Do SR smerujú dodávatelia automobilových súčiastok

ŽIAR NAD HRONOM 19. januára (SITA, Reuters) - Slovensko je jadrom regiónu, ktorý sa rýchlo stáva srdcom európskeho automobilového priemyslu. Atraktívna kombinácia lacnej a vzdelanej pracovnej sily, geografická blízkosť k západným trhom a blížiace sa člens

tvo v Európskej únii (EÚ) už prilákala západné automobilky, ktoré sa rozhodli presunúť produkciu do stredoeurópskych krajín bývalého východného bloku. Druhú vlnu investorov poskytujúcich slovenskej ekonomike ďalší impulz tvoria dodávatelia pneumatík, okien pre autá, prístrojových dosiek a iných komponentov pre automobily

"Dôvodom pre príchod zahraničných investorov je logistika, resp. možnosť dostať sa bližšie k potenciálnym zákazníkom. O nákladoch musíte premýšľať z dlhodobejšej perspektívy," povedal Peter Oslanec, ktorý pracuje ako manažér pre nemeckého výrobcu hliníkových odliatkov Rautenbach a dodal, že stredná Európa sa podľa očakávaní stane novým trhom, zaznamenávajúcim rozmach.

Spoločnosť Rautenbach vybudovala svoju novú zlievareň pred tromi rokmi v priestoroch ponurej hlinikárne ZSNP z čas komunizmu v meste Žiar nad Hronom. V minulom roku vyrobila približne 350 tis. odliatkov, predovšetkým pre automobilku Porsche a juhokórejského výrobcu áut Ssangyong. Firma plánuje zvýšiť produkciu v roku 2004 na 550 tis. odliatkov prostredníctvom kontraktov s výrobcami áut Audi a Mercedes. Takéto kontrakty by boli pred niekoľkými rokmi šokom, kedy ZSNP a mnohé iné veľké slovenské priemyselné podniky mali problémy s prilákaním zákazníkov od finančne a technologicky vyspelejších konkurentov v západnej Európe. Vďaka skutočnosti, že mzdy predstavujú šestinu priemeru EÚ, a tiež vďaka úspešnosti ekonomických reforiem, vrátane nízkej 19-percentnej daňovej sadzbe, zameranej na zlepšenie podnikateľskej klímy, patrí problém nízkej konkurencieschopnosti do minulosti. ZSNP a iné slovenské podniky sa začínajú zbavovať nánosov ekonomického poklesu z 90. rokov a pripravujú sa na potenciálne obdobie úspechu.

Ďalšia hlinikárenská spoločnosť Alcupro plánuje strojnásobiť produkciu s cieľom prispôsobiť sa prílevu objednávok od automobiliek. V plnej aktivite sa nachádzajú aj prevádzky americkej firmy Johnson Controls, ktorá vyrába komponenty pre interiéry, ako aj najväčší výrobca automobilových súčiastok Delphi Automotive Systems. Medzi ďalších, ktorí prichádzajú, patrí nemecký výrobca automobilových svetiel Hella, ako aj Euroglass, konzorciom firiem, plánujúcich vyrábať čelné skla pre autá. Táto firma, ako aj ďalších šesť spoločností, rokujú o investovaní stoviek miliónov eur do prevádzok okolo Bratislavy. Peter Ondro, obchodný riaditeľ spoločnosti ZSNP, povedal, že sa plánujú ďalšie rokovania: "Už sa začali s firmou Peugeot. Mali sme aj prvé návštevy od francúzskych dodávateľov automobilových súčiastok," dodal.

Závod nemeckej automobilky Volkswagen v SR vyrába 235 tis. áut ročne a podieľa sa viac ako 15 percentami na slovenskom exporte. Už dlhý čas tento závod podporuje slovenskú ekonomiku, avšak v súčasnosti do regiónu smerujú ďalšie automobilky. Francúzska automobilka PSA Peugeot Citroen plánuje dokončiť svoj závod na západe Slovenska s kapacitou 300 tis. áut ročne do roku 2006. Začala spolupracovať s automobilkou Toyota v Českej republike s cieľom vybudovať závod podobnej veľkosti. O región sa zaujímajú aj britská spoločnosť MG Rover a japonská automobilka Honda. Podľa predbežných informácií juhokórejská automobilka Hyundai Motor pravdepodobne uprednostňuje Slovensko pred Poľskom pre výstavbu závodu v hodnote 1,1 mld. eur. Ak sa vo februári rozhodne v prospech SR, do konca tohto desaťročia bude Slovensko podľa analytikov na prvom mieste svetového rebríčka podľa počtu vyrobených áut na obyvateľa.

Veľké investície prispievajú taktiež k oživeniu iných úrovní slovenskej ekonomiky, ktoré utrpeli pod vplyvom nesprávnych rozhodnutí skorumpovaných a xenofóbnych vlád po páde železnej opony. "Investície poskytujú obrovskú podporu dodávateľskému sektoru. Dodávatelia budú tak môcť podporiť sektor služieb, zamestnanosť vzrastie, čo bude predstavovať obrovský stimul pre celú ekonomiku," povedal analytik spoločnosti ING Ján Tóth. Investície pomôžu výraznému zlepšeniu situácie v rámci obchodnej bilancie, čo prispeje k posilneniu slovenskej koruny, zvýši sa kúpna sila všetkých Slovákov, pričom úrovne príjmov sa budú rýchlejšie približovať k úrovniam v západnej Európe.


(1 EUR = 40,786 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 844
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 229
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 546
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 184
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 5 488
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 402
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 255
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 927
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 712
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 034

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Neprehliadnite tiež

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop