Tokio 22. októbra (TASR) - Čínsky trh s osobnými automobilmi sa búrlivo vyvíja. Vlani dosiahol v porovnaní s rokom 2001 rast 56 %, pričom sa predalo 1,1 milióna vozidiel. Za prvých 8 mesiacov tohto roka oproti rovnakému obdobiu vlani predaj vzrástol o 69 %. Čína sa stáva magnetom pre výrobcov automobilov preto, lebo trh v Japonsku, západnej Európe a Severnej Amerike je už nimi presýtený.
Podľa šéfa správnej rady nemeckej automobilky Volkswagen Bernda Pischetsriedera o 10 rokov môže byť v Číne presne taká istá situácia, ako je teraz v Brazílii, ktorá bola pred niekoľkými rokmi považovaná za eldorádo pre automobilový priemysel. Keďže Čína sa stala členom Svetovej obchodnej organizácie (WTO), bude musieť súhlasiť s väčším dovozom automobilov zo zahraničia. V Brazílii sa investovalo do automobilovej výroby niekoľko miliárd USD a v súčasnosti sú jej kapacity o 50 % vyššie ako odbyt vozidiel na trhu. Automobilky, vrátane Volkswagenu, vynakladajú ďalšie vysoké sumy na ich zatvorenie. V Číne môže byť onedlho nadbytočných až 90 % výrobných kapacít. Krajina by mala mať už v tomto roku kapacity na 2,7 milióna automobilov, ale analytici odhadujú, že ich odbyt by mohol dosiahnuť najviac 1,8 milióna.
Podľa plánov výrobcov na rok 2005 by sa malo v Číne vyrobiť 4,9 milióna vozidiel, ale doma nájde odbyt len 2,6 milióna z nich.
Volkswagen zostáva lídrom čínskeho trhu s osobnými automobilmi. Jeho podiel je teraz 35-%. V nasledujúcich 5 rokoch chce nemecký koncern zvýšiť svoje výrobné kapacity v Číne na 1,6 milióna jednotiek. Bude to takmer o 100 % viac než v súčasnosti.
Informovala o tom agentúra DPA.
(1 USD = 35,439 SKK)