Hamburg 29. decembra (TASR) - Koncern Airbus predbehol konkurenčnú spoločnosť Boeing, a tak európsky výrobca lietadiel je prvýkrát vo svojej histórii svetovou jednotkou v preprave pasažierov. Zatiaľ čo Airbus tento rok dodal 300 lietadiel, dodávky Boeingu klesli na 280 lietadiel.
Obaja vodcovia odvetvia však môžu poukázať na značné množstvo nevybavených objednávok, hoci aj tu výrazne vedie Airbus. V účtovných knihách koncernu Boeing sa ešte eviduje 1 112 lietadiel všetkých typov, no Airbus má objednávky na asi 1 500 lietadiel, vrátane objednávok na 129 dvojposchodových obrov A380, z ktorých každý stojí 265 miliónov USD (v prepočte 8,7 miliardy Sk). Airbus je tak vyťažený najmenej na päť rokov, o čom môžu iné priemyselné podniky len snívať.
Pre Boeing bol rok 2003 doteraz najhlbším bodom nevídaného pádu, ktorý v minulých rokoch viedol aj k rozlúčke s mnohými topmanažérmi, vrátane charizmatického prezidenta Phila Condita. S 280 dodanými lietadlami koncern Boeing takmer dosiahol úroveň zlého roku 1996, kedy dodal len 271 civilných lietadiel. Už len peknou spomienkou sú neskoré 90. roky. Produkcia Boeingu sa znížila prakticky na polovicu. V roku 1999, po zlúčení Boeingu so spoločnosťou McDonnell Douglas, sa nedodalo menej ako 620 lietadiel. Takmer každý týždeň bolo hotové jedno jumbo. Ale už v roku 2000 to šlo s výrobou z kopca - dodalo sa len 491 lietadiel. V rokoch 2001 predstavovali dodávky 527 a o rok neskôr 381 lietadiel. Na tejto úrovni by sa mal udržať počet dodaných lietadiel aj na budúci rok.
Nemecký šéf spoločnosti Airbus Gerhard Puttfarcken však varuje pred podceňovaním americkej konkurencie, pretože obrat Boeingu je výrazne vyšší ako obrat celého koncernu EADS. Je presvedčený, že Boeing urobí všetko pre to, aby sa opäť stal jednotkou v civilnej preprave. Návratu na špičku by v priebehu 5 rokov mal pomôcť aj projekt Boeing 7E7 "Dreamliner". Podľa Puttfarckena sú však Európania do budúcnosti dobre vyzbrojení. "Airbus dobre prekonal krízu, ale máme pred sebou ešte dva ťažké roky." V roku 2004 by Airbus chcel dodať rovnaké množstvo lietadiel ako tento rok. "No na konci roku 2005 musíme byť schopní vyrobiť podstatne viac lietadiel ako teraz," povedal Puttfarcken. Informoval o tom nemecký denník Die Welt.
(1 USD = 33,147 SKK)