en a dvaja cudzinci. V ďalších 29 prípadoch, z toho 10 mužov a 19 žien, NIP zistil zamestnávanie bez písomnej pracovnej zmluvy a len na základe ústnej dohody, čo je v rozpore so Zákonníkom práce. Uvádza sa to v informácii o vyhľadávaní a potieraní nelegálnej práce za prvý polrok 2003, ktorú na rokovanie vlády predkladá ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny.
Najviac nedostatkov podľa správy NIP zistil v podnikoch do 9 zamestnancov, o niečo menej chýb bolo u zamestnávateľov 10 až 49 osôb. Okrem NIP kontrolovali podniky aj živnostenské a daňové úrady, Policajný zbor a ministerstvo zdravotníctva.
Ministerstvo práce navrhuje pre zlepšenie kontroly čiernej práce novelizovať zákon o inšpekcii práce. V ňom chce zakotviť kompetencie príslušných orgánov a definovať pojem "nelegálna práca“. Ďalším návrhom je rozšíriť kompetencie orgánov inšpekcie práce o právo vstupu na súkromné pozemky a do súkromných priestorov pri kontrole. Navrhuje tiež možnosť pre Národný úrad práce, Sociálnu poisťovňu a zdravotné poisťovne fyzicky kontrolovať osoby na ich pracoviskách tak, aby tieto inštitúcie neboli viazané iba na zistenia a informácie NIP.
Slovensko zatiaľ stále nemá právnu úpravu, ktorá by definovala nelegálnu prácu. Návrh zákona v septembri minulého roka prerokovala vláda, legislatívny proces však ďalej nepokračoval. Návrh sa nestretol s kladnou odozvou zainteresovaných orgánov a inštitúcií. Podľa ministerstva sa preto prijme až po transformácii oblasti sociálnych služieb a zamestnanosti. Problémy súvisiace so zefektívnením vyhľadávania a kontroly nelegálnej práce možno riešiť novelami platnej legislatívy.