Banská Bystrica 18. augusta (TASR) - Do vlastníctva Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) v rámci decentralizácie by malo prejsť od 1. januára budúceho roka 732 kilometrov (km) ciest II. a 1 852 km ciest III. triedy. Je to najviac kilometrov týchto ciest, ktorých vlastníkmi sa stanú jednotlivé samosprávne kraje. Tie ako správcovia budú podľa zákona zodpovedné aj za úseky komunikácií prechádzajúce cez obce.
Riaditeľ Úradu BBSK Milan Mráz v súvislosti s týmto delimitovaným majetkom pre TASR uviedol, že je nutné zaoberať sa problematikou nevysporiadaných pozemkov pod cestami. Vo finančnom vyjadrení predstavujú pozemky pod cestami II. a III. triedy na území BBSK záväzok vo výške 2,115 miliardy Sk. BBSK preto trvá na tom, aby tento záväzok zostal na strane štátu.
Výkon správy, prevádzky, údržby a opráv ciest na území BBSK zabezpečujú v súčasnosti organizačné jednotky Slovenskej správy ciest (SSC) v Banskej Bystrici, Lučenci, Rimavskej Sobote, Veľkom Krtíši, Zvolene, Žiari nad Hronom a v Rožňave. Posledná z nich sídli v Košickom samosprávnom kraji, ale zabezpečuje správu a údržbu ciest v okrese Revúca, ktoré po decentralizácii tiež prejdú pod BBSK.
Vzhľadom na zmenu vlastníckych práv dôjde aj k zmene vo výkone správy a údržby ciest I. triedy, ktorá bude v prevažnej miere zabezpečovaná prostredníctvom samosprávnych krajov na základe objednávky zmluvy medzi Ministerstvom dopravy pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR, SSC a samosprávnymi krajmi. Mráz dodal, že proces transformácie SSC rieši Projekt transformácie SSC spracovaný MDPT SR, ktorý zatiaľ nie je schválený vládou SR. Podrobnosti týkajúce sa samosprávnych krajov budú upravené separátnymi dohodami medzi ministerstvom a samosprávnymi krajmi.
V súčasnosti jednotlivé subjekty rokujú o špecifikácii delimitovaného cestného majetku a majetku, záväzkov a pohľadávok SSC, o zmluvách a dohodách upravujúcich ďalšiu spoluprácu MDPT SR a samosprávnych krajov. Zásadnými spornými otázkami sú najmä rozpočet na rok 2004, v ktorom sa navrhuje zníženie kapitálových výdavkov v porovnaní z rokom 2003 o 100 miliónov korún. Rovnako tak i záväzky z nevysporiadaných pozemkov pod cestami, navrhovaná povinnosť zachovať zamestnanosť v delimitovaných organizačných jednotkách SSC minimálne na 2 roky, či vyčlenenie stredísk Zvolen a Žarnovica pre potreby diaľničnej spoločnosti. Problematický je aj termín transformácie SSC k 1. januáru 2004, teda počas zimnej údržby ciest, najkritickejšieho obdobia z hľadiska užívateľov pozemných komunikácií.