Bratislava 28. decembra (TASR) - Pivovary na Slovensku po štyroch predchádzajúcich rokoch neustáleho nárastu predaja piva zaznamenajú v tomto roku jeho medziročné zníženie asi o 5 %, v objeme 4,6 milióna hl. Po augustovom zvýšení spotrebných daní sa totiž ich predaj na domácom trhu ihneď medziročne znížil až o temer 14 %. Navyše, v záujme zachovania si zákazníkov pivovary už od tohto mesiaca aj znižovali cenu piva na predaugustovú úroveň.
"Po zavedení vyšších daní síce pivovary zvýšili ceny piva asi o 1,5 Sk na jednu fľašku. Po pokračujúcich poklesoch predaja sú podniky nútené znižovať svoje ceny na úroveň spred augusta. To je však na úkor zisku, a preto budeme čakať na predpokladané zvýšenie životnej úrovne obyvateľstva a potom do cien opäť zarátame aj vyššie dane," informoval riaditeľ Slovenského združenia výrobcov piva a sladu Roman Šusták.
Ešte do augustového zásahu vlády do sadieb spotrebných daní sa spotreba piva vyvíjala veľmi pozitívne, pretože po rekordnom roku 2002 s predajom piva v objeme 4,850 milióna hl pivovary aj za prvých sedem mesiacov tohto roku zaznamenávali ďalšie nárasty piva asi o jedno percento. Vyššie dane podľa Šustáka všetko zmenili, a tak sa slovenské pivovarníctvo v tomto roku dostáva napokon do medziročného výpadku predaja v objeme asi 250 000 hl.
Pozitívne sa v tomto roku podľa Šustáka vyvíja export slovenských pív do zahraničia. Ten má vzrásť asi o 15 % na celkovo 140 000 hl. Pivovarníci sú tento rok úspešní aj vo výrobe sladu, ktorého vyprodukujú až 280 000 ton, čo bude oproti vlaňajšku viac o asi 20 %. Hlavný vplyv na to má export sladu, ktorý v tomto roku stúpne približne o pätinu na 195 000 ton.