S predajom letiska sa netreba ponáhľať, myslia si odborníci

Bratislava 19. augusta (TASR) - S privatizáciou bratislavského letiska sa netreba ponáhľať. Naopak, najvýhodnejším riešením rozvoja letiska bude udelenie ...

Bratislava 19. augusta (TASR) - S privatizáciou bratislavského letiska sa netreba ponáhľať. Naopak, najvýhodnejším riešením rozvoja letiska bude udelenie dlhodobej koncesie na jeho prevádzku súkromnej spoločnosti, alebo samosprávnemu celku.

Zhodli sa na tom predstavitelia Slovenskej správy letísk (SSL), leteckých spoločností a Bratislavského samosprávneho kraja (BSK).

Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR ako garant projektu transformácie a privatizácie slovenských letísk, chce strategického partnera pre letisko v hlavnom meste vybrať cez medzinárodný tender najneskôr do konca roku 2005. "Rokovaniam o zmene spôsobu privatizácie sa nebránime, diskusia na túto tému je možná," uviedol pre TASR hovorca rezortu Tomáš Šarluška.

"Privatizácia letiska nie je podľa nás prioritná," uviedol poslanec a predseda dopravnej komisie BSK Roman Filistein. Peniaze na rozvoj si totiž môže podľa neho letisko aj požičať.

Filistein odmietol podozrenia z toho, že samospráva, v ktorej má silné postavenie SDKÚ, má záujem, aby letisko M. R. Štefánika získal rakúsky Schwechat. Možnú existenciu sporu medzi BSK a MDPT, na ktorý upozornili médiá po pondelkovom odvolaní nového šéfa SSL - člena SDKÚ, Filistein, rovnako ako Šarluška popreli.

BSK hovorí zatiaľ len o spolupráci letísk, ktorú chce postaviť na spoločnom letiskovom systéme. Jeho cieľom je rast priamych spojení Bratislavy so zvyškom sveta, pričom destinácie, ktoré v portfóliu letiska v Bratislave budú chýbať, má zabezpečiť blízka Viedeň.

BSK si chce spoločne s hlavným mestom udržať dlhodobo rozhodujúci akcionársky podiel v budúcej a. s. Letisko Bratislava. O konkrétnom rozdelení akcií medzi MDPT, BSK a mestom, rezort dopravy zatiaľ nerozhodol. Podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča však bude mať budúci investor o letisko záujem vtedy, ak mu MDPT ponúkne majoritný balík.

Zástupcovia SSL si myslia, že proces privatizácie by mohol ešte niekoľko rokov počkať. Potenciál na ďalší rast letiska podľa nich existuje aj za predpokladu, že bude fungovať samostatne. Prípadný kapitálový vstup letiska Schwechat nesie so sebou rovnako pozitíva, ako i negatíva. Na jednej strane ide o vysoko efektívny subjekt schopný zabezpečiť zdroje na rozvoj, na strane druhej, konkrétne plány letiska Schwechat sú zatiaľ veľkou neznámou.

Koncesný spôsob riadenia podniku, ktorý je vo svete bežný, preferuje obchodný riaditeľ SkyEurope Airlines Pavol Mladý. Priamu privatizáciu letiska odmieta. Ak k nej dôjde, šancu by mali dostať aj tí záujemcovia, ktorí uprednostnia práve manažérsku zmluvu pred investičným vstupom, myslí si Mladý. "Budúci koncesný prevádzkovateľ by mohol potom získať súčasne kontrolu nad letiskom v Košiciach," navrhuje Mladý. Ponechanie akciového podielu štátu, alebo samosprávy v letisku je podľa neho nutné aj preto, lebo letisko neplní len civilné účely.

Pozitívum prípadnej spolupráce oboch letísk vidí Mladý v možnosti prechodu niektorých nízkonákladových spoločností z Viedne do Bratislavy, z čoho by mali profitovať všetky strany. Viedeň napríklad tým, že sa jej uvoľnia kapacity, ktoré by mohla využiť inak. Rast letiska v Bratislave je však podmienený efektívnym marketingom.

O spoluprácu s bratislavským letiskom prejavili na ministerstve dopravy okrem viedenského letiska záujem aj spoločnosť Glenealy International z USA a Aeropuertos z Argentíny.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 102
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 057
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 525
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 838
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 369
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 201
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 771
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 020
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 637
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 699

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.