, ktorá spôsobuje nervozitu v menšinovej ľavicovej vláde premiéra Leszeka Millera. V priebehu 90-tych rokov totiž malo Poľsko reputáciu stredoeurópskeho ekonomického tigra, pričom Slovensko sa pasovalo s autoritatívnym režimom vlády Vladimíra Mečiara a "obstarožnou zhrdzavenou ekonomikou".

V roku 2000 však Poľsku došiel dych pri realizácii reforiem a ekonomika stagnovala. Medzitým Slovensko odsunulo Mečiara nabok, transformovalo svoju ekonomiku a zreformovalo pracovný trh. "Za posledné roky spravila slovenská vláda výbornú prácu pri zviditeľňovaní krajiny. Poľsko jednoducho nemá tú istú reputáciu krajiny priateľskej pre investície," uviedol partner PriceWaterhouseCoopers v Prahe, Matthew Pottle.

Ako signál klesajúcej atraktivity Poľska sa automobilky Toyota a PSA Peugeot-Citroën napriek pôvodným plánom rozhodli postaviť svoje závody inde. Závod PSA v hodnote 700 mil. eur, ktorý dokončia pri Trnave na Slovensku v roku 2006, ročne vyprodukuje 300 tis. áut. Toyota a PSA sa v roku 2002 spoločne rozhodli investovať 1,5 mld. eur do závodu pri Kolíne v Českej republike.

Varšava tvrdí, že pochopila odkaz vyslaný týmito dvoma neúspechmi. Poľská investičná agentúra PAIZ vypracovala štúdiu o problémoch, ktoré mali investori v Poľsku. Jedným z významných problémov boli neustále sa meniace daňové zákony a byrokrati, ktorí často rozdielne interpretovali daňovú legislatívu. "Chcem vyrábať autá a nie tráviť čas na ministerstvách," sťažuje sa šéf poľskej divízie General Motors Romuald Rytwinski, s ktorým pred definitívnym rozhodnutím o svojich investíciách rokovala aj Toyota a PSA.

V prípade Slovenska je podľa Financial Times v hre taktiež veľa. Minister hospodárstva SR Pavol Rusko v októbri prepustil šéfa Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) práve kvôli údajnej neschopnosti predať Slovensko ako potenciálnu lokalitu výstavby Hyundaiu. Následne Rusko sám letel do Južnej Kórei a po návrate tvrdil, že jedine jeho intervencia udržala SR v súťaži o investíciu. Zároveň osobne prevzal vyjednávania s Hyundaiom.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 757
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 014
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 104
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 730
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 594
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 435
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 079
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 031
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 846
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 626

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.