SME
Piatok, 5. marec, 2021 | Meniny má FridrichKrížovkyKrížovky

Pri transformácií železníc sú nedostatky v oblasti legislatívy

BRATISLAVA 14. januára (SITA) - Podľa Správy o postupe prípravy a priebehu transformácie ŽSR, ktorú v stredu na svojom rokovaní vláda SR vzala s pripomienkami na vedomie, neboli doteraz v plnej miere splnené podmienky pre transformáciu a to najmä v oblast

i financovania investícií do železničnej infraštruktúry zo strany štátu. Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič po rokovaní kabinetu vyjadril spokojnosť s priebehom transformácie. "Podarilo sa zaviesť úplne nový systém financovania na železniciach a nezobrali sme žiaden ďalší úver zvyšujúci ich zadlženosť," dodal. Výrazné pokroky sa podľa ministra dosiahol v redukcii nadbytočných pracovných miest a v reorganizácií oboch železničných spoločností.

Minister Prokopovič ocenil aj prístup ministerstva financií k prebiehajúcemu oddlžovaniu železničných spoločností. "V tomto roku veľmi prístupovo v rámci svojich možností pristúpilo k dohode o oddlžení železníc," dodal. Za ďalšie oblasti, kde sú určité rezervy, označila prerokovaná správa transformáciu regionálnych dráh, spoplatňovanie železničnej dopravnej cesty a vyriešenie dlhov ŽSR, ktoré im vznikli počas transformácie. Transformačný proces si podľa správy vyžaduje aj ďalšie kroky v legislatívnej oblasti. Jednou z nich je príprava zákona o prístupe na železničnú infraštruktúru, ktorým sa zriadi regulačný úrad pre oblasť železničnej dopravy. Zároveň by v tomto roku mala byť vypracovaná aj koncepcia spoplatňovania železničnej dopravnej cesty, ktorá bude zohľadňovať platnú legislatívu Európskej únie.

Skryť Vypnúť reklamu

V rámci prvej fázy sa k 1. januáru 2002 železnice rozdelili na dva samostatné subjekty, pričom ŽSR na seba prevzali dlh v objeme 50 mld. Sk. V roku 2003 sa začala už druhá fáza reštrukturalizácie železníc, keď sa okrem iného odsúhlasilo prevzatie dlhov ŽSR vo výške ich pohľadávok voči štátu za výkony vo verejnom záujme v objeme 13,632 mld. Sk. V súčasnosti rezort dopravy dokončuje doklady pre zúčtovanie tohto dlhu a v spolupráci s Ministerstvom financií SR a ŽSR upresňuje samotný proces prevodu úverov do štátneho dlhu.

Zo štátnych zdrojov boli k 30. októbru 2003 zaplatené aj úvery ŽSR so štátnou zárukou v objeme 1,98 mld. Sk a odpustená návratná finančná výpomoc vo výške 528 mil. Sk. Nevyriešené však doteraz zostali záväzky ŽSR voči Sociálnej poisťovni vo výške 1,28 mld. Sk. Podľa správy nie sú ŽSR aj napriek značným úsporám v oblasti výdavkov schopné tento záväzok vyrovnať.

Skryť Vypnúť reklamu

ŽSR plánujú v tomto roku oproti pôvodne kalkulovaných ekonomicky oprávneným nákladom znížiť náklady v oblasti materiálov o 1 %, na opravách a údržbe o 32 %, v ostatných službách o 23 % a na iných priamych nákladoch o 5,6 %. Spoločnosť taktiež plánuje v dôsledku organizačných zmien ďalšie znižovanie počtu zamestnancov. Vďaka nižším mzdovým nákladom, ako aj zníženiu príspevkov pre odčlenené odbory školstva plánuje spoločnosť ušetriť približne 652 mil. Sk. V tomto roku sa od ŽSR odčlenia aj informačné služby, požiarna ochrana a vyrieši sa aj otázka príspevkov na železničné zdravotníctvo.

ŽSR vykázali za prvé tri kvartály minulého roka stratu vo výške 1,739 mld. Sk. V medziročnom porovnaní sa zlepšilo hospodárenie železníc o takmer 578,9 mil. Sk. Z hospodárskej činnosti zaznamenali ŽSR stratu vo výške 105,77 mil. Sk. Z finančnej činnosti evidovala spoločnosť stratu vo výške 1,993 mld. Sk. Naopak, z mimoriadnej činnosti dosiahli železnice zisk 359,8 mil.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  2. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  3. Študuj perspektívne programy!
  4. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  5. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  6. Nové číslo Historickej revue
  7. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  10. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  1. Last chance to get The Slovak Spectator discounted subscription
  2. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  3. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  4. Nové číslo Historickej revue
  5. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  6. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  7. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  8. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  9. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  10. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 17 760
  2. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 17 205
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 778
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 8 652
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 8 466
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 667
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 294
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 137
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 420
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 5 951
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér a minister zdravotníctva vítali príchod ruskej vakcíny na košickom letisku.

Dôležité bude aj to, na čiu stranu sa postaví Sme rodina.

7 h

Covid má na Slovensku vyše 7500 obetí.

4 h
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Žijeme to, čoho sme sa najviac báli

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Dnes nikto nechce od nás recept, len tragické poučenie, aby nezopakovali naše chyby.

7 h

Neprehliadnite tiež

Komunikácia so štátom sa má digitalizovať.

Občan stále robí úradom poštára.

4 h
Turecko patrí medzi top destinácie.

Ceny zájazdov neklesli.

4 h
Ilustračné foto

Ubudne 917-tisíc vlakokilometrov plánovaných pre rok 2021.

7 h
(ilustračné foto)

Prešetrovanie sčasti vyvolali sťažnosti developerov aplikácií.

8 h