„K ekonomickému rozšíreniu únie už dávno prišlo,“ vyhlásili zástupcovia federácie obchodných komôr v Nemecku. Nemecký výrobca automobilov Volkswagen kúpil, napríklad, svojho českého rivala Škoda už v roku 1991 a v súčasnosti vyrába 13 percent svojich áut v krajinách strednej a východnej Európy. “Rozšírenie únie smerom na východ prinesie nové impulzy.
"Zrušia sa náklady na transakcie a exporty z východného Nemecka budú profitovať vďaka výhodnej polohe v blízkosti nových členských krajín,” cituje správa federácie. Veľké očakávania sa spájajú najmä s Poľskom a s Českou republikou. Obe tieto krajiny sú podľa spomínaného zdroja zároveň silnými konkurentmi v oblastiach ako, napríklad, stavebný priemysel.
Popredný ekonóm nemeckej banky Deutsche Bank Norbert Walter však varoval pred prehnanými očakávaniami, keď nedávno v rozhovore pre nemeckú rozhlasovú stanicu Deutsche Welle uviedol:
“Samozrejme, že tam budeme schopní predať naše tovary a podieľať sa na budovaní infraštruktúry. Ale nesmieme zabúdať na relatívnu ekonomickú záťaž týchto krajín,” ktorých kombinovaný hrubý domáci produkt (HDP) sa len ťažko dá porovnať, napríklad, s Holandskom," dodal.