Bratislava 19. septembra (TASR) - Strata Štátneho fondu cestného hospodárstva (ŠFCH) za mesiac august, spôsobená prechodným nedostatkom 15-dňových diaľničných nálepiek (DN) v nominále 60 a 130 Sk, predstavuje 1,8 milióna Sk.
Ako pre TASR uviedol riaditeľ cestného fondu Martin Križan, katastrofické predpoklady o stámiliónových škodách boli zavádzajúce. "Prechodný nedostatok spomínaných DN zvýšil na druhej strane augustový predaj ročných nálepiek v hodnote 400 Sk oproti júlu o takmer 1 milión Sk," dodal.
Po vyúčtovaní nepredaných DN za ôsmy kalendárny mesiac bol na skladoch distribútorov zaznamenaný zostatok 8317 známok v hodnote 60 Sk a 16722 kusov nálepiek v nominále 130 Sk. U Slovenského autoturist klubu (SATC) ako distribútora DN, ktorý podľa M. Križana najmarkantnejšie poukazoval na ich nedostatok, bol vykázaný skladový zostatok 1074, respektíve 2522 kusov.
M. Križan nepopiera zodpovednosť cestného fondu ako emitenta známok za ich nedostatok, ktorý prepukol v letných mesiacoch. Vzniknutá situácia bola podľa jeho slov predovšetkým dôsledkom oneskorenej dodávky hologramov pre zmluvnú tlačiareň. Nové nálepky v počte 120 000 kusov sa začali distribuovať začiatkom septembra.
Ďalšou príčinou nedostatočného množstva nálepiek bol aj fakt, že medziročne ich bolo v hodnote 60 Sk vytlačených o 80 000 kusov menej a v hodnote 130 Sk o 100 000 menej. Riaditeľ fondu v tejto súvislosti upozornil na zistenie Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ), ktorý fondu v minulosti vyčítal prílišné skartovanie známok. Fond chcel zbytočnej skartácii predísť tým, že by dodatočné nálepky vytlačil v prípade potreby neskôr. Keďže ročné vyúčtovanie predajnosti DN sa uskutočňuje až vo februári nasledujúceho roku a objednávky sa ukladajú v septembri bežného roku, chybný odhad je podľa M. Križana možný.
Príjmy z predaja diaľničných nálepiek využíva ŠFCH na údržbu a opravy štátnych ciest a diaľnic. V minulom roku dosiahli 561 miliónov Sk.