Praha 6. septembra (TASR) - Ani zhruba 40 prebiehajúcich súdnych sporov s americkým koncernom Anheuser-Busch (AB) neodradilo Budějovický Budvar (BB) od expanzie na americký trh. Za prvých 7 mesiacov tohto roku sa v amerických supermarketoch predalo budějovického piva viac, ako Budvar predpokladal. Štátom ovládaný pivovar chcel na americkom trhu v tomto roku predať zhruba 3 000 hektolitrov budějovického piva, koncom júla však Američania už vypili 5,5 tisíca hektolitrov Budvaru.
Väčšina z nich však samozrejme nevie, že pije "Budweiser". Budějovický pivovar totiž na severoamerickom trhu nesmie predávať svoje pivo pod pôvodným názvom Budweiser Budvar, pretože táto známka patrí americkému pivovaru AB. Rozdelenie trhu je súčasne vysporiadanie, na ktorom sa obe spoločnosti dohodli pred 62 rokmi.
Prísna dohoda sa odráža i na znení tlačovej správy, v ktorej budvar informuje o svojich tohtoročných úspechoch na trhu v USA. Trojstránkový dokument nie je označený hlavičkou BB, ale Czechvar. Slovo Budvar sa neobjavuje ani v texte. Názov firmy nahrádza skratka B.B.N.P., ktorá znamená Budějovický Budvar, národný podnik. Názov Czechvar vznikol zlúčením slov "Czech" (český) a "pivovar". Názov preto znamená Český pivovar, vysvetľuje v tlačovej správe pre severoamerický trh generálny riaditeľ BB Jiří Boček. Podľa jeho slov bol názov vybraný tak, aby bol vysloviteľný ako pre Čechov, tak pre Američanov.
V USA zaznamenáva Czechvar najväčší úspech v mestách New York a Chicago. V Chicagu a jeho okolí pritom žije najpočetnejšia česká komunita. Dostať tu papierové balenie po 6 fľaškách za 7 až 8 USD. "V USA venujeme na podporu predaja 16 % obratu, to rozhodne nie je málo. Czechvar je navyše v USA zhruba trikrát drahší ako bežné pivo a je zaradený do kategórie super prémiových. Je asi o dva doláre na six-packu (balenie šiestich tretinkových pív) drahšie ako ostatné európske dovozové pivá," tvrdí J. Boček.
To robí z Czechvaru prémiové pivo, s ktorým sa americký Budweiser z produkcie AB nemôže porovnávať. Budvar je v Českej republike s trhovým podielom 5,1 % na 3. mieste. Až 60 % produkcie slúži českému trhu, 40 % ide na export.
Informuje český denník Lidové noviny.
(1 CZK = 1,268 SKK) (1 USD = 48,775 SKK)