ad Slovakia Katarína Vinceová, je nepredstaviteľné, že poistné má byť zvýšené najmä v dôsledku vysokých dlhov z čias regulovaného zákonného poistenia. Združenie sa v tejto súvislosti obáva neodôvodneného nárastu cien.
"Čo má s dlhmi z minulosti spoločné dopravca, alebo motorista, ktorý si tento rok kúpil vozidlo?," uvádza sa vo vyhlásení Česmad Slovakia. Čo sa týka kritérií pre určenie ceny poistného, podľa združenia by sa mali brať do úvahy okrem objemu motoru aj spoľahlivosť, kvalita a vek vodiča, počet najazdených kilometrov a cena vozidla. Doterajší systém je podľa Česmad Slovensko nepružný, keďže neumožňuje využívať rozličné bonusy a malusy.
Podľa Vinceovej percentuálne navyšovanie nie je objektívne aj kvôli rozličnému základu, z ktorého sa poistné vypočítava. Napríklad poistné na ťahač na náves zdraželo zo 7 380 Sk v roku 2000 na 24 946 Sk v roku 2003, čo predstavuje nárast o 338 %. Pri vozidlách do 1 300 centimetrov kubických v rovnakom období stúplo z 1 320 Sk na 2 880 Sk, resp. o 218 %.
Zrušenie regulovanej výšky poistenia zo strany štátu a tým uvoľnenie trhu schválila Národná rada SR 19. septembra. Novela ďalej umožňuje poisťovniam určiť si iné pravidlá, na základe ktorých stanovia výšku poistného, pričom sa nebudú musieť pridŕžať závislosti od kubatúry motora. Novela zlepšuje prístup k informáciám pre poistených týkajúcich sa poisťovne, ktorá zodpovedá za škody pri poistných udalostiach a ďalším údajom potrebným na uplatnenie nároku na náhradu škody. V novele sa upravujú aj podmienky, za ktorých sa môže poškodený obrátiť s nárokom na náhradu škody na poistný garančný fond.