Varšava 5. augusta (TASR) - Kórejská firma Hyundai sa má do konca roku rozhodnúť, v ktorej krajine strednej Európy otvorí svoj nový závod na výrobu približne 300 000 automobilov ročne. V hre je Slovensko, Česko, Maďarsko, i Poľsko, píše dnešný poľský denník ˝ycie Warszawy. Poliaci sa netaja tým, že túto investíciu v hodnote poldruha miliardy eur by veľmi radi získali.
Ako píše poľský denník, rozhovory sú v najpokročilejšom štádiu práve so Slovenskom. Kórejčania údajne už rokujú aj s 12 lokálnymi dodávateľmi. Investícia má mať hodnotu 1 až 1,5 miliardy eur.
Člen vedenia Poľskej informačnej agentúry zahraničných investícií Sebastian Mikosz pre denník povedal, že Poľsko je síce tiež veľmi vážne brané do úvahy, hoci informácie o favoritoch sa menia: najskôr to boli Maďari, potom Česi a teraz Slováci. Mikosz sa netajil tým, že Poľsku veľmi záleží na kórejskej investícii.
Denník pripomína poľské sklamanie, ktoré ostatný raz prinieslo rozhodnutie francúzskej firmy PSA Peugeot Citro‰n postaviť automobilovú fabriku na Slovensku v Trnave, hoci sa uvažovalo, že táto investícia v hodnote 700 miliónov eur pôjde do poľského Radomska. Voľba na Slovensko padla kvôli výhodnejšej polohe, existencie diaľnice a lacnejšej pracovnej sile. Nechýbajú však tiež hlasy, že to bol revanš za to, že Poľsko predtým dalo prednosť americkej ponuke na lietadlá pred francúzskou.
˝ycie Warszawy tiež cituje korešpondenta Poľskej tlačovej agentúry v Prahe a Bratislave Zbigniewa Krzysztyniaka, podľa ktorého bola slovenská ponuka jednoducho lepšia. Okrem toho, píše ďalej Krzysztyniak, Slovensko vychádza zahraničným investorom v ústrety, reformuje daňový systém a pre investorov sú k dispozícii rôzne úľavy. Česká republika zasa ponúka daňové prázdniny, a to až na 10 rokov pri minimálnej investícii 10 miliónov dolárov. Ak však investor chce získať takúto úľavu, musí vybudovať fabriku na zelenej lúke, úplne od základov. Musí tiež ísť o firmu českú, so zahraničnou účasťou.
Ďalej ˝ycie Warszawy cituje Andzreja Sadowského, experta z Centra Adama Smitha. Ten varuje pred naháňaním investícií za každú cenu. "Pokiaľ ide o francúzsku automobilku, Slováci síce vyhrali, v skutočnosti však prehrali. Slovenská vláda, presnejšie, daňoví poplatníci, budú musieť teraz doplatiť niekoľko desiatok miliónov na tento kontrakt. Čosi podobné bolo i v prípade investície automobilky Daewoo v Poľsku," cituje ekonomického experta poľský denník.