Rozšírením EÚ vzrastie aj význam Dunaja

Viedeň 3. februára (TASR) - Rozšírením Európskej únie v tomto roku vzrastie aj význam Dunaja ako dopravnej tepny, ktorá na svojej 3000-kilometrovej trase ...

Viedeň 3. februára (TASR) - Rozšírením Európskej únie v tomto roku vzrastie aj význam Dunaja ako dopravnej tepny, ktorá na svojej 3000-kilometrovej trase spája bezprostredne deväť krajín a cez Čierne more je bránou do sveta.

Dopravný potenciál Dunaja sa využíva zatiaľ veľmi slabo. Na rakúskom 360-kilometrovom úseku sa v roku 2002 prepravilo 12 miliónov ton nákladu a v porovnaní s predchádzajúcim rokom sa tonáž prepraveného nákladu zvýšila o 6 %. Avšak celková hmotnosť nákladov prepravených po cestách, koľajniciach a vode dosiahla v tom istom roku 400 miliónov ton.

Rakúsky denník Die Presse uvádza, že preprava po Dunaji ešte stále pociťuje dôsledky vojnového konfliktu v bývalej Juhoslávii. Hlavnou prekážkou je pontónový most v Novom Sade, ktorý od roku 1999 zabezpečuje spojenie medzi dvoma časťami tohto rozdeleného srbského mesta. Most sa rozpája ešte stále len trikrát do týždňa, aby sa uvoľnila cesta čakajúcim lodiam. Prevádzkovatelia pontónového mosta vyberajú vysoké poplatky za prechod lodí cez túto umelo vytvorenú úžinu.

Hoci nový most v Novom Sade mal už stáť a byť v prevádzke, stále zostáva len ideou na papieri.

Lodná preprava na Dunaji sa veľmi nezvýšila ani po otvorení kanálu Dunaj - Rýn. Problém je v tom, že kým po dobre vyťaženom Rýne plávajú lode s ponorom do štyroch metrov, na Dunaji ich ponor môže byť v prípade dobrého vodostavu maximálne 2,5 metra. Tento rozdiel znamená, že lode z Rýna môžu po Dunaji plávať len s polovičnou tonážou.

V Nemecku, najmä v Bavorsku, ale i v Rakúsku sa ekológovia bránia prehĺbeniu koryta rieky. Argumentujú, že nie rieka sa má prispôsobiť lodiam, ale že to musí byť naopak.

Význam Dunaja by mohlo zvýšiť aj budovanie spracovateľských závodov neďaleko brehov rieky. Každé prekladanie tovarov a ich doprava hlbšie do vnútrozemia totiž znižuje efektívnosť prepravy po vode v porovnaní s konkurenciou, najmä železnicou.

Prognostici z oblasti prepravy po Dunaji uvádzajú, že do roku 2015 dosiahne tonáž nákladov okolo 30 miliónov ton, kým v roku 2002 bol zmluvne dohodnutý tento objem na štyri milióny ton. Na európsku veľrieku sa presunie preprava nákladov, na ktoré by bolo treba milión nákladných vozidiel. Kým sa tak stane, bude treba okrem iného dosiahnuť, aby lode na celom rakúskom úseku Dunaja mohli stále plávať s ponorom najmenej 2,5 metra. Rovnako bude musieť byť prehĺbené riečisko aj medzi Viedňou a Bratislavou.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 8 767
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 354
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 440
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 370
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 016
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 437
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 4 949
  8. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 086
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 001
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 707

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Z Petrohradu do Pekingu. Podpredsedníčka úradu zo Smeru spoznáva svet za štátne

Vitteková išla na kontrolnú cestu do Číny, hoci nie je inšpektorka.

KOMENTÁRE

Kazašský lovec pôjde radšej do hôr ako na otcov pohreb

Bashahan, kazašský lovec, ktorý používa na lov orly skalné.

KOMENTÁRE

Mrazy trápia lastovičky aj ovocné stromy. Oteplí sa?

V zlom počasí sa sťahovavé vtáky utiahnu tam, kde majú dostatok potravy.

Neprehliadnite tiež

Dopyt po starších bytoch v okrajových častiach Bratislavy stúpol

Jednotková cena starších bytov v Bratislave sa znížila.

Otcovia dostanú po narodení dieťaťa platené voľno. Koľko bude trvať?

Voľno pre otcov sa snaží presadiť Európska komisia, už o ňom hovorí aj premiér Fico.

Ficovi sa myšlienka trinásteho platu páči, bude o nej diskutovať

Šéf koaličnej SNS a parlamentu Andrej Danko chce firmám nakázať, aby zamestnancom vyplácali plat navyše.

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojujú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop