SME
Nedeľa, 16. máj, 2021 | Meniny má SvetozárKrížovkyKrížovky

Rozšírením EÚ vzrastie aj význam Dunaja

Viedeň 3. februára (TASR) - Rozšírením Európskej únie v tomto roku vzrastie aj význam Dunaja ako dopravnej tepny, ktorá na svojej 3000-kilometrovej trase ...

Viedeň 3. februára (TASR) - Rozšírením Európskej únie v tomto roku vzrastie aj význam Dunaja ako dopravnej tepny, ktorá na svojej 3000-kilometrovej trase spája bezprostredne deväť krajín a cez Čierne more je bránou do sveta.

Dopravný potenciál Dunaja sa využíva zatiaľ veľmi slabo. Na rakúskom 360-kilometrovom úseku sa v roku 2002 prepravilo 12 miliónov ton nákladu a v porovnaní s predchádzajúcim rokom sa tonáž prepraveného nákladu zvýšila o 6 %. Avšak celková hmotnosť nákladov prepravených po cestách, koľajniciach a vode dosiahla v tom istom roku 400 miliónov ton.

Skryť Vypnúť reklamu

Rakúsky denník Die Presse uvádza, že preprava po Dunaji ešte stále pociťuje dôsledky vojnového konfliktu v bývalej Juhoslávii. Hlavnou prekážkou je pontónový most v Novom Sade, ktorý od roku 1999 zabezpečuje spojenie medzi dvoma časťami tohto rozdeleného srbského mesta. Most sa rozpája ešte stále len trikrát do týždňa, aby sa uvoľnila cesta čakajúcim lodiam. Prevádzkovatelia pontónového mosta vyberajú vysoké poplatky za prechod lodí cez túto umelo vytvorenú úžinu.

Hoci nový most v Novom Sade mal už stáť a byť v prevádzke, stále zostáva len ideou na papieri.

Lodná preprava na Dunaji sa veľmi nezvýšila ani po otvorení kanálu Dunaj - Rýn. Problém je v tom, že kým po dobre vyťaženom Rýne plávajú lode s ponorom do štyroch metrov, na Dunaji ich ponor môže byť v prípade dobrého vodostavu maximálne 2,5 metra. Tento rozdiel znamená, že lode z Rýna môžu po Dunaji plávať len s polovičnou tonážou.

Skryť Vypnúť reklamu

V Nemecku, najmä v Bavorsku, ale i v Rakúsku sa ekológovia bránia prehĺbeniu koryta rieky. Argumentujú, že nie rieka sa má prispôsobiť lodiam, ale že to musí byť naopak.

Význam Dunaja by mohlo zvýšiť aj budovanie spracovateľských závodov neďaleko brehov rieky. Každé prekladanie tovarov a ich doprava hlbšie do vnútrozemia totiž znižuje efektívnosť prepravy po vode v porovnaní s konkurenciou, najmä železnicou.

Prognostici z oblasti prepravy po Dunaji uvádzajú, že do roku 2015 dosiahne tonáž nákladov okolo 30 miliónov ton, kým v roku 2002 bol zmluvne dohodnutý tento objem na štyri milióny ton. Na európsku veľrieku sa presunie preprava nákladov, na ktoré by bolo treba milión nákladných vozidiel. Kým sa tak stane, bude treba okrem iného dosiahnuť, aby lode na celom rakúskom úseku Dunaja mohli stále plávať s ponorom najmenej 2,5 metra. Rovnako bude musieť byť prehĺbené riečisko aj medzi Viedňou a Bratislavou.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  3. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  4. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  5. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  6. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  7. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  8. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  9. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  10. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  1. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  2. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  3. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  4. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  5. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  6. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  8. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  9. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  10. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 16 450
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 12 625
  3. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 10 247
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 374
  5. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 7 686
  6. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 134
  7. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 6 805
  8. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 357
  9. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 192
  10. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 5 447
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Návrh z dielne vicepremiéra spôsobil mimoriadny rozruch.

14. máj
Oligarcha Andrej Babiš.

Babiš mladší už únos súdne riešiť nechce. Nedôveruje českej polícii.

7 h
Makroekonóm VÚB banky Michal Lehuta.

V dobiehaní Západu zaostávame, upozorňuje analytik Michal Lehuta.

14. máj
Autorská strana Evy Borušovičovej

Tajné miesta povál a rodov

Ilustračné foto.

Mohlo by sa zdať, že celá táto výprava bola lekciou o pominuteľnosti a histórii.

14. máj

Neprehliadnite tiež

Vinice v meste Villenave-d'Ornon na juhozápade Francúzska.

Veľké škody utrpeli aj ovocné sady a polia s cukrovou repou.

8 h
Letisková hala na Letisku M. R. Štefánika v Bratislave.

Cieľom zmien má byť, aby v budúcnosti už k zmenám v počte pracovníkov nedochádzalo.

10 h
V Grécku už pristáli prvé lietadlá. Na snímke cestujúci z Hannoveru čakajú na svoju batožinu na medzinárodnom letisku v Heraklione na gréckom ostrove Kréta.

Tradične sa cestovný ruch podieľa na výkone gréckej ekonomiky takmer 20 percentami. Koronakríza to však zmenila.

13 h
Budova ministerstvo hospodárstva na Mierovej ulici.

Budovu ministerstvo radšej predá.

14 h