Slovensko sa chce napojiť na najdlhšiu železnicu sveta

Poprad 15. októbra (TASR) - Celková dĺžka Transsibírskej magistrály (TSM) je vyše 10 000 km, čo je trojnásobok železničnej siete Slovenska. Umožňuje prepraviť ...

Poprad 15. októbra (TASR) - Celková dĺžka Transsibírskej magistrály (TSM) je vyše 10 000 km, čo je trojnásobok železničnej siete Slovenska. Umožňuje prepraviť ročne do 100 miliónov ton tovarov a patrí z hľadiska medzinárodných dopravných koridorov k prioritným trasám spájajúcim Európu s Áziou, na čo osobitne poukázali účastníci XII. zasadnutia Koordinačnej rady transsibírskych prepráv (KRTP), ktorá dnes začala rokovať v Poprade.

Riaditeľ odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský pre TASR uviedol, že na rokovaní sa zúčastňujú okrem predstaviteľov členských a asociovaných železničných správ Európy a Ázie aj zástupcovia japonských, kórejských a iných medzinárodných a národných asociácií, operátorov nákladnej prepravy a morských prístavov.

TSM je pri formovaní medzinárodných dopravných koridorov zapojená do projektov OSN ako prioritná trasa v spojení medzi Európou a Áziou. V tejto súvislosti tajomník ministerstva dopravy SR Mikuláš Kačaljak zdôraznil význam slovenského terminálu kombinovanej dopravy v Dobrej, ktorý je situovaný na rozhraní dvoch rozchodov a prepravných systémov a možno ho označiť za strategický pre prevádzku medzinárodnej kombinovanej dopravy v smere východ - západ. Jeho prioritu zvyšuje skutočnosť, že po vstupe SR do Európskej únie (EÚ) sa podľa Schengenskej dohody stane koncovým terminálom. Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti, a. s. Pavol Kužma vyjadril nádej, že rokovanie KRTP na Slovensku sa dostane do povedomia rozhodujúcich železničných a prepravných spoločností, ktoré kooperujú na týchto prepravách. To určite povedie k zvýšeniu prepravných tokov z TSM cez Čop a Čiernu nad Tisou ďalej na Slovensko a do západnej Európy. Preprava po železnici je pre obchodné firmy z ázijského i európskeho regiónu podstatne výhodnejšia najmä pre krátke tranzitné lehoty a dostupnosť. Na druhej strane je vážnym nedostatkom rizikovosť prepráv hlavne na úsekoch východne od Moskvy. Pri hodnotení súčasného stavu na TSM Kužma poukázal na náročné nadväzovanie obchodných kontaktov s podnikmi a špeditérmi za Uralom a v centrálnej Ázii. Chýbajú takisto podnety na vytvorenie nových prepravných trás s atraktívnymi cenami.

Rokovanie nastolilo aj otázku inštalácie komunikačného kanálu s využitým optických vlákien z Mongolska a Číny, cez mestá na TSM a ďalej medzi Moskvou, Minskom, Varšavou až po Berlín, resp. Fínsko s cieľom poskytovania informácií zákazníkom o tovare prepravovanom po magistrále. Krátke tranzitné lehoty sú nespornou prioritou prepravy po TSM. Zároveň sa veľká pozornosť venuje skráteniu dodacích lehôt. S využitím štvrťročného harmonogramu lodí na linkách Japonsko-Rusko a Južná Kórea-Rusko sa každý kvartál vypracováva grafikon rýchlych kontajnerových vlakov po Transsibírskej trase. Cestovný poriadok počíta s odpravením vlakov zo stanice Nachodka - Vostočnaja deň po tom, ako príde loď a vyloží kontejnery v prístave Vostočnyj. Kvôli včasnej informácii pre odosielateľov nákladu je kompletný rozpis uvedený aj na internete.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 16 931
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 782
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 625
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 340
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 012
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 934
  7. Kam do tepla v januári? 1 857
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 652
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 502
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

KOMENTÁRE

Babiš rovná sa ANO, ANO rovná sa Babiš

Kdesi na konci tunela sa predsa len čosi črtá.

SVET

Ukrajina priznala vojnu s Ruskom. Slova vojna sa však bojí

Na východe Ukrajiny už aj formálne prebieha otvorený konflikt.

Neprehliadnite tiež

Nemci našli v dieselových motoroch Audi softvér na reguláciu emisií

Audi musí povolať do servisom viac ako 120-tisíc áut.

Americké akciové indexy stúpli na nové rekordné maximá

Investori si nevšímali, že Kongres neschváli dočasný rozpočet pre federálnu vládu.

Čistý prírastok malých a stredných podnikov dlhodobo klesá

Počet vzniknutých malých a stredných podnikov prevyšoval v roku 2016 počet zaniknutých.

Ceny ropy oslabili, zlato zdraželo

Cenám drahých kovov sa v závere týždňa darilo.