Bratislava 10. septembra (TASR) - Pripravovaná výstavba piateho bratislavského mosta s pracovným názvom Most Košická je prvou fázou globálneho riešenia dopravného systému hlavného mesta SR. Postupne k nemu pribudne vybudovanie diaľničných prieťahov cez mesto a metro na báze železničnej električkovej dopravy.
Uviedol to dnes po podpise zmluvy o financovaní výstavby Mosta Košická medzi spoločnosťou Metro, a. s. a Európskou investičnou bankou (EIB) primátor mesta Bratislavy Jozef Moravčík. Celkový náklad na dielo vo verejnom záujme so štátnou zárukou predstavuje 3,6 miliardy Sk. EIB z tejto sumy poskytne na prefinancovanie mosta 1,8 miliardy Sk (45 mil. EUR)). Zvyšnú sumu uhradí rozpočet SR. Lehota splatnosti úveru od EIB je dohodnutá na 20 rokov s odložením splátok o päť rokov a s úrokovou sadzbou zatiaľ 5,1 %. Krátkodobý úver v objeme 600 miliónov Sk uvoľnila na vysporiadanie majetkov, spojených s výstavbou mosta, Všeobecná úverová banka, a. s.
Príprava zmluvy trvala štyri až päť rokov a podľa viceprezidenta EIB Wolfganga Rotha bude významnou investíciou pre rozvoj dopravného systému mesta. Informoval, že krátko pred podpisom zmluvy diskutoval s ministerkou financií SR Brigitou Schmögnerovou aj o pripravovanej legislatívnej norme o možnosti priamej spolupráce zahraničnej banky na spolufinancovaní projektov s obcou a mestom, a to bez účasti centrálnej štátnej správy, ako je tomu v súčasnosti. Takýto zákon by mali poslanci Národnej rady SR prijať vzhľadom na očakávaný vstup SR do Európskej únie v roku 2004 ešte v tomto volebnom období. Podotkol, že projekty rovnakého rozsahu ako Most Košická nie sú v Európe prijímané bez diskusií okolo rešpektovania podmienok, stanovených pre životné prostredie. Otvorenou je pri Moste Košická otázka kontaminácie pôdy a spodných vôd pod bývalým závodom Apollo (dnes Slovnaft). EIB je naklonená opätovnému preštudovaniu príslušnej dokumentácie, poznamenal W. Roth.
Obstarávateľom diela je spoločnosť Metro, v ktorej má 64-% kapitálový podiel magistrát Bratislavy a zvyšok vlastní štát. Generálny riaditeľ a. s. Metro Vladimír Kovalčík pre TASR spresnil, že po podpise zmluvy a doriešení otázky kontaminácie pôdy sa bude môcť začať proces výberového konania na zhotoviteľa stavby. Súťažné podmienky v súčasnosti posudzuje nezávislý konzultant. Podmienkou na vyzvanie súťažiacich do výberového konania je odobrenie súťažných kritérií EIB. Do užšieho kola medzinárodnej súťaže (predkvalifikácia) s termínom do 13. júla tohto roka sa prihlásilo osem domácich a zahraničných právnických osôb. Predpokladaný termín vydania súťažných podkladov na výber zhotoviteľa stavby bol 31. august a termín predloženia ponúk 31. október 2001. V. Kovalčík začiatok výstavby mosta po doriešení kontaminácie pôdy predpokladá ešte v tomto roku.
Zhotoviteľmi projektu mosta boli spoločnosti PIO KERAMOPROJEKT (Trenčín) a Dopravoprojekt (Bratislava). Hlavná konštrukcia mosta je vysoká 518 metrov (m) a eskády 323 m. Celková dĺžka staveniska je podľa projektov dva kilometre. Plánovaná doba výstavby Mosta Košická, ktorý bude dopravnou spojnicou Petržalky s centrom mesta, je dva roky.
Všetci prítomní pri podpise zmluvy sa zhodli na tom, že každoročný nárast počtu automobilov v Bratislave v priemere o 13 000 a pretrvávajúce dopravné zápchy, ako je tomu aj po tieto dni, sú dostatočnými argumentmi na vybudovanie Mosta Košická. Navyše stavba mostov v blízkosti štátnych hraníc má nie iba ekonomickú a dopravnú dimenziu, ale je aj politickým symbolom prepojenia medzi národmi, konštatoval W. Roth.