kovej tlačovej besede v Poprade generálny sekretár Koordinačného výboru pre Transsibírske prepravy (KVTP) Boris Efremovič Lukov. Hlavnou úlohou KVTP je zvýšenie objemu prepráv po Transsibírskej magistrále z východnej Ázie do Európy, ktorá začiatkom 90-tych rokov klesla na minimum. Problémovými otázkami transsibírskej prepravy sú najmä silná konkurencia zaoceánskej prepravy, komplikovanosť colného konania na hraniciach, ale i nedostatok vyhovujúcich vozňov pre kontajnerovú dopravu, uviedol Lukov.
"Zorganizovaním 12. zasadnutia KVTP na Slovensku sme chceli ukázať, že do západnej Európy sa dá dostať aj cez Slovensko," uviedol generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti (ZSSK) Pavol Kužma. Slovensko má v Dobrej pri Čiernej nad Tisou vybudovaný terminál na prekládku tovaru, ktorý má podľa Kužmu veľký potenciál pre na strednú a juhozápadnú Európu. S budovaním podobných terminálov začali aj Česi v Bohumíne a Poliaci v Slavkove. Oproti nim má Slovensko výhodu v tom, že terminál už má vybudovaný. Vybudovaním ďalších kvalitných služieb môže terminál v Dobrej prispieť k zvýšeniu objemov prepravy tovaru po slovenských železniciach.
Slovenské železnice majú podľa Kužmu kapacitné rezervy na hlavnej trati z Čiernej nad Tisou do Žiliny a Bratislavy. "Priepustnosť trasy je využitá len na 50 %," uviedol P. Kužma. Kapacita tejto trate predstavuje 129 mil. ton tovaru ročne. V súčasnosti sa na tejto trati prepraví ročne len približne 51 mil. ton tovaru. Slovenské železnice majú v platnom grafikone nákladnej dopravy vlak Karpaty na trase Bratislava - Moskva. Riaditeľ ZSSK verí, že aj dnešné rokovanie KVTP v budúcnosti prinesie zvýšenie prepravy tovaru po slovenských železniciach aj vďaka preprave na Transsibírskej magistrále.