J. Figeľ dúfa, že členov EÚ, ktorí otvoria svoj pracovný trh, bude viac

Bratislava 5. februára (TASR) - Predseda parlamentného zahraničného výboru Ján Figeľ dúfa, že napriek aktuálne zverejneným zámerom viacerých členských ...

Bratislava 5. februára (TASR) - Predseda parlamentného zahraničného výboru Ján Figeľ dúfa, že napriek aktuálne zverejneným zámerom viacerých členských krajín EÚ uplatňovať rôzne obmedzenia voľného pohybu osôb, budú aj také, ktoré svoje trhy práce sprístupnia hneď po rozšírení.

Zmenu postoja krajín, ktoré ešte pred časom deklarovali, že nemajú problém s otvorením svojich pracovných trhov, pritom bývalý hlavný vyjednávač s EÚ pripisuje silnejúcim politickým tlakom v ich vnútri.

"Chcel by som však vyjadriť nádej, že bude viacero pozitívnych príkladov, ktoré potvrdia neoprávnenosť obáv v iných štátoch a budú slúžiť ako inšpirácia pre terajšiu európsku 15-ku," povedal v rozhovore pre TASR. V tomto smere spomenul Grécko, Taliansko, Dánsko, Veľkú Britániu, či Írsko, ktoré predtým avizovali ochotu liberalizovať svoje pracovné trhy a zatiaľ sa definitívne nevyjadrili.

Ostatné krajiny už oznámili rôzne prekážky, ktoré plánujú voči záujemcom o prácu z nových členských krajín únie, vrátane Slovenska, uplatniť. "V Nemecku a Rakúsku, ktoré boli iniciátormi týchto opatrení, sa dá s istotou očakávať zavedenie najskôr dvojročného, a neskôr zrejme aj predĺženého prechodného obdobia," skonštatoval Figeľ. Podobne plánujú dvojročné obdobie, počas ktorého budú naďalej prijímať pracovníkov z pristupujúcich krajín podľa svojich vnútroštátnych pravidiel, uplatniť aj Belgicko, Luxembursko, Portugalsko, Fínsko a Španielsko, to však s výnimkou ľudí zamestnaných na maximálne polročné sezónne práce. "Francúzsko podobne zvažuje uzavretie bilaterálnych dohôd s novými krajinami, ktoré by umožnili uvoľniť niektoré profesie a bez obmedzení zamestnávať napríklad mladých odborníkov," opísal ďalej aktuálnu situáciu Figeľ. Holandská vláda zasa podľa neho v januári tohto roka rozhodla o určení kvóty v objeme 22 000 ročne pre ľudí z nových krajín a minimálne dvojročné obmedzenie zamestnávania osôb z terajších desiatich kandidátskych krajín oznámilo aj doteraz liberálne sa prezentujúce Švédsko.

Zmenu postoja viacerých krajín, ktoré približne pred rokom a pol deklarovali, že nemajú problém s otvorením svojich pracovných trhov, pritom bývalý hlavný vyjednávač s EÚ pripisuje silnejúcim politickým pohľadom v ich vnútri. "Potláčajú ekonomickú realitu, ktorá ukazuje, že pracovný trh západných krajín si žiada väčšiu flexibilitu. Už teraz, keď sa spájali trhy asociovaných a členských krajín, organizovali niektoré krajiny nábor pracovných síl z určitých profesií," zdôvodnil Figeľ. Druhou príčinou zvyšujúcej sa opatrnosti európskej 15-ky však podľa neho môže byť aj skutočnosť, že vstup desiatich nových krajín sa približuje. "Realizácia vážnych zmien sa vždy ľahšie vníma, kým sú v diaľke. Približovanie dátumu rozšírenia ale znamená objavovanie detailnejších súvislostí," domnieva sa.

Figeľ však dúfa, že namiesto politických kalkulácií nakoniec prevládnu "objektívne a rozumné názory". "Ak bude rozšírená únia viac otvorená dovnútra, ale aj navonok, stane sa vitálnejším hospodárskym a silnejším aktérom v medzinárodných hospodárskych vzťahoch," zdôraznil predseda. V opačnom prípade, ako varoval, sa okrem ďalších negatívnych konzekvencií vytvára priestor pre čiernu prácu a zneužívanie situácie.

Definitívne stanoviská jednotlivých krajín v otázke ochrany trhu práce, ako dodal, však budú známe až tesne pred 1. májom tohto roka.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 521
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 459
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 286
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 848
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 955
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 334
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 305
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 085
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 031
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 615

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.