OECD: SR musí zracionalizovať verejné výdavky

BRATISLAVA 10. februára (SITA) - Slovensko musí podľa Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) zracionalizovať verejné výdavky. Ako sa ďalej uvádza v správe OECD, Slovensko by malo zredukovať rozpočtové výdavky a zamerať finančné zdroje na o

blasti s vyššou prioritou. Aby bola fiškálna konsolidácia kompatibilná s potrebným posilnením verejných služieb a infraštruktúry, pre SR je potrebný pri tvorbe rozpočtov takzvaný "prístup orientácie na výsledky".

Pre oblasť reformy verejného sektora uviedla OECD v správe viaceré odporúčania. Slovensko by malo zahrnúť do strednodobého fiškálneho rámca plán výdavkov, definovaný v reálnych podmienkach. Tento plán výdavkov musí byť determinovaný na báze konzervatívnych odhadov ekonomického rastu a daňových príjmov. Plán výdavkov by mal byť záväzný v maximálne možnej miere a mal by sa prezentovať ako základný element v strednodobých ekonomických odhadoch, prezentovaných Európskej únii (EÚ). Vláda by mala ďalej revidovať všetky výdavkové programy. Kabinet by mal naďalej pokračovať v pláne zlepšovania sociálnych a dôchodkových systémov. Podľa OECD krajina dosiahla dôležitý pokrok v rámci dôchodkovej reformy, ktorý by mal pomôcť zmierniť strednodobé tlaky na dôchodkový systém. SR by sa mala zamerať na postupné zvýšenie štandardného veku odchodu do dôchodku na 65 rokov.

Podľa OECD by SR mala v rámci všetkých procesov tvorby rozpočtu, finančnej kontroly a auditu zaviesť takzvanú "kultúru orientácie na výsledkov". OECD tiež odporúča Slovensku použiť privatizačné príjmy na redukciu dlhu a na dôchodkovú reformu, ako aj finančne posilniť fond solidarity. SR by mala vypracovať aj dlhodobý národný plán rozvoja infraštruktúry, definovať ciele rozvoja sietí v oblasti železničnej, cestnej, leteckej a riečnej dopravy a telekomunikácií. Tento plán by sa mal integrovať s európskymi plánmi rozvoja sietí. Je potrebné tiež zlepšiť spoluprácu so susednými krajinami v rámci rozvoja cezhraničných dopravných sietí.

SR by mala riešiť problém neefektívnosti štátnych podnikov tým, že ich plne vystaví tlakom trhovej konkurencie a súkromného vlastníctva. Je dôležitá tiež separátna privatizácia nákladnej divízie železničnej spoločnosti kvalifikovanému medzinárodnému operátorovi a povzbudenie konkurencie v rámci služieb osobnej železničnej dopravy. OECD tiež odporúča Slovensku upraviť kapacity v rámci verejných služieb, čo sa týka zamestnancov a priestorov. Je dôležité použiť časť rozpočtových prostriedkov, vzniknutých následkom úprav kapacít v štátnej správe, na zvýšenie miezd a odmien s cieľom udržať a prijímať vysoko kvalitných pracovníkov. Nevyhnutná je motivácia pracovníkov, ako aj preškoľovanie tých, ktorí majú zastaralé zručnosti. Tvorba nových pracovných miest v tejto oblasti by mala byť prehľadnejšia a mala by sa zlepšiť koordinácia medzi rezortmi. V službách, financovaných z rozpočtu, by mal štát uplatňovať princíp konkurencie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 257
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 756
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 165
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 086
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 942
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 503
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 392
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 831
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 581
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 973

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

SVET

Čo týždeň, to škandál. Trump začal najhoršie v histórii

Nový prezident je najmenej populárny čerstvý šéf Bieleho domu.

Neprehliadnite tiež

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop